ENFORCED - Kill Grid

Do vydání třetího alba „War Remains“ od nadějných richmondských hardcore/thrasherů ENFORCED zbývá necelý měsíc, a tak je nejvyšší čas si letmo připomenout jejich předchozí dílo, poměrně nadšeně přijaté „Kill Grid“ z roku 2021. Pětičlenná kapela funguje sedm let a svá alba vydává od roku 2019 v pravidelných, tedy dvouletých intervalech, což je na dnešní dobu poměrně svižné tempo. Jestliže máte stále na paměti, jaký rozruch v průběhu minulé dekády na americké tvrdě metalové scéně způsobili pensylvánští bourači betonových zdí POWER TRIP, jenž byli nuceni po pouhých dvou řadových deskách ukončit činnost (díky nečekané smrti svého frontmana), tak vězte, že právě tihle ENFORCED, momentálně upsaní u Century Media, zvukově a stylově vlastně na POWER TRIP navazují.

V podání kvintetu ENFORCED jde tedy o hyperbrutální, riffově narubaný thrash metal s drobnými názvuky hardcore a crossoveru. Zvuk jejich nahrávek je bytelný, agresivní a působí jako kovová masa, která před sebou vše drtí, hrne a šrotuje. Riffy Willa Wagstaffa a Zacha Monahana působí masivně, jejich kvílivě chaotická minisólíčka dokážou skladby opentlit působivou retro atmosférou, připomínající dynamický závěr osmdesátých let, zvlášť když ve skladbách tu a tam dochází k takřka hannemannovsko-kingovskému vřeštění, známému ze staré tvorby titánů SLAYER.

Vokální projev křiklouna Knoxe Colbyho má sice daleko do nějaké originality a neobyčejnosti, ale v podobně tvrdé hudbě akorát umocňuje její poselství. Nositelem zkázonosné energie je baskytarista Ethan Gensurowsky, který ve spolupráci s vynikajícím bicmanem Alexem Bishopem zásobuje skladby vítanou porcí třaskavého matra.

Od úvodní „The Doctrine“ po závěrečnou „Trespasser“ jde o nezastavitelnou a strhující thrashovou jízdu, které neschází drive a velká porce entuziasmu. I když přes veškerý ten dynamit může leckomu „Kill Grid“ přijít rovněž jako deska vesměs monotónní, sázející všechno na kartu tvrdosti a dynamiky. Vrcholem se pravděpodobně stala rozmáchlá titulní skladba umístěná doprostřed, jenž nabídne i poněkud bohatší struktury a jisté slevy ze zaťatých temp.

Album tak mohu spíše doporučit fanouškům příslušného žánru, než těm, kteří hledají a vysbírávají z globálního hudebního prostředí. Nicméně o potenciálu této kapely svědčí, že i ti druzí jsou schopní si ENFORCED, právě díky jejich minulé druhé desce „Kill Grid“, všimnout a uznat je coby naději. Pro aktuální americký thrash/crossover vycházející z osmdesátých let jde bezesporu o přínosnou partu. Zvlášť když jsou songy tvořeny současně a na čistém stole. Těším se na letošní třetí zápis.