ELBE - Sudety

Za projektem ELBE stojí kytarista a hlavní skladatel kapely DYING PASSION Standa Jelínek, ale také Martin Spacosh Peřina, jenž je znám z kapely BETWEEN THE PLANETS. Jejich společná prvotina „Sudety“ představuje atmosférickou hudbu zachycující kouzlo Jesenicka, nepříliš obydleného avšak svou přírodní krásou strhujícího kraje, a to výhradně prostřednictvím poklidných instrumentálních tahů. Deset skladeb je poskládáno tak, aby už svým samotným vyzněním navodily stav jakési polo-hypnózy či zklidnění. Posluchač tedy nemůže čekat nějaké písničky se slokami či refrény, natož pak nějaké neočekávané zvraty. Skladby zkrátka nenásilně proplouvají a jejich uhrančivé kouzlo stojí a padá s jejich nevelkým potenciálem akcelerace.

Tohle, co jsem napsal výše, však neznamená, že se jedná o nějaké totálně strnulé mantry, protože všechny instrumentálky procházejí plynulým vývojem a v rámci možností dokážou gradovat, takže mnohdy na sebe nabalují nové vrstvy, třeba když se k akustické kytaře a syntezátoru přidává rytmika i hutnější kytarový vál, a song je rázem plný energie a vnitřní síly. Dvojice muzikantů pracovala na projektu již nějakou dobu, a tak materiál působí poměrně uzrálým a semknutým dojmem a věrně svým akustickým či meluzínoidním kytarovým kouzlením dokáže navodit melancholickou náladu, či atmosféru zamlžených lesnatých kopců, které jsou tolik typické pro naše severní pohraničí. Je poznat, že si hudebníci tvorbu tohoto desetiskladbového materiálu užívali, protože ačkoliv ten představuje spíše pošmourné a teskné rozpoložení, z řemeslné stránky je cítit radost a zápal. Je jasný, že podobná hudba nemusí sednout každému, spíše si myslím, že jde o velmi okrajovou žánrovku spadající do post-rockové či rockově alternativní oblasti, kdo však hudbu prožívá skoro až meditativně, ten podobnou věc rozhodně ocení.