DARK GAMBALLE - Zatím dobrý

V Českém hudebním podhoubí jsou právě vyškovští  DARK GAMBALLE jedním z nejzajímavějších exemplářů a to nejen kvůli více než dvacetileté historii, kdy s příchodem nového milénia rozvinuli název DARK o tajemný přívlastek GAMBALLE, ale v první řadě díky svým experimentátorským tendencím, jež je provázejí od samých prvopočátků existence. Přestože byl v roce 2004, s přelomovým albem „Superstar“, nastaven kurz skupiny k přijatelnějším posluchačským břehům, tak mnoho dlouholetých fanoušků a pamětníků jejich „total dark underground“ časů na skupinu nezanevřelo a na každém jejich novém albu očekávají minimálně další malý vizionářský nádech. Pětice muzikantů v čele s nepřehlédnutelným zpěvákem 10 (De Sedem), už několikrát dokázala, že zcela jistě má dostatečné vlohy k naplnění těchto oboustranně hřejivých očekávaní.

Obrovskou devízou kvintetu je skutečnost, že DARK GAMBALLE, i přes naplňující se dekádu ve skladatelsky mainstreamovějším prostředí, nikdy nesklouzli k hvězdným manýrům a to i přes své četné úspěchy (v andělských břitvách). Hmatatelné a zdravé sebevědomí z džentlmenů sice mohutně sálá, ale na druhou stranu i značná úcta a pokora přišpendlují obě dolní končetiny pevně na zem. Čtrnácti položková kolekce „Zatím dobrý“ je tedy pátým albem, které nanáší líčidla na jejich netuctovou a svérázně udržovanou rockovou tvář. Ono otřepané, že kapela stojí před hranicí většího „rádiového“ úspěchu, bude v neotřesitelných parametrech našich luhů  a hájů platit i letos. DARK GAMBALLE jsou totiž pořád natolik kvalitní hudební menu, které i nadále nebude možné hojně servírovat v mediálních institucích, jež posedle ukájejí monotónní vkus a potřeby rutinních konzumentů (populární) hudby.

Nové album stále oplývá nelacinou, charakteristicky hýčkanou melodikou a nabízí i několik opravdových lahůdek, a to i po textové stránce našeho mateřského jazyka, např. už na prvních čtyřech pozicích desky. Startér v podobě roztomile ulítlé „Bon Pari“ přesně definuje současného tvůrčího ducha a rozmary kapely. Kouzlo této skladby je potom dokonáno v jejím paralelním vydání „Bom Pari“ na úplném konci seznamu. První z velkých okamžiků je předložen hned v následujícím trháku „Mixér“, jenž je vyšperkován rozmanitými kytarami, které společně s dráždivým podsampligem vrcholí v mohutných erupcích skvěle podaného provokativního refrénu. I třetí výstřel „Svět za dekou“ se svými fantaziemi bláznivého road movie zanechává výraznou hitovou ozvěnu. Tato píseň přímo nutí snít, stejně tak mocně vybízí udělat něco nepatřičného a opustit šedivou ulitu normálního života. Silný úvod pečetí čtvrtá „V baru....“, což je opět song s úžasně vyvedeným refrénem a ukázkovým hudebním tahem na branku.

Album se začíná lámat a padat do těžších poloh s pátým válem „Puls“, kde pánové vykládají syrovější, avšak pořád přijatelnou a jasně čitelnou rockovou kartu. Dokonce i barově ordinované „Taxi City“ vhodně zklidňuje zvýšený tep desky, tak aby příjemně připravilo na přitažlivě temnou atmosféru „Vagonů“ znovu dokreslenou nejen slušivým samplingem, ale i výtečně pulsující linkou basové kytary.

Desku posléze opouští onen doposud přítomný návykový náboj a soubor se začíná zaměřovat k hutnému, kolikrát až industriálně vibrujícímu vyznění („Ostrý“), jenž je kontrastně prokládáno melodičtějšími, hlavně vokálními party. Tato změna chtě nechtě vyžaduje i jistou míru trpělivosti k překousnutí poněkud slabších a kolovrátkových momentů („Na Dotek“, „Vodopád“).  Nechci tvrdit, že se deska od osmé  pozice začíná zajídat (textově však několikrát ano), ona spíše ztrácí nit se svým předchozím obsahem a je tudíž nutné přeladit na jinou, vyšší posluchačkou koncentraci. Každopádně ten kdo tvorbu pětice zná, neměl by být podobnou nevyrovnaností zvlášť překvapen.

V konečném účtování DARK GAMBALLE více méně s přehledem obhajují svůj dosavadní status ambiciózní a  poctivě fungující kapely (viz. nádherně zpracovaný digipak), která sice pomalu, za to však jistě, ujídá větší sousto z pomyslného dortu popularity a především pak první polovina těchto novinkových hodů si zde opravdu zaslouží maximální pochvalu.