Boomer Space

HEIDEN - Svou tvorbu musíme cítit uvnitř (rozhovor)

Po třech letech ticha přichází brněnští HEIDEN s novým materiálem a v souvislosti s ním určitě nezůstávají nic dlužni pověsti kapely, která k vznikající tvorbě přistupuje s velkým respektem a přemýšlí nad každým detailem. Umělecký aspekt věci je pro ně zásadní. A tak i když „Andzjel“ může na někoho působit jako určitý návrat k dávnější blackmetalové minulosti, dle mého je spíše pravdou, že deska zúročuje všechny zkušenosti těchto muzikantů, jaké pochytili během své takřka dvacetileté cesty. Je jedno, zdali máme co do činění s black metalem, post-rockem, nebo ještě něčím dalším, z mého pohledu jde o typické HEIDEN, tentokrát v trochu temnějším podání. Na téma novinky na mé otázky odpovídali dva členové - kverd a Einsk.


Zrovna vám vyšla nová deska „Andzjel“, můžeš tedy prozradit, jak dlouho vznikala, kde byla nahrána a zdali výsledek vyšel zcela dle vašich představ? Co bylo hlavním cílem realizace nového díla?


k: Ahoj, desku jsme začali skládat defacto hned zkraje roku 2020, přičemž poslední úpravy materiálu jsme spáchali koncem dubna letošního roku. Bicí, kytary a vokály jsme nahrávali v bzeneckém SHAARKu s Pavlem Hlavicou a Petrem Nejezchlebou. Klávesy jsme nahráli v našem domácím Niche studiu, basu Murky nahrál u sebe doma. V SHAARKu jsme následně stopy sesadili a odeslali do švédského Tri-Lamb studia, kde je Karl Daniel Lidén smíchal a zmasteroval. Výsledek, myslím si, předčil naše očekávání. Cílem realizace bylo tvrdé, studené, nenačančané album o životě mezi horami, který, ačkoli se to nezdá, byl tolik podobný tomu našemu.



Skladby tentokrát dýchají starými časy, neboť posluchače zavádějí do odlehlých kopců Bílých Karpat. Jak jste přišli na nápad zasadit hudbu do podobného prostředí? Máte k tamní krajině nějaký větší osobní vztah?


k: V těch končinách máme s Werlingou rodinu, pravidelně se tam z různých pohnutek vracíme. Ano, máme k těm místům speciální vztah. Jak mě téma napadlo? Upřímně ani nevím, nevybavuji si jeden konkrétní iniciační moment. Už na desce „Na svůj příběh jsme sami“ jsem se toho kraje dotkl, tentokrát to ke mně přišlo s ještě větší intenzitou a při rešeršování začaly vyplouvat na povrch další a další souvislosti.


Po dvou trochu uhlazenějších, civilnějších a měkčích albech nastal čas na určitou revizi vlastního vývoje, takže se na „Andzjel“ po letech znovu prezentujete tak trochu jako black metalové těleso. Osobně si však myslím, že nová deska HEIDEN nevrací do minulosti, naopak kapela svůj starší projev prezentuje s větší mírou nadhledu, zkušenostmi a s větší pestrostí. Měli jste od začátku jasnou představu o vyznění a stylovém ukotvení alba? Plánovali jste tvrdší album nebo to tak nakonec vyšlo až v průběhu tvoření?


k: Já původně plánoval album měkké, tiché, plné ploch, ale ostatní členové nebyli s mojí představou ztotožnění. Proto jsme se domluvili, že se zkusíme, a později i pochopili že máme chuť, vrátit k živelnějšímu a taky černějšímu výrazu. Rozhodně jsi trefil, že to není jednoduché opáčko z minulosti, ale právě naopak. Jemnější desky mají velký vliv na to, jak teď zníme a jakým způsobem jsme „Andzjel“ uchopili.


Na vaší hudbě se mě líbí určitá hladkost pojetí a nekomplikovanost, a to, ačkoliv se skladbami prolínají divočejší metalové pasáže se zasněnými post-rockovými. Jaký máte recept na přesné vyvážení všech nutných ingrediencí, tak aby výsledek nepůsobil v každém ze svých pólů přehnaně, ale naopak ony extrémy vyvažoval?


k: Univerzální recept neexistuje, ale u nás platí jeden nosný motiv pro jeden song. Pokud nejsi schopen s motivem pracovat na více úrovních, gradovat ho, interpretovat ho různými způsoby, doplnit vokální linkou, zahoď ho a začni znovu.



Kapitolou samou o sobě jsou vaše texty, postavené stylem vyřčených pocitů a vjemů z určitých nedoslovně zmíněných situací. Hrají totiž jednu z hlavních úloh pro dobré navození atmosféry. Kdy poznáš, že je příběh či událost natolik zajímavá, aby na její motiv bylo možné začít psát text? Co tě třeba nejlépe posune k tomu, aby ses určitým tématem či výjevem opravdu zabýval a začal psát?


k: Tohle neumím pojmenovat, když na nějaké téma narazím, okamžitě vím, jestli o něm mám začít psát anebo ne. Neděje se to vědomě, je to podobné jako s hudebními motivy písní. Oboje u mě lze pouze moderovat tím způsobem, že abych něco napsal, musím psát. Abych něco složil, musím hrát.


Venkovské prostředí v příhraniční oblasti se Slovenskem se ukázalo být jako dělané pro váš typ metalové hudby. Co rozhodlo, že jste novou desku situovali právě sem, do podobně drsného kraje?


E: Určitě jeho uhrančivá atmosféra a specifický ráz těch kopců a luk, jeho krása a na stranu druhou i divokost. Také zde Werlinga má svou rodinu a jsou tu tedy i osobní vazby a vztah vybudovaný v průběhu života. Nemohli bychom si nahodile vybrat nějaké téma, se kterým nesouzníme nebo jen vypadá cool. Musíme to cítit uvnitř, že to je přirozené.


Proč zrovna „Andzjel“?


k: Andzjel je nářeční výraz pro mladé dívky, které pomáhaly bohyním v jejich poslání. Chodili z kopců dolů pro lidi, kteří za bohyněmi jezdili. Cestou se jich ptali na jejich trápení a tyto informace pak bohyním předávaly. Nejen foneticky je pro mě to slovo spojením něčeho posvátného a temného, obyčejného i absolutního. Podobně jako o motivu obálky, nebylo o čem dlouze přemýšlet.



Asi nejvíc mě zaujala skladba „Musím ti tolik říct“, která nejdokonaleji propojuje vaši drsnější hudební složku právě s těmi jemnějšími, písničkovějšími motivy. Není snadné docílit písně, která by bez ulehčující abstrakce nabídla chytlavější potenciál, zároveň by nepůsobila vlezle, ale naopak by měla uhrančivou atmosféru a velmi dobře by se i z dlouhodobější perspektivy poslouchala. Co můžete říct o této skladbě a jejím vzniku?


k: Poslední dobou roste četnost případů, kdy nosný motiv napíše Werlinga na klavír nebo synth a následně se kolem něj postaví celá aranž. Myslím, že to je i případ skladby „Musím ti tolik říct“, tenhle „nový“ způsob psaní nám myslím si dost svědčí a lezou z toho zajímavé skladby jako např. „Dryáda“, „F43“ nebo právě „Musím ti tolik říct“. Z Werlingy se postupem let stává kapelní hitmaker a my jsme za to velmi rádi .


Svou chladnou až mrtvolnou náladou mne rovněž zaujala píseň „V hodině vlka“, co vás inspirovalo k napsání této skladby?


k: Naše dcera Karla nahodile bouchala do klavíru. Werlinga si jeden z pazvuků zapamatovala. Ve studiu jsme s tím zkoušeli pracovat a elektrické piano s určitým zkreslením připomínalo odbíjení hodin. Já na to přišel s textem, ve kterém se smývají hranice mezi realitou a snem.


Povedl se i blackmetalový výpad „Nevěřím těm očím“, co vám bylo předlohou k onomu úprku do kopce, kolem venkovských obyvatel, kterým není radno důvěřovat, neboť mimo jiné, neustále mlčí? Jak vznikl tenhle song?


k: Komunismus, udavači, STB. Na lidi z kopců se dlouhé roky dívalo přes prsty, s různými posměšky a úšklebky, komunistům se léčitelství do krámu nehodilo, a tak ho prostě vymítili. Kolik paralel s dnešní dobou, viďte.



Dokážete si v současnosti představit žít na podobných místech, o kterých zpíváte v rámci desky „Andzjel“? Obklopeni drsnou přírodou, odloučeni od větší civilizace, pouze s lidmi těžce pracujícími za účelem vlastního uživení?


k: Ano, ale těžko v aktuálním produktivním věku. Život v těch končinách stále je dost pomalý a tvrdý. Mnoho vymožeností moderní doby zde chybí, o pracovních příležitostech nebo dostupnosti nemluvě. Na krátkodobé čištění hlavy, zpomalení tepu a bystření smyslů to ale funguje perfektně a každá návštěva v těch místech pro nás má speciální kouzlo.


Máš na desce nějaké své vlastní skladbové oblíbence, nebo výsledek chápeš spíš jako souvislý koncept?


k: Chápu to jako celek, protože jsme to tak od začátku mysleli a brali. Každá ze sedmi písní prezentuje specifickou část alba a plní svůj účel jak v kontextu písně, tak v dynamické a tematické rovině celé nahrávky. Není náhoda, že jsou skladby seřazené právě takhle, není náhoda, že témata písní jdou v tomto pořadí. Rád bych u posluchače vzbudil dojem cesty, kterou s námi prostřednictvím „Andzjel“ projde.


Co můžeš říct o velice zdařilé malované obálce vaší nové desky, kde se nachází dívka zametající dvůr? Jak se tento motiv dostal na obal a byla to pro vás jasná volba?


k: Fotografie malé dívky se ke mně dostala během rešeršování, okamžitě jsem věděl, že musí být na obálce. Je v ní pro mě něco magického. Problém ale byla kvalita, fotografii jsem měl pouze v malém rozlišení. Zkoušel jsem několik metod digitálních úprav, ale nefungovalo to. Nakonec jsem se rozhodl oslovit Luďka Řezáče, který byl u několika našich alb, aby se ji pokusil 1:1 přemalovat. Udělal to a výsledek vidíte na obalu naší desky (doporučuji vinyl – tam se člověk skutečně pokochá, je tam mnoho krásných detailů).



Album nakonec vychází u Berryho Magick Disk Musick, dlouho totiž nebylo jisté, kde materiál nakonec vyjde. Jak se tedy pokračování spolupráce nakonec vyvrbilo?


E: V průběhu tvorby „Andzjel“ jsme nebyli v kontaktu s žádným labelem a tudíž jsme měli volné ruce v tom, kdo by mohl album realizovat. Nějaká jednání proběhla v tuzemsku i zahraničí, ale nebyla v rámci našich představ akceptovatelná a tak jsme oslovili Berryho z Magick Disk, se kterým jsme již dříve spolupracovali, a obratem vydání domluvili. Fyzická podoba obou variant CD i Vinyl vyšla skvěle a fanoušek, který si objedná nosič určitě zklamaný nebude. Taky máme skvělá trička k nové desce a vše je k dostání na https://eshop.heidenhorde.com/.


Co můžeš říct o koncertování? Budou nějaká vystoupení na podporu nového alba?


E: Chceme nové album prezentovat naživo a koncertovat. Jen jsme limitováni rodinnými povinnostmi, jelikož máme všichni aktuálně malé děti a není snadné to zkoordinovat a sehnat hlídání atd. Každopádně nás čekají první koncerty na jaře, konkrétně 12.5.2023 Brno, Melodka a 13.5. Praha, Underdogs společně s rumunskými DORDEDUH (ex Negura Bunget) a slovenským objevem BESNA. Zde zazní skladby z Andzjel i skladby ze starší tvorby a brzy ukážeme oficiální plakát, který pro nás připravuje talentovaná Cruela a začneme dvojkoncert s karpatským obsazením výrazněji propagovat. Snad se potkáme i s Tebou a čtenáři Crazy Diamond. Děkujeme za podporu a prostor promluvit o HEIDEN.


27.11.2022Diskuse (1)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

Pekárek
28.11.2022 21:20

Díky za fajn rozhovor. Dám si je k Vánocům ve třech formátech.:-)