HELLOWEEN - Skyfall (singl edit)

První vlaštovka z dlouho očekávaného comebackového alba HELLOWEEN je dva dny na světě. Jedná se o singlovou verzi majestátní skladby „Skyfall“, jejímž autorem je Kai Hansen. Ti, kteří bedlivě sledují zprávy z tábora kapely, už dobře ví, že nakonec půjde snad o jedinou skladbu, za kterou bude letos autorsky podepsán právě Kai. Song byl pro potřeby singlové edice zkrácen na sedm a půl minuty a opatřen vesmírným klipem s celou řadou digitálních efektů. Výsledek u mne budí velkolepý dojem a coby futuristická odysea upaluje vpřed skrze měnící se fantasy prostředí. Tolik formální popis.

Posluchač si však rozhodně všimne jisté schématičnosti, jakoby se HELLOWEEN, dnes tvoření hned sedmi hudebníky, snažili v průběhu „Skyfall“ představit všechny své členy. A tak tu máme, co se týče zpěvu, heroický rozjezd nazpívaný Michaelem Kiskem, pozvolnější pasáž uprostřed, kde se k vokálu dostane Kai Hansen (vše je rázem blíže spíše světu pozdních GAMMA RAY), a pak samozřejmě nějakou tu větu prezentovanou Andim Derisem. Co do instrumentace se hudebníci velmi snaží navodit vzpomínky na legendárního Strážce sedmi klíčů. Paradoxně tím podřezávají větev pro vstup něčeho alespoń trochu nového či neočekávaného. Chci říct, že ačkoliv je skladba výborně prezentovaná a zprodukovaná, vlastně se na ní nenachází jediná pasáž, která by mne výrazně zvýšila tep a celkově pozitivně překvapila.

Z formálního hlediska jde o špičkové řemeslo, které však bylo konáno dle předběžného a pečlivě promyšleného scénáře. V úvodu mě zaujal rtuťovitý riff, prostřednictvím kterého se song dostal do rychlého tempa, i ona nebeskopekelná kytarová sóla všech tří strunotepců, která na střídačku připomínají zvuk Dýní ze slavných časů. Musím říct, že trojvozba Hansen/ Weikath/ Gerstner je skutečně vynikající. Nicméně pasáže, které by měly rozhodovat, tedy ty se zpěvem, jsou zde pouze na úrovni „dobré“, nikoliv „dechberoucí“. Song se jen jednou ve svém průběhu vrací ke Kiskeho vzletnému refrénu, jinak putuje stále vpřed skrze další a další fáze. Ty instrumentální, s několika kytarovými souboji, hodnotím o poznání lépe. Naopak ty opatřené zpěvem ve mne budí dojem už slyšeného a svými motivy tak nepřekročí území skladatelského průměru.

Ono uchopení hudebního scénáře na mne dělá dojem, jakoby se HELLOWEEN snažili do své vstupní skladby prakticky narvat všechno použitelné z jejich světa. V případě, kdyby ty nápady a motivy za to stály, by to samozřejmě nebylo špatné, osobně však mám spíše pocit promrhaného potenciálu. Závěrem jen řeknu, že pilotní singl rozhodně nevnímám jako průser, obsahuje všechno to, co se od Němců dalo čekat, ovšem rovněž, i přes svou bohatost a drahost, ani špetku něčeho navíc. Ano, jde o špičkové řemeslo, jehož přidaná hodnota se však, v podobě jakou prezentuje singlová ochutnávka, nachází na číslici nula. A jak jsem tak sledoval své myšlenky, když jsem si klip třikrát po sobě pustil, došla mě jedna zásadní věc: Dostal jsem nesmírnou chuť pustit si album „Chameleon“!:-) Ovšem zvědavost na nové album trvá.