DECAPITATED - Anticult

Přerod polských DECAPITATED z nelidsky chladné a zároveň krvavě deathmetalové bestie v chytlavě hrající groove deathové těleso jest dokonán. Co naznačila předchozí „Blood Mantra“, to novinka „Anticult“ dotáhla k dokonalosti. Tedy míněno k dokonalosti ve smyslu - „takhle přesně si to kapela naplánovala a beze zbytku realizovala“. Je jasné, že nemálo milovníků starých krutých časů bude zklamáno, žádné další „Nihility“ nebo „The Negation“ se nekonají, dnešní podoba DECAPITATED je celá ve znamení chytlavých riffů a nakažlivého groovu. Ukázkovou položkou je třetí skladba „Kill The Cult“ s velmi přítulným ústředním kytarovým riffem a rytmem, který vám na koncertech zláme vaz. Jinými slovy deathmetalová hitovka jako prase. Takto dnes kapela uvažuje a tvoří a je jen na vás, jak se k tomu postavíte. Buď si budete titulní slogan prozpěvovat ještě hodnou chvíli po dohrání, nebo to celé zavrhnete jako typickou Nuclear Blast rýžovačku. Po této „odrhovačce“ naštěstí následuje rytmicky i dějově mnohem interesantnější skladba „One-Eyed Nation“, která misky vah přenese na pozitivnější stranu. Ano, takto by to šlo, i bez velmi okaté snahy nahnat do první lajny co nejvíc headbangers.

S následující „Anger Line“ si naplno uvědomíte, v čem by mohla být skutečně stoprocentní síla téhle desky – v nemilosrdně natlakovaném tempu a vzteku. „Anticult“ mohla být skutečně rouhačská, žhavá nahrávka, ale zůstala jaksi na půli cesty. Nohy ji sráží až příliš okatá snaha se zalíbit, zakousnout se do mozku hned po prvním přehrání. Přiznávám se, že i já jsem jí sedl na lep a během premiérových náslechů jsem si spokojeně liboval, jak to soudruhům Polákům pěkně šlape. Ano, šlape, o to nic, ale necháte-li „Anticult“ nějakou dobu odležet a vrátíte-li se k němu po čase, zjistíte, že jaksi vyčichl. Formálně je vše v pořádku, zahrané a vyprodukované je to perfektně, u takové „Earth Scar“ si jaksi mimoděk rád poklepu nožkou, ale je při pečlivém poslechu mám dojem, že je to celé nějaké přežvýkané. Rebelie z frcu. Olezlé refrény, chtěná patina čehosi rouhačského, zapovězeného. Poláci si na herezi potrpěli vždy, snad ze vzdoru proti málem vládou naordinovaného katolicismu, ale tohle je až příliš průhledný a prvoplánový vzdor. Šest pětek...ať nežeru.