CIRITH UNGOL - Dark Parade

Kalifornští bojovníci CIRITH UNGOL patří mezi vůbec nejstarší zaoceánské metalové kapely, neboť byli založeni již v roce 1971 a jsou dost možná vůbec první kapelou, témata jejíž textů se týkala světa fantasy a stylizace ovlivněné literaturou Sword and Sorcery. Kapela sice dlouho hledala svou tvář a strávila celou dekádu bez jediné nahrávky (albově jakž takž prorazila až v první polovině osmdesátých let, kdy patřila mezi vůbec první průkopníky heavymetalového hnutí za Atlantikem), ale za to každý nakonec věděl, co od nich dostane.

CIRITH UNGOL debutovali v roce 1981 s deskou „Frost And Fire“, která upoutala nejen svou skvostně malovanou obálkou, ale i slušnou Hard N´Heavy hudbou, ve své době až tolik nevybočující ze zástupu jiných na svět se klubajících kovových spolků. Jejich další alba „King Of The Dead“ (1984) a „One Foot In Hell“ (1986) sice rovněž neprorazila v celosvětovém měřítku, ale dočkala se slušné odezvy u žánrových sledovačů a dodnes platí za jejich vrcholná díla. S příchodem devadesátých let a změnou klimatu na hudební scéně se jejich jméno ocitlo ze dne na den v propadlišti dějin.

Až současnost konečně nabízí něco jiného, neboť comebacková deska „Forever Black“ z roku 2020 působila hodně vitálně a životaschopně. Novinka „Dark Parade“ pak stvrzuje aklimatizaci těchto veteránů do dnešní nepoklidné doby. Nějakou unavenost nebo přežitý vklad od nich ani náhodou nečekejte, naopak CIRITH UNGOL působí podstatně mladistvěji, než by kdo od veteránů čekal. Novinka je velmi rvavou a vitální heavymetalovou jízdou, která přes svůj přirozený naturel a absenci aranžérských ozdob, jde přímo k jádru věci a baví svou nespoutaností.

Nečekejte nic jiného než surový prototypový heavy metal, prezentovaný prostřednictvím současných studiových podmínek a zvukové stránky tomu příslušící. Zaujme plný a hodně výbušný zvuk a přestože se kapela drží striktně „heavy“ abecedy, dokáže skladbám vdechnout takový náboj a charisma, jaké nemusí ani v roce 2023 nikomu přijít nepatřičné. Vlastně se to k současné obrozenecké vlně NWOTHM velmi hodí a CIRITH UNGOL mohou být, stejně jako třeba britští SATAN, chápáni jako jedni z pilířů renesance pravého heavy metalu. Ve svém mládí se bůhvíjaké slávy nedočkali, o to však více těší, že se dnes vrátili ve velmi obstojné fazóně. Desku tvoří osm vyrovnaných, ocelově dunících hymen hozených víceméně do středních temp, jejichž ráz určují důstojné riffy i sólo výpady kytarového dua, majestátní rytmy a uřvaný, rozohněný a krákoravě strašidelný vokál Tima Bakera.

CIRITH UNGOL se prostě před pár lety rozhodli obnovit po čtvrtstoletí ticha svou činnost a aktuální, velmi zdařilý materiál pouze stvrzuje, že to od nich nebylo vůbec špatné rozhodnutí. Kapelu navíc podporuje vydavatelství Metal Blade Records legendárního gurua metalu Briana Slagela. Máme zde hodně slušnou desku z ranku pravověrného heavy metalu, vycházejícího z dění první poloviny osmdesátých let, zvukovou stránkou však zapadajícího bez větších zavahání do dnešní doby. Chválím.