GUNS ´N´ROSES - Use Your Illusion I.

Souběžně s faktem, že se na sklonku osmdesátých let stali GUNS ´N´ ROSES nejžhavější rockovou atrakcí planety a několik let s další studiovou nahrávkou pauzírovali, logicky rostl po jejich nových písních hlad. Média v té době navíc obdařovala veřejnost spoustou skandálů, které měli jednotliví členové zaručeně na svědomí. Pauza nakonec dosáhla na tehdy neobvyklé čtyři roky. Času na skládání bylo tedy přes všechny kontroverze hodně, takže nakonec (zejména během roku 1990) vzniklo obrovské množství materiálu, který vykazoval větší tendence k stylové rozpínavosti, protože se do procesu skládání a nahrávání angažovalo o poznání více muzikantů. Nové věci byla nakonec kapela nucena rozdělit na dvě osmdesátiminutová pokračování, kterým se dostalo společného titulu - „Use Your Illusion“. Ještě před nahráváním však byl odejit bubeník Steven Adler, který jako jediný nezvládal bujarý život uvnitř souboru, a brzy se tak jeho zájem přesunul výhradně k zakázaným látkám, což bylo na jeho hráčské výkonnosti a celkovém přístupu velmi znát. Jím narychlo sestavenému truc projektu ROADCREW vyšel v roce 1990 nepříliš úspěšný debut, aby zakrátko definitivně zmizel v propadlišti dějin. Náhradou na bubenické židli se stal všestrannější a lepší Matt Sorum, Angličan, který krátce před nástupem k Axlovi a spol. působil u THE CULT. Premiéru v řadách GUNS ´N´ ROSES si Matt odbyl na druhém ročníku festivalu „Rock In Rio“ v lednu 1991, kde kapela excelovala před více než stotisícovým davem rozběsněných Brazilců.

V průběhu nezvykle deštivého léta téhož roku dosáhlo očekávání novinky bodu varu, takže nikoho nepřekvapilo, když se oba díly, které vyšly shodně 17. září 1991, ihned vyšvihly na první místa žebříčku Billboard 200, a to i přesto, že jim v té době vydatně konkurovaly novinky mnohých konkurentů, protože v téže době vycházely i alba takovým jménům jako METALLICA, OZZY OSBOURNE nebo zcela nová seattleská kometa NIRVANA, jenž zakrátko změnila chod rockových dějin. Prvním singlem se stala překrásná balada „Don´t Cry“, jejíž výpravné video dávalo tušit, že se na produkci ani náhodou nešetřilo.

Skladby na obou dílech nebyly rozděleny podle nějakých formálních stylových atributů, ani podle toho, kdo z členů byl u té které písně autorem. Naopak, vše bylo nakombinováno zcela rovnoměrně, aby ani jeden díl neměl v čemkoliv navrch. Na obou dílech „Use Your Illusion“ se nacházely jak úderné street rockové vypalovačky, tak atraktivní balady, nezbytná předělávka staré klasiky (na jedničce „Live And Let Die“ z pera manželů McCartneyových) a v neposlední řadě záhy velmi oslavované rozmáchlé a bohatě aranžované kompozice, ve kterých nebyla nouze o smyčce, klavírní party, klávesy ani podpůrné sbory. Ty představovaly v tvorbě GUNS ´N´ ROSES úplnou novinku. Řada tehdejších kritiků dvojalbum dokonce přirovnávala k „Exile On Main Street“ (1972) od anglických ROLLING STONES, ale čas brzy ukázal, že se GUNS ´N´ ROSES (s jejich „Iluzemi“) podařilo dosáhnout ještě o něco vyšších met.

Přestože ve většině písní měl znovu prsty zejména Izzy Stradlin, GUNS ´N´ ROSES tentokrát při psaní pracovali podstatně více kolektivně, takže nakonec valná většina materiálu nesla autorský otisk hned několika členů (jeden příklad za všechny má název „Perfect Crime“ a jde o rock´n´rollovou smršť, na které se podílelo základní trio Axl Rose/ Izzy Stradlin/ Slash) a občasně dokonce i někoho zvenčí. První díl měl razantnější nástup, neboť „Right Next Door To Hell“, která je jinak (stejně jako již zmíněný pilotní singl „Don´t Cry“) výsledkem spolupráce Stradlina s Rosem, začíná přesně tam, kde „Růže“ na svém debutu skončily. Tedy jako výbušná hymna s ostrými kytarovými breaky a nekompromisním Axlovým projevem. Samotný Izzy Stradlin do „jedničky“ dodal ještě ironickou sebereflexi „Double Talkin´ Jive“, barovou „Bad Obsession“ s nepřeslechnutelným motivem foukací harmoniky a „You Ain´t The First“, která nese podobu starého amerického tradicionálu z období Občanské války.

Na obou dílech byly promíchány nezpochybnitelné hymny s méně nápadnými čísly, které se zpětně jeví jako pouhá výplň, což je také největší slabinou obou dílů „Use Your Illusion“ v porovnání s kompaktním debutem, který dokázal vyflusnout vše podstatné během necelé hodiny a navíc bez jediného zaváhání. Zde se při snaze zachovat obšírnost díla tak trochu ředilo, ale to je samozřejmě jen můj soukromý dojem. Axlovým osudem se nakonec stala píseň „November Rain“ - postupně gradující, téměř muzikálově vystavěná kompozice, která začíná komorně laděným piánem, ale končí bombastickým kytarovým finále, které ovládne Slashův souboj s hradbou smyčců. Ostatně zrovna Slash dodal hutnější věci typu „Don´t Damn Me“, bezstarostnou „Dust N´ Bones“ (ve spolupráci se Stradlinem) a ponurou „Coma“ a „Garden Of Eden“ (s Rosem). Nejvýznamnějším hostem prvního dílu byl ALICE COOPER, který je k slyšení v hypnotické „The Garden“.

Ačkoliv se někomu mohlo tohle dílo jevit jako velkolepá a příliš okatá snaha o umělecký projev, který se neslučoval s představami mnohých o hudebním výrazu těchto druhdy drsných rockerů, jeho zasloužený úspěch mu dnes již nikdo neodpáře. Axlovu vizi okázalého představení později GUNS´N´ROSES potvrdili několika mamutími koncertními štacemi na podporu nahrávky. Tyto probíhaly v průběhu následujících dvou sezón. Na stadiónových koncertech, jak bylo ve své době dobře známo, neměla skupina nouzi o mnoho podpůrných prvků, včetně záložních muzikantů (klávesák Dizzy Reed byl dokonce v té době již počítán do sestavy), vokalistek a pyrotechnických efektů. Všechno to okázalé pozdvižení bylo proti srsti především Izzymu Stradlinovi, který byl velkým zastáncem přirozenosti a zdravého muzicírování bez přehnaného užívání propagačních berliček. Krátce po vydání „Use Your Illusion“ tedy kapelu opustil. Tahle událost se mi dodnes jeví jako zcela zásadní v kontextu pozdějšího vývoje GUNS´N´ROSES. Vývoje, kdy bylo všeobecné tápání v časech určité aktivity vždy zaplácnuto pouze bombastickým ničím a na to zásadní se jaksi úplně zapomnělo.

Lehce pozměněný text použit z autorem kdysi sepsané recenze na metalopolis.net