ENTOMBED A.D. - Dead Dawn

Po dobře známém rozkolu uvnitř švédských ENTOMBED, ke kterému došlo tři roky zpátky mezi posledními dvěma původními členy, jmenovitě mezi kytaristou Alexem Hellidem a křiklounem Larsem Göranem Petrovem, se už nějakou dobu pokračuje (tedy pouze v případě druhého jmenovaného) pod poupraveným názvem ENTOMBED A.D. a zatímco první album pod novou značkou („Back To The Front“) dopadlo vcelku obstojně, druhá deska vlastně laťku nijak zvlášť neposouvá, o to více kapela působí jako záruka spolehlivosti vůdči dlouholetým obdivovatelům severského death´n´rollu. Doba, kdy tihle Švédové udávali směr celé severské scéně, už je hodně dávno pryč, zůstala jen nutná obhajoba značky příznačné pro určitý typ vyjádření v ranku tvrdé metalové hudby. Tahle kapela je dnes totiž čitelná jako málokterá jiná. Švédové mají svůj styl léty vypilovaný a tak určitě není třeba předpokládat, že se zde dostaví bůhvíjak zásadní dávka navýšené technické vytříbenosti nebo pestré instrumentace. Kdo by něco podobného vlastně čekal od jedné z nejpunkovějších světově proslulých deathmetalových kapel staré školy? Své pověsti podřizují vše i v nové etapě vlastní existence. Je to obzvlášť logické zejména při faktu, že jediným kdo v kapele zůstal, je právě Lars Göran Petrov, pětačtyřicetiletý vypitý a notně nahlas hulákající pobuda s primitivním projevem věčně zanedbaného punka. Jeho spoluhráči se sice nesmírně snaží, aby nové skladby navozovaly stejné nálady, jako tomu bylo za časů, kdy členy této kapely byli osobnosti jako dva kytaristé Uffe Cederlund/ Alex Hellind nebo všestranný muzikant, ale zde zejména bubeník - Nicke Andersson. Ale ruku na srdce, tahle kapela už stěží někdy bude zajímavá jako v dobách svých prvních čtyř řadových alb vydaných v rozmezí let 1990-1997. V podstatě se znovu jedná o hrubiánskou porci řádně lopatovitého a pouličně špinavého death ´n ´rollu. Není zde nic, co by kohokoliv ve vztahu k starým deskám překvapilo. Řada skladeb nepostrádá pořádný odpich a přes hodně retro vyznění s rychlými tempy, zurčivým soundem a okultní stylizací, může pro někoho působit stále ještě zajímavě. Týká se to hlavně old-schoolových vypalovaček „Total Death“, „The Winter Has Lost“, ale také „Down To Mars To Ride“, která po akustickém úvodu přejde do podoby skutečné thrash/ deathové řeznické jízdy. Něco do sebe má i ponurá bažina „As The World Fell“, která posluchače svým pomalým tempem zavádí na nekonečnou pláň smutku a zatracení. Jinak novinka „Dead Dawn“, kromě potěšení letitých věrných fans, nic zásadního neřeší. Prostě další sada od ENTOMBED A.D., prostřednictvím které se zrekonstruovaná kapela snaží navázat na období své dávno zašlé slávy.