DRAGONFORCE - Maximum Overload

Vlastně jsem se okolo tvorby britských rychlíků DRAGONFORCE dosud pohyboval jen tak zlehka, takže bych si netroufl říci, že jsem nějakým detailním znalcem jejich šesti alb. Ty dosavadní mne ve větší míře příliš neoslovily ani navzdory faktu, že v případě této party jde o vskutku pozoruhodné a technicky zdatné muzikanty, schopné v neuvěřitelných rychlostech vystřihnout náročné kytarové kejkle. Zkrátka nadšení obrozenci pravověrného speed metalu. To co mne na nich vadilo byla poněkud obvyklá látka, která se zatraceně pevně držela zaběhlých speedmetalových schémat velmi obvyklých u několika slavnějších (STRATOVARIUS, GAMMA RAY a dalších). Zkrátka na DRAGONFORCE jsem dosud postrádal nějakou větší původnost, ale to je vlastně problémem většiny podobných melodiků. Současná novinka „Maximum Overload“ je tedy už jejich šestým albem a poněkud povzbudivé reference (na ní nedávno vyřčené) mne přinutily, se trochu více na jejich hudbu zaměřit. A ejhle, žádná původnost se sice nedostavila, nicméně ono to všechno rázem perfektně funguje a dává smysl, jen si nesmíte předem namlouvat, že chcete od této kapely slyšet ještě něco jiného mimo melodického vysokorychlostního metalu, který bezstarostně upaluje s větrem o závod. Pokud tedy budete přesně vědět co od DRAGONFORCE žádáte, nemůže být poslech jejich novinky ničím jiným než brilantním zážitkem.

Nevím sice, jestli je hlavním důvodem mého poněkud vstřícnějšího hodnocení angažování nováčka Marca Hudsona za mikrofon, ale faktem zůstává, že jde o první jejich album, které mne opravdu baví. Tento zpěvák se vlastně poprvé blýskl už na minulém albu „The Power Within“, ovšem zde se jeho příjemně poslouchatelný hlas (vykazující se velkým rozsahem a sympatickou barvou) definitivně rozvinul. Poslouchat tento typ hudby, když v ní účinkuje podobně zdatný a odlehčeně působící pěvec, jehož projev zcela postrádá ono protivné, zaťaté a vynucované vibráto, vlastně není vůbec špatné. Šestá řadovka DRAGONFORCE a druhá na které Marc Hudson účinkuje, je vlastně velmi povedeným materiálem, tedy v mantinelech škatulky rychlého a velmi melodického heavy metalu. Skladby nepostrádají dravost, energii ani výborné nápady. Jsou opatřeny zpěvnými linkami a vygradovanými refrény, jenž je posílají výš a výš, dál a dál, až někam na oběžnou dráhu do blízkosti cizích galaxií.

Album „Maximum Overload“ je vlastně takovou fantaskní kosmickou výpravou zprostředkovanou prostřednictvím chytlavého metalového materiálu. Ksicht této kapely i zde (ostatně  jako vždy před tím) udává brilantní kytarové duo Herman Li/ Sam Totman, jejichž nástroje jsou krví celého organismu a v kombinaci s keyboardy Vadima Puzhanova i hlavními nositeli zvuku. Pokud budou vycházet podobná speed metalová alba, mám pocit, že to s tímhle subžánrem nebude zas až tak špatné, jak se již dlouho zdá. Každopádně jde o album, které DRAGONFORCE do budoucna jen a pouze pomůže. Ultrarychlý melody metalový soundtrack pro Hvězdné války, jak mne ihned napadlo. Budu si tedy muset na jejich starší alba trochu posvítit, i když mám pocit, že takhle dobří britští rychlíci skoro jistě nikdy nebyli.