Boomer Space

DEATH ANGEL - Act III

Když se první dvě ryze thrashová alba „The Ultra Violence“ a „Frolic Through The Park“ setkala s nadšenými ohlasy metalových fans, neváhalo vydavatelství Geffen zlanařit nadějnou skupinu do svojí stáje. S nástupem k mocnějšímu vydavateli však přišla i stylová změna, kterou dodnes považuji za úctyhodný a poměrně riskantní tah. A nic na mém postoji nezmění ani skutečnost, že se třetí a jednoznačně nejlepší album kapely „Act III“ nesetkalo s takovými ohlasy, jaké si asi nejen samotná kapela, ale i její nový chlebodárce představovali. Hudba DEATH ANGEL se rázem otevřela širšímu stylovému spektru, což vyvolalo u skalních headbangers zmatek, protože to, co se zde počalo odehrávat, se v zásadě přestávalo slučovat s názvem kapely.


Po vzoru většiny tehdejších zaoceánských metalových štik (MEGADETH, MORDRED, FORBIDDEN, TESTAMENT a ANNIHILATOR), které dávaly vydatně najevo vlastní technickou brilanci, aniž by díky tomu trpěly písně, se i DEATH ANGEL dokázali oprostit od přežitého ultra rychlého thrashe osmdesátých let s velkou přesvědčivostí. Skupina začala více pracovat s aranžemi a na technickém provedení skladeb, které rozšířila o lehké prvky funky a jazzu („Discontinued“). Došlo však i k výraznému navýšení melodiky, což znamenalo nezvykle pestrý výsledek, kdy posluchač vlastně nevěděl, jestli ještě poslouchá power metal (takřka techno-thrashový výkop „Seemingly Endless Time“), funky metal („Stagnant“) nebo prostě písničkářský rock (obě později zmíněné balady). 



Skladby na albu tak zejména díky neúnavným kytarovým hrátkám Roba Cavestanyho, kterého zjevně nezajímaly nějaké stylové bariéry, doznaly na podstatně větší komplexnosti. Progresivita v pravém slova smyslu, tak by se dalo nazvat počínání na „Act III“. Již zmiňovaný kytarista a největší talent v kapele Cavestany se stal hlavním katalyzátorem nápadů a zejména v obou precizních baladách vypomohl frontmanu Marku Oseguedovi i se zpěvovými linkami. Skladby „Veil Of Deception“ a „A Room With A View“ tak díky střídání obou hlasů získaly na obrovské barvitosti, na hodně dojemné melodice a na gradaci zejména druhé z uvedených, která se nadechne k strhujícímu power metalovému závěru. Obě tyto balady pro mne dodnes patří k těm nejlepším, jaké jsem kdy v metalovém ranku slyšel.


DEATH ANGEL také počali mírně koketovat s užíváním rapových deklamací („Disturbing The Peace“), které samozřejmě střídaly s melodickými nápěvy obou lídrů, což mělo za následek větší pestrost už tak dosti progresivního materiálu. Z dnešního pohledu vnímám tohle dílko jako něco, co o řadu let předběhlo svoji dobu a nebylo zcela doceněno a pochopeno. Na podzim roku 1990 objeli DEATH ANGEL několik štací po Evropě, aby se přesunuli do Spojených států. Jenže neúspěch prodejů třetího řadového alba zažehl uvnitř souboru mnoho neshod. Vše vyvrcholilo na americkém turné, kdy při jednom nočním přesunu jejich tourbus havaroval kdesi uprostřed arizonské pustiny, aby se následných několik hodin stalo doslova bojem o život těžce zraněného Galeona. Kapela se nicméně zakrátko (i přes úspěšné zažehnání tragédie), zejména díky názorovým rozdílům na další hudební směřování, rozpadla a pouze její torzo soustředěné okolo Cavestanyho pokračovalo v dalších letech pod názvem THE ORGANIZATION, což byl vlastně název jedné ze stěžejních skladeb na „Act III“. Do toho přišel samozřejmě padák od Geffen a u DEATH ANGEL zavládlo na dlouhých jedenáct let ticho.


04.04.2016Diskuse (12)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

Zetro
09.04.2016 10:00

Aj pre mna ich vrchol predrozpadovej ery. 90%Rifforama je chujovina,nechaj jak je !

 

Stray
07.04.2016 17:41

Totální muzika je skvělé fanouskovske přirovnání. Cítím z toho to nadšení.:-)

 

carcass
06.04.2016 15:47

legendární deska, ve své době jsem tomu pracovně říkal "totální muzika" - v kontextu fotbalového termínu "totální fotbal", který v 90. létech hrával geniální Ajax :-)přišlo mi to jako nejlepší srovnání....jinak název stránek už bych neřešil, člověk si na to zvykne a je to fajn...

 

Patrik
06.04.2016 14:24

V pohodě, nic ve zlým. Jen jsem chtěl ten název pochválit. Takový ty riff-raffy a rifforamy mi přijdou hrozný. Já na tenhle web narazil taky náhodou a už se nepustil. Já myslím že Strayovi jde spíš o to, že ho to prostě baví a když se návštěvnost zvýší, jenom dobře.

 

Valič
06.04.2016 07:49

Já proti tomu názvu nic nemám, jen jsem reagoval na to, že si Stray stěžoval na nízkou návštěvnost a podle komentářů u některých článků to vypadá, že existuje stále ještě dost lidí, kteří o těchto stránkách vůbec nevědí. Tu změnu názvu původně zmiňoval sám Stray, ale patrně to nebylo myšleno vážně. Nemám představu, jakou návštěvnost mají jiné české stránky podobného zaměření, ale taky je možné, že zájem o podobnou hudbu u nás už dnes není zase až tak velký a ta návštěvnost tomu odpovídá.

 

Patrik
05.04.2016 08:09

Název je dobrej. Nevidím důvod, proč by měl vysvětlovat zaměření. Rifforama by zněl jak pokus kluka ze základky bejt kůl. Takhle je to diamant mezi rockovýma webama. :-)

 

Stray
04.04.2016 22:23

Nic se měnit nebude, jen občas přemítám nad tím, jak asi působí. Čekal jsem, že se časem připojí nějaký lidi s chutí si něco napsat, jsou tři roky a tři měsíce od založení a až na nějaký výjimky a krátkodechý nárazovky, se tak prostě nestalo. Nic "crazy" tady prostě nevytvářím. :-)

 

Valič
04.04.2016 22:07

Já už si na tu desku od The Organization vlastně ani moc nevzpomínám, vím jen, že to hudebně tak nějak volně navazovalo na Act III, ale už to nebylo ani zdaleka tak dobré. Ten název byl naprosto nevýrazný a obal se mi taky vůbec nelíbil. Ty názvy kapel asi opravdu nějakou roli hrají. Já jsem si třeba strašně dlouho myslel, že Lääz Rockit, Nasty Savage nebo Manilla Road hrají glam rock nebo hair metal. :-) Název Crazy Diamond určitě není špatný, ale s obsahem těchto stránek opravdu moc nekoresponduje. Pokud bych nevěděl, o co se jedná, asi bych si pod ním představil spíš nějaké fanouškovské stránky věnované Sydu Barrettovi. Co si pod ním představí lidi, kteří se nezajímají o Pink Floyd, opravdu netuším (nejspíš vůbec nic). Název měl asi obsahovat nějaké slovo, ze kterého by se dalo odvodit, čemu se ty stránky věnují, ale nevím, jestli by mělo smysl jej teď měnit. Rifforama by bylo možná vhodnější, ale asi by to bylo "z deště pod okap". :-)

 

Stray
04.04.2016 20:49

Hele, já jsem THE ORGANIZATION nikdy neslyšel, přitom Cavestany už v těch baladách potvrzoval, že je minimálně stejně dobrej zpěvák jako Osegueda, nevím proč mě to nenapadlo se potom pídit, možná bylo spousty jiný hudby na objevování, ta doba byla hodně plodná a hodně neklidná, navíc ten novej název The Organization se mi v době thrash/death metalu a grunge nelíbil, což se možná zdá jako slabej důvod, ale podprahově to má taky vliv, ...P.S. tak třeba mě se dneska nelíbí název těchto z 95% hudebních stránek, tedy CrazyDiamond, zvolil jsem ho tenkrát, protože jsem myslel, že sem budu házet nějaký příběhy, dojmy, úvahy, ale i recky filmů nebo komiksů, prostě aby název nevyjadřovak nějakou jednostranost, jenže v jednom člověku na to není energie ani čas, možná ten název, ze kterýho nejde zrovna serióznost to furt drží pod třema stovkama návštěv denně a už přes půlroku nepustí. :-) Jak by se ti líbil název Rifforama.cz? :-)Ale tak, možná je to jenom momentální slabší depka a svůj smysl CrazyDiamond ukáže v budoucnu. :-)

 

Valič
04.04.2016 18:52

Já jsem si kdysi dávno koupil v nějakém výprodeji debutní album The Organization, ale to už se mi tak moc nelíbilo. Celkem mě ale mrzí, že už to CD nemám, dnes už to bude asi hodně velká rarita. :-(