FRANZ FERDINAND - Right Thoughts, Right Words, Right Action

Tihle Skotové, kteří přesně před devíti lety zabodovali se svým eponymním debutem na poli tanečněji orientovaného brit-rocku, si opravdu s dochvilností příliš netykají. Mezery mezi jejich alby dnes dosahují zhruba stejné doby, jaká dělí mezi sebou kupříkladu Letní olympijské hry. Nicméně stále dokáží přijít s vcelku svěží porcí zábavných „retro“ songů, které spojují post-punkové vlivy s disco prvky. I když už se nedá mluvit o takových třaskavinách jako v případě prvních alb, deska rozhodně není žádným provarem a pokračuje směle v započatém díle. Kdo zná alespoň něco od FRANZ FERDINAND, ten i po letošním albu „Right Thoughts, Right Words, Right Action“ nebude rozhodně dezorientován. Kapela se zkrátka pevně drží svého kopyta a přichází s další sázkou na jistotu. Co je však nejdůležitější - stále ještě baví.

Za vrcholy jejich čtvrtého alba tedy považuji tyto tři songy: „Love Illumination“, což je pilotní singl složený v nejlepší tradici jejich úspěšných hitů zpřed devíti let. Dále pak song z velmi silnou melodickou linkou „Fresh Strawberries“, upozorňující jinak na sebe i díky své dojemné atmosféře ala MANDO DIAO a rovněž velmi silné ústřední melodii. No a nakonec ještě rozšafné disco „Stand On The Horizon“, které mimo jiné dává Alexi Kapranosovi prostor, trhat sebou jako nějaký Petr Kotvald v rozzářeném ballroomu. Na jejich tři alba z předešlého desetiletí nová deska sice s největší pravděpodobností nemá, ale pořád jde o vcelku solidní zápis od kapely, kterou stále považuji za jednu z nejzajímavějších na britské rockové scéně posledních deseti let. Jinak mám taktéž na paměti jednu encyklopedickou zajímavost, a sice že FRANZ FERDINAND jsou ze všech zemí nejpopulárnější kapelou na území Ruska a ostatních republik bývalého Sovětského svazu, což se jeví při pohledu na uniformovanost a strojovost těchto Skotů jako vcelku logické. A pak že neexistuje nějaký obecný vkus národa.