DEEP PURPLE - Who Do We Think We Are

Na jedenáct let dopředu poslední studiové album nahrané sestavou označovanou jako Mark II. Na nevyváženosti materiálu se samozřejmě podepsala kulminující nevraživost v kapele mezi Ritchie Blackmorem a Ianem Gillanem, ale i uspěchanost vzniku. DEEP PURPLE už nepřetržitě koncertovali čtvrtým rokem a zde se poprvé projevila určitá vyhořelost. Nahrávalo se střídavě ve studiích v Římě a Frankfurtu a těmto frekvencím byly vyhrazeny dlouho dopředu zamluvené termíny, které bylo nutné dodržet. Na materiálu je ona nepohoda hodně znát a je po několika skvělých počinech prvním, o kterém lze říci, že se jeho prostřednictvím kapela nikam nevyvinula a pouze pod tlakem termínů spíchla dalších pár skladeb. Zklamaní fanoušci, očekávající další lahůdku po vzoru albových klenotů typu „In Rock“, „Fireball“ nebo „Machine Head“, se začali ozývat a častovali kapelu ublíženeckou otázkou přímo související s názvem nové desky a sice – kdo si myslíte že jste?

DEEP PURPLE byli dokonce v takovém laufu, že došlo k situaci, že Ian Gillan půlroku dopředu věděl, že bude vyhozen, ale musel v kapele tuto dobu ještě zůstat, protože byly domluveny koncerty, které bylo nutné stůj co stůj odehrát. K překvapení Rogera Glovera nebyl však Gillan jediný, kdo byl nucen opustit koráb, neboť náladovost Blackmorea v té době kulminovala a během hledání příčin uvadající skladatelské formy, byl kytaristou právě Glover označen jako někdo, kdo už neměl kapele dál co nabízet. Při skutečnosti, že se Roger celé čtyři roky vydatně podílel na skladatelských pracech a byl ve studiu nezastupitelný a  také s přihlédnutím k tomu, že Ian byl mnohdy výhradním textařem, nevěštila řada lidí DEEP PURPLE moc slavnou budoucnost, neboť přítomnost obou muzikantů měla rozhodně cenu větší než pomyslné dvě pětiny celku. Pikantní informací zůstává, že právě Roger Glover ještě několik dní před svým vyhozením vůbec nevěděl, že proti němu Ritchie Blackmore něco má a že se tak jeho dny v DEEP PURPLE chýlí ke konci.

Deska „Who Do We Think We Are“ nakonec vyšla na začátku roku 1973 a obsahovala jedinou hitovou položku, skladbu „Woman From Tokyo“, která byla napsána jako reakce na úspěšné japonské tažení z léta předchozího roku. Když byl chytlavý song vypuštěn, vzbudil výhradně pozitivní odezvu, ale když pak došlo na celý materiál, ten naopak odhalil rozpaky, neboť téměř všechny skladby nedosahovaly kvality těch, kterými se DEEP PURPLE prezentovaly na předchozích albech. Jon Lord byl tentokrát se svými hammondy držen na uzdě a deska celkově působí spíše strožejším dojmem inklinujícím k bluesovým partům.

Při troše dobré vůle lze říci, že zaujala barová boogie vypalovačka „Smooth Dancer“, které neschází jistý drive a chuť do života. V paměti může uvíznout i „Rat Bat Blue“ postavená na klopýtavé rytmice a riffech poněkud syrovějšího ražení. Naopak dlouhé skladby v závěru, konkrétně „Place In Line“ a „Our Lady“, působí jako výplně, které mají jediný úkol, nahnat ještě o něco více délku samotné nahrávky, jakkoliv jsou obě rozdílné a první má v sobě bluesovou zemitost, zatímco druhá oplývá až snovou aurou. Celkově deska působí v řadě skvělých alb sedmdesátých let trochu nepatřičně, tedy jako ta jediná, kde si kapela DEEP PURPLE vybírá opravdu slabší chvilku, což bylo později přičteno velkému tlaku, nutnosti dodržování termínů studiových prací a hlavně nedobré atmosféře v kapele, která se tehdy nacházela těsně před personálním zemětřesením. „Who Do We Think We Are“ je při srovnání s výtvory jiných bandů stále povedeným materiálem, nicméně v konkurenci tehdejších nahrávek DEEP PURPLE budí rozpaky.