DEEDS OF FLESH - Nucleus

Tak to si nechám líbit. Zaoceánský deathmetalový import opět potvrdil svou kvalitu a po výborných letošních (a sakra, vlastně už loňských) deskách kapel ODIOUS MORTEM, AFTERBIRTH a ABYSMAL DAWN nám servíruje další lahůdku z USA. Ze slunné Kalifornie se ozývají velezkušení DEEDS OF FLESH se svou náloží brutálního technického metalu, kterou nastražili v novince „Nucleus“. A hned od úvodního mrazivého hi-tech intra jde o parádní smrtící jízdu s naprosto špičkovým soundem. Je obdivuhodné, jak velkou dávku sofistikované a přitom pořád atraktivní hudby se podařilo vtěsnat do čtyřiceti minut. Song za songem týrají DEEDS OF FLESH sluchovody neskutečně kreativní produkcí, v níž se míhá jeden fantastický hudební zážitek za druhým. „Nucleus“ si s sebou navíc nese pohnutý a silný lidský příběh svého vzniku, podtrhující pocit upřímnosti a poctivosti, který jsem vždycky z tvorby DEEDS OF FLESH měl.

Donedávna platila striktní rovnice, že DEEDS OF FLESH rovná se Erik Lindmark. Kytarista, zpěvák a skladatel a navíc ještě majitel vydavatelství Unique Leader Records. Tím vším byl Erik bohužel jen do 29. listopadu 2018, kdy podlehl dlouhému boji se zákeřnou nemocí. Kromě zdrcené rodiny a přátel po něm zůstalo i rozpracované album, které mělo být pokračovatelem předchozího vynikajícího počinu „Portals To Canaan“. Osiřelí členové skupiny se rozhodli nesložit zbraně a na počest zesnulého kamaráda a kolegy připravované dílo dokončit. Pomohla jim řada hostů. Svou účast a respekt takto projevili nejenom bývalí spoluhráči, ale také mnoho zvučných jmen z deathmetalového světa. Původní bubeník DEEDS OF FLESH Mike Hamilton se chopil textů a lyrického konceptu, které završují temnou sci-fi ságu započatou před více než deseti lety na „Of Whats To Come“. Uvolněného místa za mikrofonem se chopil bývalý basák a zpěvák Jacoby Kingston za vítané pomoci plejády elitních growlerů. Jmenovat všechny by zabralo půl článku. Namátkou zmíním nestárnoucího Luca Lemaye z GORGUTS nebo další letitou legendu, Franka Mullena ze SUFFOCATION. Se svým hlubokým murmurem přispěl i George "Corpsegrinder" Fisher z CANNIBAL CORPSE. Hosté si nicméně rozebrali většinou jen části písní, hlavní tíha vokálu spočívala na hrdle Jacoby Kingstona.

Díky zmíněným okolnostem vzbuzoval „Nucleus“ velká očekávání a zároveň obavu, aby nevzniklo nesourodé a fádní album, které by bylo pozitivně přijímáno jen z piety. Už první singl vypuštěný do světa pod názvem „Alyen Scourge“ zněl ovšem více než slibně, nabízel totiž onu deathovou zvířecí energii přetavenou do futuristicky strojové formy. Poslední kapka nejistoty pak zmizela při prvním poslechu kompletní desky. DEEDS OF FLESH na ní servírují naprosto špičkový brutální death metal, proložený rafinovanými technickými pasážemi a valící se jako temně kovový monolit, kolem nějž víří a vykvétá rej elektrizujících breakdownů, sól a vyhrávek. Přestože zní celek komplexně a stylově neuhýbá, jeho dílčí části jsou dost pestré a nenudí. „Nucleus“ nabízí jednak propracované skladby plné změn a překvapivých harmonií typu „Races Conjoined“ a „Ascension Vortex“, jednak těžší epičtější vály, jakým je titulní „Nucleus“, kde si střihl dokonalé sólo hostující Matt Sotelo z DECREPIT BIRTH. Na přímočařejší a našlapané vlně klouže song „Ethereal Ancestors“. Corpsegrinder zde všechny přivítá odzbrojujícím řevem, na jehož konci se rozezní asi nejpovedenější dvouhlasná kytarová linka, do které Fisher s nenucenou lehkostí melodicky growluje.

V rámci jediného alba se toho hudebně děje opravdu hodně, aniž by přitom šlo o nějakou sebestřednou onanii. Dovedně zkomponované skladby neztrácejí spád i přes velké množství náročných technických fines. Darren Cesca vystřeluje ze svých bicích přesné kulometné dávky a raketové přechody do apokalyptických riffů kytar. Jejich stěnu podpírá nesmlouvavá basová kytara, která se ale nebojí vykročit do první linie a roztančit na svých strunách divoké crescendo. Kingstonův vokál je silný a jistý, jeho barva perfektní. Občasná výpomoc slavnějších kolegů výkon dotyčného pouze zpestřuje a umocňuje. Celkově mi však „Nucleus“ přijde zbytečně moc „ukecaný“, zpěv totiž materiálu dominuje až příliš. Texty by mohly být klidně stručnější, čistě instrumentální plochy zas o něco častější a déle trvající, aby si je posluchač mohl vychutnat takříkajíc „an sich“.

Novinka z dílny DEEDS OF FLESH má určitě velké ambice a kvality na to, aby se stala nadmíru úspěšným albem. A to nejen v ryze deathmetalovém ranku. Mnohokrát mě při poslechu napadlo, že „Nucleus“ disponuje natolik atraktivní technickou i kompoziční stránkou, že by mohl zaujmout i metalové fans, kteří se jinak brutálnějším žánrům vyhýbají. Lákavá a přístupná je také křišťálově čistá produkce a zajímavé texty, obloukem se vyhýbající gore tématice nebo blasfemickým výkřikům. Bohužel lze jen těžko říct, jak to bude s DEEDS OF FLESH do budoucna. Zatím se mi nepodařilo zjistit, zda se v případě „Nucleus“ jedná o definitivní rozloučení, nebo o začátek nové éry. Za sebe doufám, že bude platit druhá možnost, a z dílny této americké legendy se tedy dočkáme dalších poctivých deathmetalových opusů. Byť už to navždy bude bez osobitého vkladu Erika Lindmarka. Čest jeho památce.