HELL - Curse And Chapter

Jsou to již čtyři roky, co se světoznámý metalový producent a bývalý aktivní muzikant Andy Sneap rozhodl pro překvapivý způsob pokračování své druhdy předčasně ukončené muzikantské dráhy. Jak je dnes již dobře známo, Andy na sklonku osmdesátých let velel kultovní pagan-thrashové formaci SABBAT, se kterou nahrál pro firmu Noise Records hned tři (první dvě byla velmi dobře přijatá) alba, která vyšla v rozmezí let 1987-1991. Mimochodem právě na prvních dvou řadových deskách, jmenovitě tedy „A History Of A Time To Come“ a „Dreamweaver“, pěl známý sociálně angažovaný poeta Martin Walkyier, jenž se o pár let později proslavil v řadách folk-metalových SKYCLAD. Tohle všechno je však již dávná minulost, protože od poloviny devadesátých let zahájil Andy Sneap svou velmi úspěšnou producentskou kariéru, kterou po celých dvacet let vydatně rozvíjel. Jeho portfolio díky tomu dodnes čítá mnoho vydařených projektů, ať už mám na mysli produkci alb takových metalových veličin jako jsou TESTAMENT, MEGADETH, SAXON nebo třeba NEVERMORE. U Andyho však po neúspěšné resuscitaci SABBAT nevyprchala chuť po hraní, byl tedy čas najít jiný způsob jak vyrazit do terénu.

Angličané z HELL jsou kapelou, která pod vedením Keva Bowera, kytaristy a šéfa, fungovala na Ostrovech již v hloubi osmdesátých let a sice pouze na lokální klubové úrovni. Onehdy (zhruba souběžně se založením Andyho mateřských SABBAT) se k nim kytarista Andy Sneap připojil coby dvacetiletý mladíček, aby zacelil post po Daveu G. Hallidayovi, jenž v roce 1987 spáchal sebevraždu. HELL z města Nottingham tenkrát fungovali již pět let a brzy se rozešli. Řadového alba se mimochodem v těch dávných dobách nedočkali. Andy zažil jen jejich poslední fázi.

V roce 2008 došlo překvapivě k sjednocení a co je zajímavé, že ze staré sestavy, kromě Andyho Sneapa a Keva Bowera, zde znovu působí i původní rytmická sekce - Tony Speakmann a Tim Bowler. HELL chvíli sice koketovali s hlasem právě výše zmíněného Walkyiera, post vokalisty však nakonec obsadil Kevův bratr David, chlapík, jenž vládne opravdu zajímavým a poměrně pestrým hlasovým (pravda možná i trestním) rejstříkem. Davidův vypjatý a excentrický zpěv budí u posluchače dojem, že je vržen do epicentra jakési fantaskní heavy metalové opery a právě ten se nakonec stal jednou z ústředních poznávacích značek tvorby HELL, díky čemuž na sebe kapela nalákala novou generaci heavy metalových fans. V roce 2011 vychází debutové album „Human Remains“, které značí, že HELL jsou zřejmě věkově nejstarší debutující metalovou kapelou historie. O dva roky později přichází ještě propracovanější dvojka „Curse And Chapter“. I já musím přiznat, že se nahrávka opravdu povedla a na to, že za ní stojí staří pardálové, pamatující snad ještě časy NWOBHM, působí dost nadčasově a životaschopně, nemluvě o velmi průrazném a lze říci i současném, zvuku. Jde o heavy metal starého střihu, ovšem nechybí mu mladický zápal a drive, taktéž skvělé hráčské výkony značící stará pravidla (klokotavá sóla, ostré riffy, nervně vypjatý vokál) a především strhující pěvecký výkon mesiáše Davida Bowera.

Z materiálu vyloženě dýchá atmosféra staré zamlžené Anglie. Historická či okultní témata jsou přednášena na pozadí mysteriózních scenérií, nahrávce nechybí ani sociálně kritický apel a celkový, velmi bojovný, duch. Jako je tomu již tradičně u právě těch britských heavy metalových formací, které nehrají na první signální, je i zde obvyklá vysoká kadence slov a celková propracovanost textů, koketujících s vysokou obrazností, zacházejících až ke štiplavé ironii a sarkasmu. Bylo tomu již v případě kapel jako SABBAT a SKYCLAD, stejně jako třeba někdy u CRADLE OF FILTH, a je tomu tak i nyní u heavíkářů z HELL. Ústřední hymnou je zjevně nadupaná „Land Of The Living Death“, jenž znázorňuje dobře známé nešvary současné doby (jako čím dál menší schopnost komunikace a porozumění). Zvrhlý metalový dědkové se však vytasí i s nějakým tím fórkem, jako třeba když do úvodní „The Age Of Nefarious“ zapracují fragmenty z hitovky „The Age Of Aquarius“, jenž na sklonku šedesátých let proslavila americkou Motown kapelu 5th.DIMENSION. Pro příznivce propracovanější heavy metalové hudby bude druhé album HELL rozhodně vítaným zpestřením sobotních poslechových sedánků. A vrchol? Těch deset sekund ve skladbě „End Ov Days“, začínajících časomírou 3:28, vsadím totiž boty, že tady běhá mráz po zádech i Robu Halfordovi.:-) Dobrá práce.