DARK - Sex´N´Death

Když se řekne DARK (respektive DARK GAMBALLE), vybaví se mi vždycky i pojem „Darkness Actual“. Název fanzinu, který se vydrápal na světlo světa v Ústí nad Labem někdy krátce po revoluci a v době metalových periodik vyráběných pomocí lepidla, psacího stroje a xeroxu vyvrhoval ze severočeského chemického pekla pravidelné informace o zavedených i začínajících tuzemských thrash, death a black metalových smečkách. V pátém čísle tohoto důležitého metalového čtiva se objevil rozhovor s tehdy naprosto neznámou kapelou – vyškovskými DARK. Šéf Actualu Petr „Hrob“ Homolka kapelu i její čerstvé demo vychvaloval do nebes (no, spíš do pekel!) a instruoval všechny čtenáře, ať si ho okamžitě pořídí. I od nás proto putoval dopis na vyškovskou adresu a zanedlouho už z kazeťáku neidentifikovatelného původu vyřvávala temná hudba a záhrobní chropot – death-thrash made in DARK!

Blesk z čistého nebe

Kapela měla nástup na scénu jako hrom. V sestavě Jirka „De Sed“ Sedláček (řev), Pavel „Catch“ Krejčí a Petr „Sadness“ Šudák (kytary), Robert „Robb“ Kulisin (basa) a Pepa „Rasky“ Kulisin (bicí) dala dohromady deset skladeb, které krátce nato zhmotnila v jednom brněnském studiu ve formě dema „Zlá krev“. Kapela sama prý ze začátku vůbec nedoufala, že by se mohla nějak výrazněji prosadit, demo se ale výborně chytlo a z DARK se brzy stal všeobecně známý pojem.

Hudba DARK byla opravdu pozoruhodná a na první demo mimořádně dobře udělaná. Žádné zbytečné složitosti, nýbrž tah na branku, chmurný masivní zvuk a záhrobní De Sedův řev. Tématicky se kapela zabývala různými totalitní režimy („Tábory nenávratna“, „Červená pustina“), svinstvem tohoto světa („A. Jirásek – Temno“, „Zlá krev“) a podobně, určitě nejvíc ale dobové fans zaujaly songy se sexuální tématikou („Oči kurvy“, „Avruk“) – pochopitelně pojaté řádně „špinavě“ a temně. Ony vlastně texty DARK tehdy na prvním demu ještě nebyly nic moc, vzhledem k brutálnímu growlingu De Seda jim ale nebylo vůbec rozumět a tak výsledný výborný dojem z nahrávky nebyl ničím rušen. „Zlou krev“ si můžete pořídit i dnes – po určitých zvukových úpravách a pořízení zajímavého obalu v CD formátu ji DARK GAMBALLE dali na svůj web a vyšla i na dvojcédéčku (spolu se debutním albem) u Dark Symphonies/Dark Descent. Je to pořádný závan dávných časů, ale pokud máte takovouhle muziku rádi, zaručeně vás nezklame!

Místo dema album

Jak už bylo řečeno, demo DARK mělo pořádný ohlas a i když o něm kapela skromně mluvila ve stylu „na první demo to docela jde“, určitě patřilo k tomu nejlepšímu na domácí podzemní scéně. Čekalo se proto, co DARK předvedou dále, a kapela ohlásila přípravu dema č. 2 pod názvem „Sex´N´Death“. To skutečně vzniklo, ale nikoli pro veřejnost, nýbrž pouze pro vnitřní použití kapely jako promo a jakási předprodukce nahrávky daleko většího významu. Na tehdy sílící vlnu death metalu totiž zareagovala firma Monitor a po předchozím dobrém kaufu s KRABATHOR nabídla smlouvu na album i DARK. Kapela samozřejmě přijala, pořádně si pohrála s aranžemi, namakala všechno potřebné a šlo se na věc!

Deska, která dostala očekávaný název „Sex´N´Death“, se natáčela v dubnu 1992 ve studiu Propast. Vlastně za velmi podobných podmínek jako předtím KRABATHOR, protože i pro DARK dělal producenta Petr Hanzlík a za mixem seděl Petr Ackermann. Je to poznat i na zvuku – i na „Sex´N´Death“ je sound vynikající a dobře poslouchatelný, což ocení hlavně „sluchátkáři“, když jim po poslechu desky neteče z uší krev:) Je pozoruhodné, jak se týmu v Propasti tehdy dařilo vytvářet nebolestivý, ale zároveň razantní a masivní zvuk, který muziku dělal navíc velmi odlišnou od zástupů jiných kapel různě po světě. Hudebně se DARK od „Zlé krve“ hodně posunuli – skladby na albu jsou velmi členité, plné častých změn temp i nálad a stylově se motají někde od dřívějšího thrash-death metalu přes klasičtější death až skoro ke grindovým postupům. Muzika je převážně velice úderná a rychlá, a i když album funguje spíš jako dobře udělaný celek než jako soubor svébytných jednotlivých skladeb, jde rozhodně o dobový nadprůměr – instrumentální výkony jak od letitých profíků, celková našláplost desky, dobré nápady... velká spokojenost!

Tématicky se kapela na desce ve výrazné míře pohybuje opět v sexuálním odéru, koneckonců strany alba jsou pojmenovány jako „Death Side“ a „Sex Side“ a názvy skladeb (někdy i lehce bizarní – viz „Peniscilin – Sexmission II“ a „Sex Shop Of Dr. Fucktor“) naznačují, že lechtivá témata byla tehdy v době debutu jakousi vlajkovou lodí DARK. Tohle téma stříkalo (!!!) všemi směry i z rozhovorů, které byly mezi konkurencí vždy velmi viditelné a všechno jiné než obyčejné. Jak z názvů desky i skladeb patrno, „Sex´N´Death“ bylo natočeno v angličtině, a i když textům v hlubokém murmuru opět není rozumět, určitě to byl krok správným směrem. Zapomenout bychom neměli ani na dvě kratičké instrumentálky, které opět nesou zajímavé názvy – „Live N Impotence“ a „O......S“ (hádejte, který výraz pro vyvrcholení se za onou „tajenkou“ skrývá :).

Metamorfóza

Co lze u „Sex´N´Death“ kritizovat, je obal. Jestli si dobře pamatuju, kapela měla pro cover vymyšlený jiný motiv, ten ale nepovolila firma, a tak nakonec desku „zdobí“ prapodivná malůvka uřezaných hlav členů kapely, která ale vyznívá hodně dětinsky. Naštěstí je však obal jen takovou malou skvrnkou na celkově výborném albu, které zaznamenalo tohle death metalové období DARK. Velmi brzy poté se kapela začala pomalu transformovat, ponořila se do crossoverových vod a úplně změnila tvář. Tuhle metamorfózu kapela poprvé naznačila v roce 1994 na druhém albu „Zyezn Gamballe & Mental World“, aby si na konci milénia po dvou dalších albech dokonce změnila název na DARK GAMBALLE a až dodnes to táhla dál jako jedno z nejoriginálnějších tvrdě kovových seskupení v naší zemi.