INNERSPHERE - Před vydáním existenciálního konceptu (rozhovor)

Plzeňáci INNERSHPERE mají na spadnutí druhé studiové album „Omfalos“ a tak přišel správný čas, domluvit si interview. S kytaristou a zpěvákem Mírou Litomerickým jsme si ale povídali nejen o nové desce, nýbrž také o covidových časech, zrušených i odehraných koncertech nebo o vnitřním fungování kapely, které bývá fanouškům pod pódiem často spíše skryto.

Máme začátek prosince a ještě pořád řádí Covid. Jak jste tenhle smutný podzim přežili? Počítám, že asi pracemi pro novou desku…

Tento rok nám všem přichystal řadu výzev a překážek, ale pereme se s tím, myslím, vcelku slušně. V květnu, během těch prvních omezení, jsme zažili změnu v sestavě na postu bicích a vzápětí šli nahrát právě novou desku „Omfalos“. Od té doby se průběžně pracuje na dalších věcech zaměřených právě k vydání tohoto alba - ať jde o doladění vizuální stránky a i celkové grafiky, řešení masteringu, až po hledání vydavatele. Byť se letos nakonec nehraje tolik, jak bychom chtěli, práce bylo a je dost. Podzim je už spíše o přípravě samotného vydání, proma, klipu, ale také již tvorbě nového materiálu. Dva týdny nazpět jsme zveřejnili první singl z nadcházející desky.

Podle nové vypuštěné skladby „The Darkest Hour“ jste se hudebně pořádně posunuli. Znějí takhle všechny nové věci? A kdy vůbec bude album venku?

Je pravda, že na nové desce je ten progres mezi alby znát, ať jde o kompozice nebo o zvuk. Zvukově se to Danovi Frimlovi z The Barn hodně povedlo… Je to zase docela pestrá deska - je tam pár svižnějších věcí jako „The Darkest Hour“. Můžeš ale celkově očekávat skladby v různých tempech, rytmech a náladách. Máme tam i dvě řekněme doomově laděné skladby. Nově jsme použili i více samplů než posledně, pro dokreslení nálad daných skladeb. Kompozičně mi přijde toto album přístupnější posluchači. „Omfalos“ vyjde oficiálně 25.února 2021 u Slovak Metal Army.

Pro chystané album „Omfalos“ avizujete intro + devět skladeb. Máme tedy čekat znovu třičtvrtěhodinku muziky jako u „Amnesie“?

Přesně tak. Stopáž masteru má přesně 46:53. Myslím, že je to tak optimální délka. A zrovna u této desky je to skutečně plnotučná třičtvrtěhodina; delší bychom to nedělali. Mohu prozradit, že původně mělo jít o intro a osm skladeb. Závěrečná The Fall byla napsaná těsně před studiem - zapadla do konceptu, líbila se nám a tak jsme ji zařadili.

Desku jste připravovali relativně dlouho. Můžeš pro nás ve zkratce shrnout celý ten proces od naladění kytary ve studiu až po zazvonění pošťáka se zásilkou hotových cédéček?

Tvorba všech skladeb na novou desku trvala zhruba 1,5 roku. Začalo se psát na podzim 2018 a dokončilo se v dubnu 2020. No a v květnu 2020 jsme vyrazili do studia. Ono zase tak dlouhá doba to není, hráli jsme poměrně dost koncertů, toho času nebylo přehršel a zároveň jsme chtěli ty skladby udělat co nejlepší. U toho nejde tlačit na pilu.

Když bych to vzal až od ladění kytar ve studiu - nejdříve se řeší zvuk, kde je zapotřebí se tomu skutečně věnovat. Pak se dělají náběry jednotlivých nástrojů a zpěvů. Nám to trvalo necelé dva týdny. Jakmile bylo toto hotové, probíhalo vše dál v režii Dana Frimla, který nám dělal mix a master. Rovnou jsme si řekli, že na to nebudeme tlačit, aby měl prostor a výsledek byl co nejlepší. Začali jsme shánět vydavatele až když byl master hotov - domluvili jsme se se Slovak Metal Army. Zde už je to na vzájemné domluvě, jak to časově a v rámci edičního plánu je reálné vydat. My se domluvili na únor právě kvůli již celkem zaplněnému plánu vydavatele a také proto, abychom stihli připravit klip a promo. Vydání tedy na konci února, kdy mi sami budeme mít CD v rukách a bude možné si jej pořídit. Samozřejmě půjde i digitálně v rámci streamovacích platforem a bandcampu… Osobně jsem ale rád za každého, kdo upřednostní ještě klasický, fyzický nosič.

Jak se vlastně dneska natáčí album? Jedou do studia všichni muzikanti najednou a tam tvoří až do poslední noty, nebo je to nějak na etapy, případně z „domova od počítače“?

Tak na tohle univerzální odpověď asi není, každá kapela to má jinak. My jdeme do studia vždy s připraveným materiálem, resp. napsanými skladbami. Všechny nástroje a zpěvy nahráváme ve studiu už i jen proto, že máš u sebe producenta, který ti pomůže s doladěním některých detailů a aranží. To samé je, když to slyšíš ve studiové kvalitě, tak tě napadne pár úprav a nebo i jiná technika jak to zahrát pro lepší vyznění. My na „Omfalos“ měli připravený demáč celé desky, kde byly tempostopy, samply a všechny nástroje vyjma vokálů. No a nakonec k některým zajímavým úpravám došlo, zrovna „The Darkest Hour“ dostal docela solidní facelift. Finální předprodukční demo jsme dělali v zimě před studiem; jinak dema samotných skladeb vznikají už při jejich kompozici.

Na natáčení jako takové jsme jinak na začátek dojeli všichni, aby se udělal zvuk a zhruba si rozvrhli harmonogram. Pak se kluci střídali podle nástrojů, které se natáčely a já byl na místě celou dobu jako autor, kytara a zpěvy. Šlo to: bicí - kytary - basa / zpěvy - samply. Nahrávali jsme to zhruba deset dní.

Máte nového vydavatele Slovak Metal Army, což mi přijde jako výborná volba. S předchozím labelem Metal Gate to byla jen jednorázová spolupráce?

Prapůvodní plán k tomuto albu byl najít vydavatele v zahraničí. S tím jsme bohužel nepořídili úplně podle našich představ. Situace kolem Covidu tomu příliš nepomáhá… S Jurou ze SMA jsme se o vydání alba již dříve bavili. Známe se, naše hudba se mu líbí a spolupracovali jsme po více stránkách, takže to byla přirozená volba. Mimoto SMA teď vydávají spoustu super kapel. Amnesii jsme vydali v roce 2018 u Metalgate a měli jsme smlouvu jen na toto vydání. Společně ale nadále spolupracujeme, ať jde o věci k již vydané desce nebo její distribuci, či koncertní aktivity.

Pokud to nejsou příliš osobní informace, zajímalo by mě, jak to dneska chodí s náklady na desku. Je to celé záležitost kapely a vydavatel se stará spíš o distribuci, nebo se náklady nějak dělí?

To bude zase dost individuální. V rámci ug metalu u nás myslím, že valná většina kapel si náklady na studio nese na svých bedrech. V rámci vydavatele je to hodně o individuální domluvě kapela vs label, jak proběhne vydání a jaká je celková strategii. My si třeba studio, grafiku, klipy, určité promo platíme ze svého a nejsou to malé částky.

U „Amnesie“ se mi moc zamlouval obal z dílny výtvarníka Marka Pišla. Pro „Omfalos“ ale cover dělala tatérka Martina Samková. Na co se můžeme těšit?

Markovi se Amnesia povedla výborně. Moc se mi zamlouvá technika, kterou použil - je to perokresba, kdy vlastně veškeré hnědé odstíny jsou dělány kávou. Působí to přirozeně, příjemně. Celý koncept je minimalističtější a sedí to k té desce.

Tentokrát jsme se domluvili s Martinou a Chymusem. Marťa je naše dlouholetá kamarádka a zná nás naskrz. Připravila nám řadu kreseb a ryteb, ze kterých se vycházelo pro finální artwork. Přední a zadní artwork + inlay jsou kresby tužkou a pastelkami, obsah bookletu jsou rytby do tuže. Celkový grafický finish a digitalizaci měl na starost Tomáš “Chymus” Hanzl (ANTIGOD, PAČESS, ISSACAARUM) - ten grafickou stránku alba ještě upravil do finální podoby. Výsledkem je zajímavé, mystické dílo v odstínech fialové, s mnoha přírodními motivy.

Důležitou složkou „Amnesie“ byl její textový koncept. Na „Omfalos“ prý půjde o jakýsi prequel minulého příběhu – mám správné informace?

Je to tak, jen jsme ten koncept uchopili trochu jinak než posledně. Nyní to je stavěno spíše na motivech či obrazech než na příběhu. Jsou tam přímo skladby, které s Amnesií souvisí - až poslechneš původně závěrečnou skladbu The Embodiment, určitě postřehneš spojitost / návaznost i po hudební stránce. V textech je těch spojitostí více a sahají až k původnímu EP… U Omfala se dá mluvit o tragickém dílu o třech dějstvích, kdy každé je věnováno konkrétnímu motivu. Dalo by se stručně popsat třeba takto: 1. zánik a zrození 2. otázka lidskosti, 3. rozpor, harmonie, život. Je to tématicky poměrně existenciálně zaměřené album.

INNERSPHERE patří mezi koncertně nejaktivnější kapely u nás. Jak tohle vlastně funguje? Je to záležitost šikovného managementu, nebo spíš dobrých vztahů uvnitř scény?

Ono je strašně důležité si v kapele ujasnit, kdo to jak chce dělat, jak moc hrát, jaké má cíle. To je hodně rozhodující faktor. INNERSPHERE už od počátku je myšlen jako aktivní kapela, kterou chceme dostat co nejvýše, dělat dobrou a kvalitní hudbu a posouvat se dál. To znamená i koncertovat. My to máme jasně dané a tak, v jaké jsme nyní sestavě, to tak chceme dělat a pokud situace dovolí, tak budeme. Mimoto koncerty nás fakt baví a je super potkávat se s lidmi kolem metalu a hudby obecně.

Co se týká jak ty koncerty sami vznikají - to je kombinace všeho co jsi zmínil. Spolupracujeme s kapelami a kluby, kdy každý bukuje část koncertů. Takto proběhlo loňské Within Destruction tour s NAHUM a PURNAMOU a Flame of Rebellion tour s PURNAMOU letos, resp. ta část, která šla. Pak jsou akce, které si bukuješ a řešíš sám za kapelu. Obepisuješ promotéry, festivaly, apod.. My zatím nemáme manažera, takže to řeším povětšinou já. Cílíme každopádně na to, abychom našli do kapely člověka, který by nás s tímto pomohl a my se mohli věnovat více muzice. V rámci těch vztahů musím za nás říct, že máme na CZ/SK scéně spoustu metalových kapel, které mají své kvality, jsou to super lidi a snaží si vzájemně pomoct. Máme i zkušenost se zahraniční spoluprací a těší mě, že jsou kapely, se kterými je radost spolupracovat. Jsme na jedné lodi.

Když brázdíte republiku i zahraničí, míjíte po cestě spoustu zajímavých míst. Je čas si občas něco prohlédnout a udělat si výlet, nebo je to klasická otročina typu „probuzení – rychlý přejezd do klubu – zvukovka – koncert – (zábavný program) – spánek před další cestou“?

To je různé. Když se stíhá, tak si uděláme po cestě a nebo i přímo ve městě koncertu i nějakou zastávku, či menší výlet. Někdy máš ale harmonogram skutečně napěchovaný, přejezdy jsou delší a do klubu musíš dorazit včas, aby se nanosilo vybavení, nazvučilo se před příchodem lidí, připravila stage a merche. Když na místě řešíš ubytování, tak se tam jedeš nahlásit a převzít klíče. Po koncertě už to na výlety úplně není. Když je možnost, tak zůstáváme na místě a dáme si s fanoušky pár dobře vychlazených. Snažíme si to udělat příjemné, ale zároveň jedeme podle plánu.

Nezapomenu asi na dva nejhektičtější přejezdy v historii, které proběhly v rámci našeho výpadu do Chorvatska a Rumunska na podzim 2018 s klukama z PURNAMY. Tam jsme měli přejezdy Split-Osijek (přes Chorvatsko) a pak Osijek-Temešvár (přes Maďarsko, kde jsme se zasekali na hranicích a je ještě posun času +1h). To bylo neuvěřitelně našponované, spánku méně, než by to sneslo, permanentní pohled na hodiny. Navíc kluci z PURNAMY jeli svým plně naloženým VW transporter a nemohli to hnát tak rychle. Koncerty to byly super, hlavně ten ve Splitu - máme odtud i video na YT. Každopádně ty cesty byly skutečně řehole. Ale to k tomu patří.

Letos se kvůli Covidu musely téměř všechny koncerty odvolat. Jak to teď je – zůstávají v platnosti, s tím, že se všechno jen posune, nebo se plány rozpadly a budete se muset znovu domlouvat?

Z našeho původního plánu na rok 2020 čítajícího +/- čtyřicet akcí se jich letos odehrálo zhruba deset. Zbytek je z větší části přesunut na příští rok a visí nad nimi stále otazník. Některé se bohužel zrušily definitivně. Z velké části tam ale jednání jsou, resp. domluva, že se to přeloží na nějaký rozumný datum, jakmile to situace dovolí. Měli jsme třeba již rozjednané i nové koncerty na jaro 2021 právě na podporu vydání desky, ale vzhledem k nejistotě jsme se rozhodli to celé přesunout až na podzim. Pokud by šlo hrát na jaře už nějak normálně, tak bychom zkusili některé zrušené zastávky pořešit a odehrát v novém termínu. V tuto chvíli, ale těžko říct. Pro aktuální seznam akcí bude optimální sledovat naše sítě.

Za posledních pár měsíců jsem na facebooku zaznamenal spoustu nového merchandise INNERSPHERE. Byl tam dokonce jakýsi energydrink s Vaším logem. Navnadíš fanoušky ke koupi?

Máme pro naše fanoušky připravený docela široký výběr merche. Na letošní rok jsme připravili třeba nová trika a tílka s artworkem nebo i jenom logem, zipové mikiny, nákrčníky. Máme také trika s motivem singlu Black Forest a alba „Amnesia“, placky, CD. Jak jsi zmínil energy drinky - ty máme vždy vyrobené v menší sérii právě třeba k desce nebo tour. Teď jsme je měli s motivem té zdobené lebky, která je i na nových trikách nebo mikině. Jsou to skutečné energiťáky a když je třeba se nakopnout, tak to pomůže. Zároveň je to kus do sbírky a je téměř jisté, že máš limitovanou edici. Autorem je firma Unique Energy - můžeme doporučit. Je z čeho vybírat a lidem to sluší a chutná.

Poslední otázka je taková blbost – když jsem psal recenzi na „Amnesii“, neustále jsem se kontroloval, abych místo INNERSPHERE nenapsal omylem INNER FEAR. S touhle brněnskou kapelou máte opravdu téměř stejný název. Nedochází občas k nějakým komickým záměnám? :)

Přiznám se ti, že jsem se s tím dlouho nesetkal (asi si redaktoři dávají pozor:)). Je to nešikovná situace, zní to skutečně podobně. Název jsme si udělali tak jak jsme to v tu dobu cítili, že je to správně a padne to. Teď je blbý to měnit. Pod tímto názvem jsme se již nějak zapsali a jsme v paměti u těch, kdo nás znají a sžili jsme se s tím. Myslím, že kdo chce, ten si najde správného interpreta.