Boomer Space

FOO FIGHTERS - But Here We Are

Z období bolestivých osobních ztrát roku 2022 se Dave Grohl pokusil dostat tím nejlepším možným způsobem, když ve spolupráci s osvědčeným producentem Gregem Kurstinem prostě nahrál tu nejlepší možnou desku, jaké byl v současnosti schopen. „But Here We Are“ je popisována jako první kapitola zcela nového života jeho mimořádně úspěšné kapely. A jak materiál dva týdny poslouchám, patří rozhodně mezi povedená alba od FOO FIGHTERS. Dává totiž s přehledem zapomenout na dva své albové předchůdce – nemastnou, neslanou nahrávku „Concrete And Gold“ z roku 2017 a také na následné album s příchutí bláznivého popového experimentu „Medicine At Midnight“ (2021). Novinka vyznává zcela jiný přístup a platí za velmi přirozenou rockovou nahrávku - bezprostřední, živelnou a energickou, které nechybí mohutný kytarový sound, chytlavé hymny, ale i songy křehčího ražení, kde jsou k nalezení rovněž inspirace pozdní tvorbou THE BEATLES.


Po smrti bubeníka Taylora Hawkinse, zjevně Grohlova nejbližšího spoluhráče a kamaráda z kapely, se sám frontman snažil oprostit od chmur a duchovně se vrátil ke kořenům své pouti. Teď  nemyslím na fakt, že u nových skladeb zastal i pozici studiového bubeníka, ale spíše skutečnost, že si chtěl srovnat, co je pro něho stran výrazu FOO FIGHTERS důležité a nejvíce přirozené, a podle toho také začal skládat. Druhou smutnou událostí pak byla smrt jeho matky Virginie, se kterou Davea pojil setrvale vřelý vztah. Právě ona fungovala v počátcích jeho dráhy jako trpělivý mentor či první velký fanoušek. Z nového materiálu je opravdu patrné, kterak songy vznikaly na základě čistého entuziasmu a nepředcházely jim žádné předběžné plány. Původní záměr nahrát šílenou prog-rockovou desku byl po všech smutných událostech loňského roku smeten ze stolu, místo toho FOO FIGHTERS přišli s materiálem, který ve vyzrálejším muzikantském pojetí definuje spíše energii z počátku existence kapely.



Ona lehkost a nespoutaná energie, jakou mnozí zbožňovali na prvních albech FOO FIGHTERS, je zdá se opravdu zpátky, avšak nemyslím si, že se kapela snažila až tak vehementně vracet do devadesátých let a za všech okolností punkově rebelovat. Ono by to se současnými zkušenostmi a s vesměs bombastičtějším uchopením celého Grohlova projektu vlastně ani nebylo přesvědčivě možné. „But Here We Are“ je spíše vyzrálejší verzí starých alb, neboť na novince sice nechybí melodické linky a rocková přímočarost, ale zároveň je po stránce aranží do detailů šlechtěná.


Songy na novince působí vyváženým a vzájemně se dobře doplňujícím dojmem, takže o desce lze jen stěží tvrdit, že vyznává hlavně punkovou divokost, nebo naopak, že staví do popředí komornější naturel. Obojí by mohlo být částečně pravdou. Jde o vyzrálé a komplexní rockové album, svou podstatou zcela naplńující charakter typické práce zkušené kapely. Výraznou hymnou se stává již úvodní flák „Rescued“, kterému je vlastní divokost a nápadný nájezd na rvavý refrén. FOO FIGHTERS měli v minulosti na svých albech silné otvíráky, stačí třeba zmínit „All My Life“„Burning Bridges“ nebo „The Pretender“, a právě tenhle se mezi ně řadí bez problémů. Dvojka „Under You“ udržuje nezanedbatelný potenciál chytlavosti a z tempa rovněž neubírá, takže tady lze kapele určitě přiznat koketérií s optimistickým neo-punkovým prostředím, čemuž dopomáhá i nápadná melodická linka. O něco rozvážnějšími skladbami jsou „Hearing Voices“ a „But Here We Are“, ty však rozhodně neubírají nic z mohutnosti vyznění. Velmi se mi líbí křehčí píseň „The Glass“, která jakoby dokázala skloubit přednosti více poloh Grohlovy kapely. Song sice začíná v pozvolném akustickém módu, ale záhy výtečně graduje a nakonec je z něho jeden z vrcholů novinky.

 

Heroicky a stadiónově vyznívá „Nothing At All“, což je píseň s asi největším potenciálem rockového hitu. Podobně atraktivní songy se svého času nacházely na mimořádně povedené desce „Wasting Light“. Ano, tohle je jednoznačný a mainstreamovější NIRVANU připomínající trhák, song, za který jsem opravdu rád, vždyť mám na paměti hned několik alb od FOO´s, kde něco podobného zcela scházelo. Na pocitovější atmosférickou strunu zahraje „Show Me How“, kde Grohlův hlas svým zpěvem doplńuje jeho dcera Violet. Její vstup songu dodává na větší plnosti a síle spočívající právě v kontrastech. Jestliže byla výše řeč o inspiracích pozdní tvorbou THE BEATLES, pak tohle asi nejvíce naplňuje skladba „Beyond Me“, křehká komorní věc, kde je akustická část se smyčcovými podmazy obohacena i nosných partem piána. 


Desetiminutová suita „The Teacher“ je věnována Daveově matce a působí coby snová a notně epická retrospektiva, kde v textové složce Virginie Grohl ke svému synovi promlouvá a táže se jej, co má v plánu zítra dělat. Jde o dojemný, byť naprosto civilní a pozvolna gradující tribut, který obsahuje ve své druhé polovině hypnotickou pasáž. Ačkoliv si sugestivní song udržuje v každém ohledu spontánně nirvanovský ráz, jde pravděpodobně o nejumělečtěji působící věc na desce - zjevně takhle nějak by mohla působit nirvanovská Bohemian Rhapsody coby jízda skrz několik prostředí, poháněná kytarovými meluzínami, vazbami a celkově poměrně přívětivým noisem. Album posléze zakončí komorní „Rest“, jinak asi nejnudnější věc celé desky, kterou chápu jen jako takovou nenápadnou dohru. Ve výsledku FOO FIGHTERS nahráli zdařilé album, kterým potvrdili oprávněnost svého výsadního postavení na americké rockové scéně. Deska se u mne asi nepropracuje na medailovou pozici v rámci diskografie této kapely, nicméně ji řadím minimálně někam doprostřed portfolia FOO FIGHTERS. Oproti třem předchozím řadovkám jde však o jednoznačné zlepšení.


20.06.2023Diskuse (7)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

Tomáš
16.07.2023 21:38

FF jsou prostě už zaběhnutá "fabrika" na muziku, nečekám od nich nic revolučního, jen poctivej rokec. A to poslední album splňuje, takže za mě dobrý.

"Alternativu" jako žánr taky poslouchám minimálně, velice opatrně si z ní vybírám, a takhle bych skutečně Taylorovu tvorbu neškatulkoval. Ale jak jsem psal, osobně se mi víc líbila bokovka Nata, ale ještě jsem neslyšel Chrisovi věci.

 

Kropis
16.07.2023 19:49

Tomáš: Jo, už asi chápu, když se řekne alternativa, tak se mi prostě vybaví určitý hudební žánr, který nevyhledávám a to není případ žádné desky Hawkinse.
Srovnání s FF je na místě z pohledu kreativity a zábavnosti a tam to u mě bylo u FF od In Your Honor dolů a ve stejné době u Hawkinse stále nahoru až k NHC, což je totální pecka a sere mě, že neudělali celou desku.
Další věcí je, že v credits je sice uvedeno, že hudbu FF skládá celá kapela, ale já tomu moc nevěřím. Podle mě je 90% všeho práce Grohla a tuhle teorii mi celkem potvrzuje tvůrčí přetlak ostatních členů, kteří si pak vydávají vlastní hudbu bokem.

 

Tomáš
14.07.2023 18:08

uvozovky jsou tam, protože měl přece regulerní kapelu, ale to je jen otázka pohledu

já k tvorbě domovských FF tak kritický nejsem, ano, šlo to sice kvalitativně trochu dolů, ale dno už podle mě dosáhli s Concrete a Gold a hůř snad už nebude

pro mě jsou Hawkinsovy věci alternativní záležitost - zvukem, strukturou, humorem a celkovým lehce crazy přístupem, s tím že FF beru jako mainstream. A to, že je to alternativa, přece neříká nic o kvalitě. Jen, že je to jiné.

 

Kropis
14.07.2023 16:58

Proč solovky v uvozovkách? Proč nesrovávat s tvorbou FF? Já hodnotím hudbu a od Wasting Light to šlo totálně z kopce, až skoro do sraček.

A teď si říkám, solovky Hawkinse jsou alternativní záležitost? Vždyt je to v 80% úplně "classic rock", pocta James Gang, Joe Walsh, Queen atd. atd.

 

Tomáš
14.07.2023 15:52

Ty "sólovky" Taylora nejsou špatné, ale je to spíš taková alternativní záležitost. S hlavní tvorbou FF bych to vůbec nesrovnával.

Stejně jako třeba bokovku Nata Mendela, Lieutenant, což je skvělá věc, ale v ranku indierocku. Škoda, že to zůstalo bez pokračování

 

Kropis
13.07.2023 22:00

Jednoznačně nejlepší deska od Wasting Light, bohužel ji neposlouchám moc rád. Taylor Hawkins byl pro mě hudebník, který byl někdy od In Your Honor rovnocenný partner Grohlovi a ve svých bočním projektech ho už přerůstal. Neskutečně mě sere, že odešel na vrcholu a ve formě, ale asi měl příliš mnoho svých démonů.
Kdybych měl vytáhnout jednu desku Hawkinse, tak si všichni poslechněte Red Light Fever.

 

Tomáš
20.06.2023 07:12

Za mě 80%, slušná deska

Po slaboučké Concrete and Gold mě naopak Medicine at Midnight příjemně překvapila, a tak jsem doufal, že i novinka bude minimálně průměrná (na poměry FF, což je obecně stejně hodně vysoká laťka)

Za mě bych to popsal jako moderní hard rockovou/ stadium rock desku, v nejlepším slova smyslu. Není to žádná alternativa, není to žádná revoluce, je to poctivá deska neúnavného dříče a srdcaře. Možná to bude pro někoho tisíckrát obehraný koncept, sázka na jistotu, třeba i nuda. Ano, se vším se dá souhlasit, a přesto mě ta deska baví. Svou upřímností, svojí civilností, na nic si nehraje. Dave má neustále cit pro skvělé melodie, slušné texty, drive, a na bicí taky pořád trochu umí (měli by ho naklonovat, aby jsme mohli mít jednoho kytaristu a zpěváka, a jednoho bubeníka).

Za mě vrcholy alba:

Hearing voices - krásná, vrstevnatá skladba se smutným nádechem, která se na chvilinku v refrénu rozjasní, aby ten záblesk světla opět přelila ještě mohutnější vlna melancholie

Show me how - duet s dcerou, která má neskutečně krásný hlas. Že by pokračovatel rodinné dynastie? Chci věřit, že ano

The Teacher - mám vrozenou nedůvěru ke skladbám s délkou 7+ minut. A Dave to tady natáhl až přes 10 minut. A já s tím nemám nejmenší problém. Má to hlavu a patu, skladba se krásně klikatí přes různé nálady, je tvrdá, je citlivá, je lehce psychedelická. Povedlo se.

A ještě koment k novému bubeníkovi - Josh Freese je podle mě supr volba. Technicky špička (mám ho ve svém TOP10 nejoblíbenějších bubeníků, dyť taky nabubnoval fantastický debut A Perfect Circle!), stylově chameleon, ale myslím, že do nálady FF zapadne velice dobře.