Last Hardrock Outsider

HIDEOUS DIVINITY - LV - 426

Protože mi pohmožděné zápěstí zatím nedovoluje psaní na plný úvazek, tak jsem si řekl, že aspoň využiju dočasné pisatelské invalidity k představení několika zajímavých kratších desek, které se mi sešly ve sbírce. Tady je první z nich.


Už samotný název nového EP italských drtičů HIDEOUS DIVINITY asi nenechá nikoho na pochybách, kde že tentokrát čerpali deathoví technici z Říma inspiraci. „LV – 426“ je totiž onen vzdálený nehostinný planetoid, na kterém se prohání vetřelčí verbež snažící se zlikvidovat veškeré lidstvo v čele s archetypální Ripleyovou. HIDEOUS DIVINITY přeskočili kultovní prolog Riddleyho Scotta a vrhli se rovnou na druhé pokračování v režii Jamese Camerona. Leitmotivem je pak setkání dětské nevinnosti zosobněné postavou Rebecy Newt” Jordenové s mocí a silou nemilosrdného vesmírného monstra. Dětství rázně končí, když zjistíme, že nám všichni lhali a děsivé příšery opravdu existují.



Hudební provedení se drží tematické linie, klaustrofobní disonantní tóny s vířícími blast beaty se přelévají přes zneklidňující progresivní mezihry. Italové ke své obvyklé technické vytříbenosti přidali temnější vize a celkový tíživý výraz nejistoty a strachu. Bez ztráty tvrdosti nebo rychlosti rozvíjejí epickou stránku smrtícího kovu a občas po očku nakukují do dramaticky košaté kuchyně krajanů FLASHGOD APOCALYPSE. Z dvojice autorských skladeb na minialbu je úvodní „Acheron, Stream Of Woe“ komplexnější a výpravnější, ve větší míře buduje houstnoucí atmosféru, netrpělivé momenty vyčkávání se přelévají do palby tradičních deathmetalových zbraní. Následná „Chestburst“ je oproti tomu chladnější nelítostná rubanice, ve které na pozadí brutálních riffů a zběsilých sól zuří válka a masakr. Nástroje se vrhají do virtuózního víru rychlosti a neprvoplánové melodiky, majestátní podtón imponuje i děsí zároveň.


Na stopáž možná až příliš strohou nahrávku uzavírá netypický cover „Delirium Trigger“ od alternativních rockerů COHEED AND CAMBRIA. Důvod proč HIDEOUS DIVINITY sáhli zrovna po tomhle songu, stojícím mimo jejich vlastní žánr, je prozaický. Textová náplň „Delirium Trigger“ totiž znovu odkazuje na Alien ságu, a proto je ideálním finálním zápisem do kronik světa „LV – 426“. HIDEOUS DIVINITY s překvapivou bravurou překlopili progresivní píseň s výrazným emocionálním zpěvem do tenzního deathového opusu s fascinujícím intermezzem založeným pouze na souhře bicích a klavíru. Při zachování originálního rámce prakticky znovu vystavěli celou strukturu a z předělávky se stala osobitá skladba pulsující samostatným životem.


Pro málokterou extrémní metalovou desku je důležité vnímat celý kontext tak jako u „LV – 426“. Teprve s filozofickým pozadím Gigerovského světa získává muzika HIDEOUS DIVINITY ten unikátní feeling, kdy hudba nahlédne do nekonečných hlubin lidské duše, ve kterých se ukrývá to pravé monstrum. Doporučuji poslouchat nahlas a „zimomriavky“ jsou zaručené.


23.06.2021Diskuse (7)Hivris
riha.kamil@gmail.com

 

Valič
24.06.2021 23:10

DarthArt: Rozumím. Já jsem měl dřív problém hlavně s angličtinou ve filmech, ale to bylo způsobené spíš tím, že ve snímcích, které jsem převážně sledoval, ty dialogy většinou přehlušovala střelba, exploze a řev raněných. :-)

V tom rozhovoru s Voivod mě nejvíc zaujaly historky o tom, jak Piggy rozebíral kazety a převracel v nich pásky, aby mohl tu hudbu poslouchat pozpátku, a pak k tomu ještě nutil své spoluhráče. Sice to zní jako neskutečná kravina, ale asi tenkrát věděl, co dělá. Právě díky podobným absurdním experimentům se kapele podařilo vytvořit svůj naprosto unikátní a nenapodobitelný styl a natočit několik nadčasových alb.

Co se týče Necrophagie a toho Killjoyova vyšinutého „zpěvu“, jeho bývalý spoluhráč Mirai Kawashima (známý hlavně z japonských Sigh) uvedl, že za tím nebyl ani tak umělecký záměr, jako spíš to, že měl prakticky nulový smysl pro rytmus, a při nahrávání studiových alb před ním musel stát jeden z kytaristů a „dirigovat“. To ale nemění nic na tom, že to byla jinak naprosto originální a svérázná figura a desky jeho kapely mají i po letech svoje kouzlo (samozřejmě pouze pro fanoušky dřevního death metalu a polozapomenutých nízkorozpočtových krváků). :-)

Ještě k tomu kanálu Rock Fantasy; jeho provozovatel je majitelem stejnojmenného kamenného obchodu, jehož působivou prohlídku si může člověk užít i bez větší znalosti angličtiny:

https://www.youtube.com/watch?v=uov8kpr70x4

 

DarthArt
24.06.2021 20:05

Valič: No jo, to je právě ono - dobrá znalost hovorové angličtiny. A hlavně porozumění mluveného jazyka. Po čtvrtstoletí s angličtinou i němčinou, když zapnu televizi v dotyčném jazyce, slyším jenom "uauauaua uauaua uauaua".

 

Valič
24.06.2021 16:21

S těmi Hideous Divinity to asi bude spíš náhoda, ale určitě by to nebyl první ani poslední případ, kdy si nějaká metalová kapela „půjčila“ nějakou tu drobnost od klasické prog rockové skupiny ze sedmdesátých let. O tom, že třeba Piggy při skládání některých riffů pro raná alba Voivod víceméně okopíroval klávesové linky z desek Emerson, Lake and Palmer, už jsem se tu kdysi zmiňoval, ale to, že se na albu Dimension Hatross dá najít pozpátku zahraná krátká pasáž z Relayer od Yes, je i pro mě novinka. Nejedná se o nepodloženou spekulaci z nějakého obskurního blogu, tyto informace potvrdili Snake i Away během následujícího rozhovoru:

https://youtu.be/H3Yc5YP_OAw?t=1485

Ty live chaty z kanálu Rock Fantasy bych určitě doporučil všem s dobrou znalostí hovorové angličtiny a dostatkem volného času. Rozhovorů se kromě členů kapely, které je dané vysílání věnováno, často účastní i muzikanti z kultovních spolků typu Venom, Immolation, Deceased, Incantation nebo Massacre, a občas se tam objeví i celkem pikantní informace, které dosud nebyly nikde zveřejněny. Pokud by třeba někoho zajímalo, proč působí ten Killjoyův „mluvozpěv“ na raných nahrávkách jeho kapely Necrophagia tak chaoticky, může najít celkem jednoduché vysvětlení zde:

https://youtu.be/RpVZ1ZbyUWw?t=579

 

DarthArt
24.06.2021 11:46

To by mě spíš zajímalo, jestli je dílem náhody tohle:

https://www.youtube.com/watch?v=4WBfxJb1q8c

https://www.youtube.com/watch?v=9oGV86YXTfU

Protože v bookletu Tublatanky teda není přiznáno vůbec nic...

 

DarthArt
24.06.2021 11:43

Hivris: To klidně mohla bejt náhoda - něco tisíckrát za život slyšíš a když to pak zahraješ na kytaru, nedojde Ti, že to není z Tvojí hlavy. A já na to přišel náhodou, protože jsem si prostě chtěl pustit album, které začíná právě stejně. Proto mě to tak trklo, že jsem vlastně dostal, co jsem chtěl, akorát zahalené do netopýřích křídel a xenomorfního slizu :)

 

Hivris
24.06.2021 07:57

DarthArt: Ty máš ale ucho. Fakt je to tam. Kouknul jsem na pár rozhovorů s HD a nikde o inspiraci Floydama ani zmínka. Že by souhra okolností a potvrzení slov, že už všechna hudba byla složená a nic nového nejde vymyslet?:))

 

DarthArt
23.06.2021 13:40

Tak tohle je dobrý. Chci si pustit Zeď od PINK FLOYD, ale ještě předtím si vypláchnout hlavu nějakým nářezem, dávám tam HIDEOUS DIVINITY a .... první tóny z "LV 426" znějí naprosto totožně s úvodem "In The Flesh" na Zdi. Dobrý, ne?