HATE - Tremendum

Zakřič HATE a ozvěna odpoví BEHEMOTH. A zdaleka nejde jen o zemi původu. Polská blackened deathová škola má sice mnoho styčných bodů a v mnoha případech tyhle kapely prostě generují obdobnou atmosféru. Mezi HATE a BEHEMOTH je ale podobnost ještě silnější: podobně znějící hudba, víceméně totožná image a koneckonců i stejné křestní jméno obou frontmanů. Jak Nergal, tak The First Sinner mají v občankách jména Adam. Tak to by bylo to první a teď to druhé: nebudu zastírat, že ač mám BEHEMOTH velmi rád, HATE mají v současnosti moje větší sympatie. Mnohými opěvovaný album „The Satanist“ od Nergala a spol. mi dodnes nějak ne a ne sednout, cosi mi brání si ho plně vychutnat, byť to zkouším zas a znova. Ovšem HATE a jejich novinka „Tremendum“, to je přesně ono. Žádné velkolepé, i když tak trochu prázdné kulisy, v nichž chybí život, nýbrž řádně potemnělá a stísněná hrobka, v níž za každým koutem cítíte nepřátelský pohled bestie s planoucíma očima.

HATE dokáží být taky monumentální, ale v jejich hudbě je cosi zvířeckého a zarputile odhodlaného. Jejich skladby jsou kovová mementa, před jejichž nelidskou zlobou musím občas přivírat oči. Ovšem když se člověk probere z prvního náletu, sezná, že nic se neděje samoúčelně. Nechtějí jen pouštět hrůzu, každá vteřina alba je nacpaná jednak instrumentální bravurou, jednak schopností zkomponovat vražedné hymny, které se při bližším ohledání jeví jako velice návykové. Děje se toho v nich tolik, jeden silný riff stíhá druhý, smyčka se utahuje, obloha za oknem temní – navzdory tomu, že tyhle řádky píšu v letním odpoledni – a místo „refrénů“ tu jsou zhudebněná smuteční oznámení. HATE přitom nejsou nějací prvoplánoví blackoví strašáci, textová stránka alba se inspirovala prací rakouského filozofa, myslitele a esoterika Rudolfa Steinera, který ve svém díle krom jiného hlásal duchovní jednotu všeho lidstva a ostře se vymezoval proti rasovým předsudkům, takže i z tohoto úhlu pohledu je „Tremendum“ deskou, která stojí za zvýšenou pozornost. Poláci mi v posledních letech dělají samou radost.