GAMMA RAY - Somewhere Out In Space

Snad kdysi dávno a v předaleké galaxii, někde tam ve vesmíru mezi výbuchy supernov vzniklo album, které zopakovalo a dovedlo k dokonalosti vše, co kapela načala na „Land Of The Free“ a definitivně posadilo GAMMA RAY na špičku speedmetalových uskupení. V roce 1997 se do rukou hladových fanoušků dostává nádherný obal „Somewhere Out In Space“ a spolu s ním pochopitelně i vydatná porce obsahu té nejvyšší kvality a vrcholné dílo muzikantů z Hamburku. Nahrávání předcházela poslední výměna stráží, kdy odešel Jan Rubach a spolu s ním i jeho kamarád, bubeník Thomas Nack. Díky tomu Dirk Schlächter přesedlal na svou oblíbenou basu a druhého kytaristu Henjo Richtera, i nového bicmena seslalo ku pomoci Hansenovi samo nebe. Henjo i Dan Zimmermann totiž svou hrou korunují nadpozemské kvality celé desky a je až neuvěřitelné, že pro oba pány se jednalo o první skutečně vážnou štaci v kapele.

O tom, že Kai Hansen začal brát GAMMA RAY vážně a přestal s experimentálními rockovými záležitostmi jsme se mohli přesvědčit už na předchozím „Land Of The Free“ a aby nevznikl prostor pro pochyby, tak hned úvodní „Beyond The Black Hole“ (která patří bez sebemenších pochyb mezi desítku nejlepších věcí, jaké kdy vznikly v žánru speed metalu), nabízí kompletní ochutnávku všeho, co od GAMMA RAY čekáme. A myslím tím skutečně všeho. Pokud bych měl někomu, kdo tyto německé melodiky nikdy neslyšel (a pravděpodobně tedy po vzoru z Hansenových textů přišel z Marsu), doporučit jedinou skladbu, byla by to jednoznačně největší vypalovačka v historii této německé legendy. Úvodní nášup Zimmermannových bicích, excelentně ozvučená basa, neuvěřitelná melodie a energie gamma paprsků tryskajících z téhle písně jsou prostě nenapodobitelné. Kdybych byl týden o hladu, nasytil bych se jen jejím poslechem. Má nejoblíbenější písnička od GAMMA RAY, dokonalá ukázka její tvorby a přehlídka schopností čtveřice špičkových muzikantů.

Úvod jak se patří tedy rozpaluje desku do běla a nezpomalí ani následující „Man, Martians And Machines“, ve které bych vypíchl zejména zajímavě hoblující kytary. Ostatně kytary stojí speciálně za zmínku na celé desce. „Somewhere Out In Space“ je přes svou neuvěřitelnou barevnost a zvukovou dokonalost v první řadě skutečně kytarovou nahrávkou. Ne, že by někdo u heavymetalové kapely čekal něco jiného než kytary, ale zde stojí opravdu nade vše a jejich naprosto přirozené, lehké a nebojím se napsat geniální melodie a sóla dělají „Somewhere Out In Space“ skutečnou perlou.

„Valley Of The Kings“, která si zasloužila i skvělé intro „The Landing“, je naprostá bomba. Vždycky mi „Údolí králů“ přišlo temnější a pomalejší (pochopitelně na poměry GAMMA RAY), ale ve skutečnosti není moc ani jedno. Možná ten pocit způsobuje opravdu výrazně nazvučená basa, hluboké hlasy nebo fakt hutný zvuk a sekané rytmy, každopádně je to druhý song zlatým písmem zapsaný do kroniky GAMMA RAY, který zde nalezneme. Jedinou slabinou nahrávky je pak následující „Pray“ a i ta mi po mnoha posleších v rámci recenzování leze na nervy méně než dřív. Snaží se o jistou velikost a monumentálnost a to se jí poměrně daří, bohužel za cenu přeslazeného kýče. Nic víc, nic míň. Bohužel, po dvou přesných zásazích do srdce („Father And Son“ a „18 Years“) začal Dirk Schlächter šlapat vodu a po nudné „Farewell“ z předchozí desky přichází s další nepovedenou baladou. Jeho hra na basu je však nekompromisní a já bez slzy v oku po sympatickém ale nevýrazném Janu Rubachovi hodnotím toto rozhodnutí kapely o výměně jen kladně.

„Watcher In The Sky“ napsali a společně i zahráli Kai a Piet Sielck a vyšla tak rovnou na deskách kapel obou pánů (IRON SAVIOR – „Iron Savior“, 1997). Sympatické rozhodnutí a velmi dobrá písnička, která trochu ubere plyn, ale ne zas tak moc. „The Winged Horse“ je dílem Henjo Richtera a potvrzením, že přijmout jej bylo skvělé rozhodnutí. Originální vypalovačka, kdy krátké intro bicích připraví půdu pro fantastické pomalé sólo, s absolutní, „přiznanou“ melodií, po kterém přichází sedmi minutová heavy jízda. Po této, mé třetí nejoblíbenější skladbě GAMMA RAY, příchází outro v podobě bubenického sóla nové posily a „Cosmic Chaos“ hodnotím jako průměrné, bez potřebného vyvrcholení.

Je zbytečné pokračovat v popisování tohoto hudebního skvostu, na kterém Kai Hansen a jeho parta vycizelovali a jasem tisíců sluncí rozzářili svůj totální speed metal. Melodie, které na nahrávce nalezneme jsou natolik silné, nadčasové a naprosto ultimátní, že několik skladeb se okamžitě katapultovalo mezi to nejlepší, co kdy v metalu vzniklo. O prvenství v mém žebříčku diskografie „té druhé“ Hansenovy kapely se „Somewhere Out In Space“ dělí s předchozím „Land Of The Free“. Oproti němu má pevnější moderní zvuk a hlavně velkou přidanou hodnotu v podobě nových spoluhráčů, kdy především Zimmermannovy dva kopáky jsou hybnou silou nahrávky. Mnozí tvrdí, že druhá polovina není tak silná jako první, ale songy „Lost In The Future“, „The Winged Horse“, „Watcher In The Sky“ nebo bombastické finále „Shine On“ toto tvrzení vyvrací. Mezi všemi alby GAMMA RAY mám toto nejraději a celkově je „Somewhere Out In Space“ má třetí nejoblíbenější metalová deska ze všech.