DARK - Sex´N´Death

Když se řekne DARK (respektive DARK GAMBALLE), vybaví se mi vždycky i pojem „Darkness Actual“. Název fanzinu, který se vydrápal na světlo světa v Ústí nad Labem někdy krátce po revoluci a v době metalových periodik vyráběných pomocí lepidla, psacího stroje a xeroxu vyvrhoval ze severočeského chemického pekla pravidelné informace o zavedených i začínajících tuzemských thrash, death a black metalových smečkách. V pátém čísle tohoto důležitého metalového čtiva se objevil rozhovor s tehdy naprosto neznámou kapelou – vyškovskými DARK. Šéf Actualu Petr „Hrob“ Homolka kapelu i její čerstvé demo vychvaloval do nebes (no, spíš do pekel!) a instruoval všechny čtenáře, ať si ho okamžitě pořídí. I od nás proto putoval dopis na vyškovskou adresu a zanedlouho už z kazeťáku neidentifikovatelného původu vyřvávala temná hudba a záhrobní chropot – death-thrash made in DARK!

Blesk z čistého nebe

Kapela měla nástup na scénu jako hrom. V sestavě Jirka „De Sed“ Sedláček (řev), Pavel „Catch“ Krejčí a Petr „Sadness“ Šudák (kytary), Robert „Robb“ Kulisin (basa) a Pepa „Rasky“ Kulisin (bicí) dala dohromady deset skladeb, které krátce nato zhmotnila v jednom brněnském studiu ve formě dema „Zlá krev“. Kapela sama prý ze začátku vůbec nedoufala, že by se mohla nějak výrazněji prosadit, demo se ale výborně chytlo a z DARK se brzy stal všeobecně známý pojem.

Hudba DARK byla opravdu pozoruhodná a na první demo mimořádně dobře udělaná. Žádné zbytečné složitosti, nýbrž tah na branku, chmurný masivní zvuk a záhrobní De Sedův řev. Tématicky se kapela zabývala různými totalitní režimy („Tábory nenávratna“, „Červená pustina“), svinstvem tohoto světa („A. Jirásek – Temno“, „Zlá krev“) a podobně, určitě nejvíc ale dobové fans zaujaly songy se sexuální tématikou („Oči kurvy“, „Avruk“) – pochopitelně pojaté řádně „špinavě“ a temně. Ony vlastně texty DARK tehdy na prvním demu ještě nebyly nic moc, vzhledem k brutálnímu growlingu De Seda jim ale nebylo vůbec rozumět a tak výsledný výborný dojem z nahrávky nebyl ničím rušen. „Zlou krev“ si můžete pořídit i dnes – po určitých zvukových úpravách a pořízení zajímavého obalu v CD formátu ji DARK GAMBALLE dali na svůj web a vyšla i na dvojcédéčku (spolu se debutním albem) u Dark Symphonies/Dark Descent. Je to pořádný závan dávných časů, ale pokud máte takovouhle muziku rádi, zaručeně vás nezklame!

Místo dema album

Jak už bylo řečeno, demo DARK mělo pořádný ohlas a i když o něm kapela skromně mluvila ve stylu „na první demo to docela jde“, určitě patřilo k tomu nejlepšímu na domácí podzemní scéně. Čekalo se proto, co DARK předvedou dále, a kapela ohlásila přípravu dema č. 2 pod názvem „Sex´N´Death“. To skutečně vzniklo, ale nikoli pro veřejnost, nýbrž pouze pro vnitřní použití kapely jako promo a jakási předprodukce nahrávky daleko většího významu. Na tehdy sílící vlnu death metalu totiž zareagovala firma Monitor a po předchozím dobrém kaufu s KRABATHOR nabídla smlouvu na album i DARK. Kapela samozřejmě přijala, pořádně si pohrála s aranžemi, namakala všechno potřebné a šlo se na věc!

Deska, která dostala očekávaný název „Sex´N´Death“, se natáčela v dubnu 1992 ve studiu Propast. Vlastně za velmi podobných podmínek jako předtím KRABATHOR, protože i pro DARK dělal producenta Petr Hanzlík a za mixem seděl Petr Ackermann. Je to poznat i na zvuku – i na „Sex´N´Death“ je sound vynikající a dobře poslouchatelný, což ocení hlavně „sluchátkáři“, když jim po poslechu desky neteče z uší krev:) Je pozoruhodné, jak se týmu v Propasti tehdy dařilo vytvářet nebolestivý, ale zároveň razantní a masivní zvuk, který muziku dělal navíc velmi odlišnou od zástupů jiných kapel různě po světě. Hudebně se DARK od „Zlé krve“ hodně posunuli – skladby na albu jsou velmi členité, plné častých změn temp i nálad a stylově se motají někde od dřívějšího thrash-death metalu přes klasičtější death až skoro ke grindovým postupům. Muzika je převážně velice úderná a rychlá, a i když album funguje spíš jako dobře udělaný celek než jako soubor svébytných jednotlivých skladeb, jde rozhodně o dobový nadprůměr – instrumentální výkony jak od letitých profíků, celková našláplost desky, dobré nápady... velká spokojenost!

Tématicky se kapela na desce ve výrazné míře pohybuje opět v sexuálním odéru, koneckonců strany alba jsou pojmenovány jako „Death Side“ a „Sex Side“ a názvy skladeb (někdy i lehce bizarní – viz „Peniscilin – Sexmission II“ a „Sex Shop Of Dr. Fucktor“) naznačují, že lechtivá témata byla tehdy v době debutu jakousi vlajkovou lodí DARK. Tohle téma stříkalo (!!!) všemi směry i z rozhovorů, které byly mezi konkurencí vždy velmi viditelné a všechno jiné než obyčejné. Jak z názvů desky i skladeb patrno, „Sex´N´Death“ bylo natočeno v angličtině, a i když textům v hlubokém murmuru opět není rozumět, určitě to byl krok správným směrem. Zapomenout bychom neměli ani na dvě kratičké instrumentálky, které opět nesou zajímavé názvy – „Live N Impotence“ a „O......S“ (hádejte, který výraz pro vyvrcholení se za onou „tajenkou“ skrývá :).

Metamorfóza

Co lze u „Sex´N´Death“ kritizovat, je obal. Jestli si dobře pamatuju, kapela měla pro cover vymyšlený jiný motiv, ten ale nepovolila firma, a tak nakonec desku „zdobí“ prapodivná malůvka uřezaných hlav členů kapely, která ale vyznívá hodně dětinsky. Naštěstí je však obal jen takovou malou skvrnkou na celkově výborném albu, které zaznamenalo tohle death metalové období DARK. Velmi brzy poté se kapela začala pomalu transformovat, ponořila se do crossoverových vod a úplně změnila tvář. Tuhle metamorfózu kapela poprvé naznačila v roce 1994 na druhém albu „Zyezn Gamballe & Mental World“, aby si na konci milénia po dvou dalších albech dokonce změnila název na DARK GAMBALLE a až dodnes to táhla dál jako jedno z nejoriginálnějších tvrdě kovových seskupení v naší zemi.

24.11.2017Diskuse (107)DarthArt

15.12.2017 14:56

Moravské müsli..... TY VOLE !!!!!!!!

Tak to do nás cpali spíš "ostravské müsli"... něco, co připomínalo rozdrcený koks (černé barvy, aby nepadla nějaká mýlka :)

15.12.2017 13:12

Když čtu ty vaše traumatické zážitky, tak je mi i trapné sem napsat, že já jsem se na základce s žádnými vysloužilými gestapačkami až na dvě výjimky nesetkal. Ty dvě paní ještě navíc měly v době, kdy nás učily, své „glory days“ už dávno za sebou a byly rády, že se vůbec dobelhaly ode dveří ke katedře (na škole nicméně stále ještě kolovaly hrůzné historky z jejich temné minulosti). Zbytek učitelek byly buď celkem zábavné vesnické tetky nebo pohodové sympatické MILFky (ten výraz se tenkrát samozřejmě ještě nepoužíval). Mimochodem, naše třídní z druhého stupně vypadala trochu jako mladší atraktivnější sestra Saskie Burešové. Když jsem byl v sedmičce, tak na školu dokonce dorazilo i nějaké to mladé masíčko. Někdy v té době jsem začal mít takové dost divné sny, na které si sice už úplně přesně nevzpomínám, ale asi to bylo něco v tomhle stylu:

Kvalita obědů ve školní jídelně sice asi nebyla úplně ideální, ale nevzpomínám si, že by nám někdo násilím pěchoval do chřtánů nějaké nepoživatelné blivajzy. Pokud někdo něco nedojedl, bylo to spíš způsobeno tím, že po spořádání výživné zdravé svačinky, kterou často tvořil krajíc chleba s tlustou vrstvou „moravského müsli“ (pokud by někdo nevěděl, co to je, jedná se o mleté škvarky) už tu svíčkovou do sebe všechnu nedostal. :-)

11.12.2017 17:43

Já zažil taky pár bestií. První brutál nástřel byla učitelka na hudebku v první třídě ZŠ. Obecně je jasný, že každá třída měla až do čtvrtého ročníku svou jednu učitelku, u nás na hudebku hned v první třídě zaskakovala za tu naší taková svině, co byla třídní hned ve vedlejší třídě, a ta naše zas zaskakovala vedle za ní na výtvarku. Tak tahle svině od Béčáků co v roce 1981 vypadala jako Cronos v dobách největší slávy, akorát že nosila kostkovanou sukni, kozačky a nějaký okrový svetry, na nás řvala v průběhu hudebky ať otvíráme hubu, ať zpíváme, trauma jako kráva, byla to vždy poslední hodina v pátek, fotřík na mě čekal před třídou a vyvaleně poslouchal spoza dveří, co to tam je za svini, normálně tloukla děti a votvírala jim hubu násilim a řvala dokola ať zpíváme, něco jako "Skákal pes...", pak postupem let byly ještě další, ale tohle bylo prvotní velký trauma ze základky počátku osmdesátek, jinak naše třídní byla v poho, hodná pani.

11.12.2017 16:49

Ještě ta estébačka... měla ostrýho vlčáka a nenávistnej výraz, tý jsme se báli jak sviňa. Buchenwaldská bestie Ilsa Koch hadr!!! Nejvíc jsem si to u ní rozlil, když jsem nakreslil parní lokomotivu na nádraží a na ceduli jsem napsal "Reichenberg", protože parní lokomotivy jezdili za Rak-Uh. Jé, ta řvala :):):) A po odpolednách nám , dětem v první třídě, detailně vykládala o Lidicích apod., takže jsem pak v noci nespal a budil se hrůzou. Asi proto se dneska profesionálně zabývám mj. koncentrákama :)

Jo a pak jsme tam měli pinoýrskou vedoucí, která v létě na táboře zorganizovala noční hru - přepadení tábora jednotkou SS. V noci řev, bordel, děti vyděšený k smrti, v půlce tábora si tam museli pro ně přijet rodiče, průser jak mraky, jenže tý vedoucí to jako nejrudější bestii v okrese samozřejmě prošlo. Když jsme měli ve škole povinný pionýrský opičky, vždycky tam nakráčela ve svazácký uniformě, kozy asi dvanáctky, a na nich asi padesát medailí, cinkalo to už od dveří. Bomba!!!

11.12.2017 16:34

Imothep: Mnohaletá averze vůči hovězímu.... mě nepřešla dodnes... jak cítím vůni hovězího, zvedá se mi žaludek. Taky kvůli školní jídelně.

Stran oněch dvou pekáčů... dnes se situace poněkud obrátila. Učitelé se žáků bojí, o nějakém fuckování nemůže být řeč.

Stray: U nás jedna vychovatelka, strašná píča komunistická, donutila jednoho žáčka sežrat blití, který předtím vyvrhnul do talíře plnýho odporný flaksy. Z toho už tenkrát byl pěknej průser, i když ta baba byla mám ten dojem nedotknutelná estébačka. --- To ZŠ-období fakt bylo celkem drsný, v první třídě jsmě měli třídní, která nás tloukla jak v Buchenwaldu, jednoho prvňáčka seřezala takovým způsobem, že měl otřes mozku. Pak jsem tu píču viděl po letech, vypadala jak smrt, čestný slovo, King Diamond v nejlepších letech byl proti ní naprostej břídil :)

11.12.2017 12:44

Diskuse v podstatě naplňuje hlavní téma -> DARK, byť tak činí oklikou. :D

11.12.2017 12:07

carcass 11.12.2017 11:45 : Ta frustrace byla u nas v boude(skola) o to vetsi, ze u okenka vydeje, ktere bylo spolecne pro vsechny byly dva pekace. V jednom flaxoidni chuchvalce pro zaky a ve drudem naprosto odlisne vzhlizejici libove platky masa - pro ucitelsky sbor. A kucharky to celkem s ledovym klidem "patricne" selektovali pri vydavani. Kdyz jsem jednou opacil, ze bych radsi dostal maso "z toho druheho" pekace, byl jsem vcelku hrube vyfuckovan, ze to je prece pro ucitele a ne pro me :oD :oD :oD .... TOP ukazka beznadeje :oD

11.12.2017 12:00

To všechno je samozřejmě přesné, dá se říct že to bylo všude stejné. Nejnegativnější zážitek z jídelny mám, když mě jeden starší blbec flusnul do uha s rejží, což jsem samozřejmě nejedl a snažil se to pak vrátil, což se mě nedařilo, protože u okínka hlídala hopdpodářka, tak jsem seděl v jídelně s tím tácem a hnusnym jídlem...deset, dvacet, třicet minut a vždy se to snažil vrátit, pořád mě vracela až jsem se rozhodl nechat tác na stole a zdrhnout. Nedovedl jsem si představit, že bych toho týpka bonznul, vůbec jsem tu možnost neměl jako reálnou, páč by to znamenalo totální dělo. :-) Tak jsem si, když si mě drhej den zavolala do ředitelny, nechal dát poznámku přes půl stránky žákovský, kterou umím odrecitovat do dneška: "Zanechal tác se zbytky potravy....jídelna nemá pracovní síly.....aby po nepoiřádných žácích uklízela." Šílená doba. 1987 :-)

carcass
11.12.2017 11:45

a nejlepší byl ten pocit bezmoci, kdy jsi v jídelně v naprostém zoufalství okousával tuhou žílu, a pak, když se čekalo na nějaký odpolední kroužek, jsi viděl odcházet kuchařky z práce s taškami napěchovanýma libovým masem........:-)

11.12.2017 09:34

Add tlusty maso ve skole: Jsme zrejme vsichni podobnej rocnik. To si pamatuju dodnes - nedovolili nam odejit z jidelny, dokud nebylo maso(no, spis hromada flax spojena kousky masa) snezeno. Samozrejme fintu s ukrytim pod prilohu odhalili snadno a rychle. Cili jsme to normalne "pasovali" v puse a za dverma vyplivli :oD .... a meli jsme tam jednoho dobytka, kterej to normalne nacpal do kapsy a prosel s tim(a za dverma to vyhodil) .... "krasny" vzpominky, diky kterym jsem si vypestoval mnohaletou averzi vuci hovezimu, ktera me presla urcite az po 20tce.