GHOST - Meliora

V těchto dnech přicházejí s třetím albem na scénu švédští podivíni navlečení do smrťáckých masek a papeženských rouch, anonymní týpci co opěvují starověk rocku a heavy metalu. S nahrávkou „Meliora“ dochází rovněž i na třetí obměnu frontmana, takže Papa Emerituse II (z minulé desky „Infestissumam“) střídá Papa Emeritus III a kapele jeho příchod prospívá. Nevím sice čím byl před lety (v době debutu) způsoben start zájmu právě o kapelu typu GHOST, každopádně ať už šlo ve své době o originální a působivou image, dobře poslouchatelný a nenásilný ráz jejich písní nebo vcelku zastaralý až papundeklový sound, povedlo se. Dost možná pomohly také podzemní marketingové proudy, které u části metalových fanoušků zabraly a rozvířily tak aktivity ohledně působnosti právě tohoto tělesa do celé scény, vše proběhlo ke zdaru muzikantů užívajících stále vlastní anonymity.

Není třeba připomínat, že s třetí deskou mají GHOST stále ještě dost daleko do živelnosti kapel metalové historie, ze kterých tak trochu čerpají a kterými se inspirují, protože mne však poprvé s novinkou napadá verze, že jim jde opravdu o něco jiného, neberu tento fakt za překážku. Nepřeslechnutelné inspirace rockem sedmdesátých a osmdesátých let jsou zde rafinovaně vklíněny do hodňoučkého zvukového hávu takovým způsobem, až to celé zavání parodií. Tolik uhlazenosti a takřka pop/ rockové melodiky, kterou umocňují početné sbory náboženského charakteru, zde nebylo snad třicet let. Bezproblémové písně s lehce navýšeným zastoupením polo-akustických fází jsou také zdobeny decentními aranžemi a klávesovými vycpávkami, které letošní sbírku dostávají z metalového ranku až někam na pomezí osmdesátkového Adult Oriented Rocku.

Myslím, že jde doposud o nejdotaženější materiál, který se svou podstatou vzdaluje deskám předešlým, tedy už jenom v tom, že je podstatně více otevřený mimo-metalovému publiku a odbytišti. GHOST se podařilo nahrát svou dosud nejdospělejší a po muzikantské stránce nejvyzrálejší věc. Je zde řada zajímavých vsuvek, klávesových podkresů a cingrlátek, které samotným skladbám propůjčují dojem propracovanějšího výsledku. Rovněž samotné skladby se příliš nerozpakují s přímočařejší stylizací a hitovějším potenciálem, takže onoho, pro metalovou hudbu tolik typického druhoplánovitého umění, zde není příliš. Na místo toho nás zahalení instrumentalisté, označení společným souslovím jako Nameless Ghouls, zásobují celou řadou zpěvných a smířlivě stylizovaných popěvků, které zde udávají majestátní ráz takových chytlavých věcí jako „He Is“, „Absolution“, „Cirice“ či „Majesty“, až nelze poprvé v historii této prapodivné party uznale pokývnout. Pokud by zde měl být jistý bodík spojující novinku s tvorbou minulosti, pak má jméno „Mummy Dust“, šeptavý ráz refrénové části této skladby má totiž šanci zaujmout právě tu část posluchačstva, která si u staré tvorby přišla zajímavě ve chvílích, kdy hnána svým elitářstvím, upozorňovala na jinak vcelku průměrnou položku - „Ghuleh/ Zombie Queen“.

GHOST nahráli pohodovou a dobře poslouchatelnou desku, na jejímž vyznění si tentokrát dali ještě o něco více záležet. Skladby nejvíce evokují jakési náboženské popěvky vtěsnané do podoby lehce metalových, či spíše rockových šlágrů, kterým bych se nebál dát označení: Adult Oriented Rock, který je zde zdoben prvky náboženskými či tak trochu tajemnými. Nezanedbatelná je i přítomnost jisté nadsázky, která vlastně tvorbu GHOST podporuje a udržuje pro někoho zajímavou od úplných počátků. Já však stojím vně oslovených příznivců a svou zainteresovanost do kapely tak vnímám jako velmi letmou. Vcelku dobrá neživelná deska pro všechny frikulíny, intoše a podivíny.

27.08.2015Diskuse (22)Stray

16.04.2018 20:52

Tak pilotní singl "Rats" náležící k čtvrté na červen chystané řadovce se mě líbí, ale během sledování klipu jsem si uvědomil, co mě na té kapele vždycky sralo, ne ten Mikuláš u mikrofonu, ani jeho hlas, ani jeho nová vizuelní podoba, mě děsně serou ty jednotný masky jeho spoluhráčů. Jinak ten song je příjemnej retro horrorovej pop metálek. Reminiscence na metalové osmdesátky, jaké ve skutečnosti nikdy nebyly!!! :-) "Thriller" dánského horror metalu.

18.02.2016 01:07

Jo, slyšel jsem a beru to jako průser, protože to akorát podtrhuje tezi o tom, že si oceněnění předávaj navzájem fríkulíni a lidi se známostma.

17.02.2016 23:58

Tak nám kucí prej vyhráli Grammy :)

29.10.2015 11:41

Stray: Novinka od Shining se mi zatím líbí o dost víc (90%) než přechozí řadovka One One One (70%), která se mi zdála dost nevýrazná.

29.10.2015 10:35

Norské SHINING jsem schopen prověřit.:-) V roce 2014 na Brutale se mi líbili.

29.10.2015 08:32

Stray: Těm Mortal Cabinet jsem zkusil dát ještě jednu šanci, ale tentokrát už se mi to nelíbilo vůbec. Snažil jsem se na té desce najít aspoň něco pozitivního, ale jak se říká "kde nic není...". :-( Tak snad příště. Pro zajímavost jsem se díval na komentáře lidí na jejich stránkách a ti byli převážně spokojení, takže v tomhle směru je to asi v pořádku (předpokládám, že jim na ten projekt přispěli asi spíše fanoušci Řezníka a Vanessy, posluchači M.H. by se v těch komentářích určitě neptali, kdo vytvořil obal a jestli jsou některé texty opravdu ovlivněné H. P. Lovecraftem). Novinky Grave a Satan jsou celkem v pohodě, nicméně obě kapely už určitě natočily i lepší alba. Vychází plno zajímavějších desek, na která by se dala napsat recenze. Napadají mě třeba Avatarium, Kauan, Dog Fashion Disco, Caligula´s Horse, Sadist, Ouroboros nebo norští Shining, i když většina z nich by se na tyto stránky asi moc nehodila.

28.10.2015 13:56

Do konce týdne dva koncertní reporty a jeden rozhovor, prostě volím na pár dní oddech od recenzí alb, ta řada započatá koncem srpna je fakt dlouhá a nepřetržitá, nicméně ve skladu na příští týdny už teď připraveny čtyři recenze novinek: KYLESA, THE DEAD WEATHER, KILLING JOKE a UGLY KID JOE. V rozpracu dvojka od THE WINERY DOGS, u nových alb MORTAL CABINET, GRAVE a SATAN se ještě rozhodnu co s tím, zdali vůbec něco.

15.10.2015 12:13

Stray: Tak ten Eben byl opravdu zmíněný jako "špatnej" vtip, Henycha jsem uvedl kvůli tomu, že se na desce Tanec svatýho Víta pokoušel o něco podobného jako teď Mortal Cabinet, Big Boss kdysi zmiňoval, že má rád Ministry a na svou sólovku Q7 zařadil i jednu skladbu v podobném stylu, takže teoreticky by účast na podobném projektu odmítnout nemusel. Morbivod prvky industrialu a elektronické hudby v některých svých projektech občas používá a Necrocock má z těch uvedených lidí k hudbě MC asi nejblíž i co se týče image a textů. To, že někteří z nich už dnes moc lidí nezajímají, je možné, já českou scénu posledních deset let moc nesleduju (metalovou ani jinou) a o žádné současné české "nemetalové" osobnosti, která by se do podobného projektu hodila, nevím. Jestli máš tipy na nějaké zajímavé kontroverzní české interprety (z jakéhokoliv žánru), tak si rád rozšířím obzory. Co se týče těch textů, taky jsem měl místy pocit, že tam Franta pravděpodobně použil nějaké méně povedené texty původně určené pro Master´s Hammer, jiné texty mi přijdou úplně o ničem a v podstatě se do konceptu toho alba vůbec nehodí. Já tu desku beru jako ne moc povedený začátek projektu, který by se v budoucnu snad mohl někam posunout a možná přijít i s něčím zajímavým. Je ale taky možné, že zůstane jen u tohoto alba, a každý z členů si půjde svou cestou a bude se soustředit spíš na to, co mu jde nejlíp.

15.10.2015 10:08

Mě MC zklamalo ve všech ohledech. Přijde mi, že se silné stránky těch tří pánů vzájemnou spoluprací spíš vynulovávají. Songy působí jako kdyby si je vytvořil nějakej pokojovej pubescent na kompu, texty - není tam moc vtipných obratů, prostě šeď. A tebou navrhované osobnosti: to může fakt napsat jenom metla. :-)Eben by se s nima nezdržoval, lidi jako Henych už asi dvacet let fakt nikoho nezajímaj. To by byl hodně špatnej vtip.

15.10.2015 08:51

Stray: Já bych ten projekt zatím tak úplně nezatracoval. Ta deska úplně špatná není (60%) a cítím tam určitý potenciál, který ani zdaleka nebyl využit. Nicméně by to chtělo, aby příště pánové přišli se silnějším a vyrovnanějším materiálem. Mohlo by být zajímavé, kdyby si přizvali jako hosty i další "grázly z hudební scény". Případně by z toho projektu mohli v budoucnu udělat příležitostné volné sdružení "odporných lidí" (v sestavě by se mohli časem objevit třeba Vlasta Henych, Big Boss, Morbivod, Marek Eben nebo Necrocock). :-)