FOO FIGHTERS - Concrete And Gold

Tak tedy FOO FIGHTERS mají už pár týdnů venku další řadovku „Concrete And Gold“. Nutno přiznat, že se jedná znovu o obstojný materiál, nijak však nevybočující z kvalitativního nastavení, jaké tahle americká kapela prezentuje už dlouhá léta. Osobně si myslím, že nynější, na šestici rozšířená sestava, pouze udržuje svoje dobré pozice, neboť materiál určitě nebude patřit k těm lepším věcem, co sympaťák Dave Grohl a jeho kumpáni za více než dvacet let existence vytvořili. Na materiálu je totiž poznat minimum spontánnosti, promyšlený studiový přístup se nyní tedy stal hlavním podhoubím vzniku nových skladeb a možná právě proto byla realizace alba podpořena marketingovými berličkami ohledně účasti Justina Timberlakea na podpůrných vokálech (konkrétně skladba „Make It Right“), které mohl vlastně nazpívat kdokoliv, ale také dlouho tajeným rytmickým příspěvkem Paula McCartneyho, který se ve studiu jaksi náhodně mihnul.

Co zůstává neměnné, je fakt, že kolekce, produkovaná v průběhu jarních a letních měsíců popovým guru Gregem Kurstinem, nepůsobí zas až tolik hitově a výrazně jako šest let stará jízda „Wasting Light“ a vlastně zůstává i trochu za očekáváním oproti minulé placce „Sonic Highways“, která upoutala pozornost tím, že každá jedna skladba byla nahrána v rozličné části Spojených států amerických a měla přiblížit hudební podstatu té které oblasti. Navzdory změnám v přístupu k skládání FOO FIGHTERS dnes stále patří mezi nejúspěšnější kapely světa a na skutečnost, že jejich frontman kdysi bubnoval u legendární seattleské komety NIRVANA, si dnes už dávno málokdo z toho množství jejich příznivců vzpomene, nehledě na fakt, že obě kapely se co do ideologické podstaty své tvorby značně a bezprecedentně liší. FOO FIGHTERS totiž reprezentují zcela odlišný přístup k budování kariéry a opravdu se nebojí věcí, ze kterých kdysi dostával Cobain osypky, což ode mne neberte jako zhodnocení zmiňující věc špatnou (ani dobrou), prostě tomu tak je. Dave Grohl je osobnost, která chce a má na to dělat nekomplikovaný rockový mainstream pro velkou spoustu lidí a nezahlcuje svoje skladby nějakým protestním názorem či rebelantským poselstvím. Snad se tedy budeme dobře chápat?

I letos se na desku dostalo několik výtečných songů vedených v typickém stylu kapely, neboť Grohlův rukopis je jasně rozpoznatelný a patří už dávno za trademarkt FOO FIGHTERS. Výstavní ukázka jeho práce má letos jméno „Arrows“ a jde bezesporu o hodně povedenou věc, vedenou v rozmáchlém stylu, opatřenou chytlavou zpěvovou linkou a heroickým rockovým nádechem, ona právě skutečnost, že Dave chtěl udělat album hodně vrstevnaté, mohutné a v popovém měřítku temné, podobu skladeb dosti ovlivnila. Z celkového pohledu je tak „Concrete And Gold“ hodně různorodým materiálem, protože kromě zcela typických vypalovaček, jako je zde např. pilotní singl „Run“, ukazuje materiál kapelu i z jiné perspektivy, o čemž svědčí i proměnlivost dalšího, vesměs těžkopádnějšího singlu „The Sky Is Neighborhood“, který se rozroste z akustické úvodní části k poněkud rvavějšímu dění a sloganový titulek mu navíc propůjčuje i jisté charisma.

Pak je zde třeba divočejší věc „La Dee Da“ (ne však ve smyslu punku) opatřená paradoxně i samply a popovější aranžérskou vystýlkou, nebo „Make It Right“ postavená na upřednostněném groovu a do zblbnutí skandovaném refrénu. Právě kolovrátkový charakter, zdlouhavost a ne úplná výraznost vrcholků většiny zdejších písní způsobuje, že songy lezou do hlavy vlastně docela pomalu. Deska celkově tíhne spíše k popově vrstevnatému zvuku a přehlednosti (tempo skladeb není z nejvyšších, občasně se dostane i na smyčcovou aranži, základem je však jednoduchá nosná linka), což je případ třeba beatlesácké „Dirty Water“ nebo komorně vedeného titulního songu, ostatně právě poslední třetina alba působí nejslabším dojmem a připadá mě, že dramaturgicky neudržuje potřebné pnutí a zajímavost. Jen blázen by zde čekal nějaký punk. FOO FIGHTERS prostě nahráli další své docela obstojné a i na jejich poměry docela hodné album, kde naředily několik výtečných vypalovaček s větším množstvím vcelku dobrých až vatovitých songů, což si myslím, že jejich popularitu nijak negativně neovlivní, protože na tuhle kapelu se stejně chodí pouze na hity a právě ty nadřenější skladby vše masami chtěné splňují.