CLUTCH - Psychic Warfare

Čím starší tím lepší. Tak nějak by se dalo mluvit o americké stoner rockové stálici CLUTCH. Kapela z Germantownu ve státě Maryland, která se nikdy nehnala vstříc závratné slávě a kdesi v ústraní malých klubů vybrušovala svůj poctivý kytarový zvuk, funguje již čtvrtstoletí, díky tomu o nich lze mluvit jako o velmi trvanlivé partě, která se s věkem stále zdokonaluje. A zatímco právě v prvních letech po založení platili spíše za outsidery undergroundové scény, dnes, tedy zejména po úspěchu minulé, velmi zdařilé kolekce „Earth Rocker“, se pomalu jistě stávají lídry. Kapela, která byla vždy uznávána spíše v klubových kruzích a v rámci nezávislé scény, se dnes může pochlubit diskografií čítající jedenáct albových zápisů a rovněž koncertně zavedeným jménem, které je v současnosti řadí mezi hudebně nejcharismatičtější tělesa tzv. stoner rocku. Jenom věhlasu takových QUEENS OF THE STONE AGE se jim ještě dosáhnout nepovedlo, což samo sebou vůbec není rozhodující, že? Pokud budou CLUTCH stále tvořit takové songy, jaké byly k nalezení nejenom právě na skvělém  minulém albu, ale také na tom letošním - „Psychic Warfare“, stanou se navzdory své velmi nenápadné hudební cestě, klikatící se úplně stranou jakéhokoliv hvězdného mamonu, naprosto jasně stěžejní kapelou zaoceánské části svého žánru. Potvrzují to každým svým albem.

Partička nenápadných obtloustlých strejdů vedená zemitým vousáčem Neilem Fallonem skutečně nikdy nikam nepospíchala. Hlavní byla pro ně vždy kvalitní hudba prezentovaná ve vší poctivosti na koncertních pódiích. Jejich valivé songy mají v sobě mnohem méně oné psychedelie či alternativy a podlazených kytar, než by leckdo mohl u podobné kapely tipovat. To ostatně nikomu z muzikantů, kteří by mohli díky své vizáži z fleku nastoupit třeba na pozice automechaniků nebo také údržby benzínových stanic, nemusí vůbec vadit. Oni totiž žijí pro klasický rock a nesnaží se nic maskovat přehnaným nadužíváním zkreslovacích mašinek nebo kytarových bustrů. U CLUTCH je to prostě dané, buď máte hutný a patřičně zemitý rock v krvi, přičemž ten vychází z bluesových základů, country a jižanského folklóru, a nebo musíte jít od válu. CLUTCH ve svých skladbách nic nezastírají, nemlží, neutápí se v alternativně pojatých vystýlkách a dokazují každým svým albem, že od válu většinou chodí ti druzí.

Na „Psychic Warfare“ sice převládají spíše rychlejší vypalovačky, deroucí se vpřed silou rachotícího parního válce, ale to na druhou stranu neznamená, že je celé album monotónní. Výrazný charakter mu dodává hodně autentický chraplák právě Neila Fallona. Album je v úvodu nakopnuto do pořádných otáček několika rvavými songy: „X-Ray Visions“ , „Firebirths“ nebo „Sucker For The Witch“, ale když zvolní, dosahuje ještě vyšších met. Z tohoto pohledu nejvýše řadím právě pomalá, takřka tarantinovsky rozmáchlá pojednání jako třeba „Our Lady Of Electric Light“ (majestátní kousek vlastní i atmosférický kytarový rozjezd „Doom Saloon“) a nebo závěrečná „Son Of Virginia“, během které musí třeba takový James Hefield se svými podivnými country chutěmi vyloženě sosat. Velmi pečlivě sestavená a zhotovená nahrávka s celou řadou výborných skladeb má nadále potenciál rozvíjet nenucenou kariéru CLUTCH ke stále větší dokonalosti. Tohle je prostě zatraceně dobré rockové album, tradiční, přesto úplně prosté nějakých omšelých rockerských klišé, nabušené, přesto vůbec ne monotónní.