Last Hardrock Outsider

CELTIC FROST - Vanity/ Nemesis

V devadesátém vychází na dlouhou dobu poslední řadové album - „Vanity/Nemesis“, po jehož realizaci už vztahy uvnitř kapely nejsou na tak dobré úrovni, aby ta mohla dlouhodobě fungovat. Vlastně jde v mém případě o album, díky kterému jsem se tehdy s tvorbou CELTIC FROST seznámil a proto na něj rovněž nedám dopustit. Je třeba říci, že jde o velmi dospělý a po všech stránkách profesionálně sestavený počin, který však nemá ony umělecké ambice ani evolučnost starých děl, nicméně nový projev kapely je dotažený a působí aktuálně a semknutě. Hair-metalová prostopášnost „Cold Lake“ je zapomenuta a švýcarská čtveřice útočí ucelenou a frišnou nahrávkou, jenž pojí drtivý rockový feeling moderního střihu s thrash/ power metalovou výbušností. Thomas G. Fischer je hlasově ihned k rozeznání, jeho zpěv sice občas zabrousí k větší melodii, ale v podstatě stále pracuje s totožným základem. Deska se na jednu stranu ubírá novým směrem, zní jako žádná jiná do té doby, na druhou stranu je však vyváženým propojením starších etap. K dobru věci je její homogenita, takže opravdu nejde o nějakou nedodělanou skládačku, naopak chemie ze starých ingrediencí, která zde měla za následek vytvoření čehosi nového, fungovala. Jediným nešvarem produkce, kterou zde považuji za velmi dobrou, je zřejmě délka alba, přeci jen by se hodilo zkrácení o nějaké dvě položky.


 

Co se týče úspěšnosti, navázat na přetrženou nit by bylo těžké i pro věhlasnější metalová jména, nicméně album „Vanity/ Nemesis“ dle mého nemůže být považováno za nějaký komerční provar. Spíš než na stařičký black metal či avantgardní experiment bych to v tomto případě viděl na originálně pojatý mix temného rocku a thrash metalu, zvuk je ostrý, čitelný a nové o něco různorodější skladby fungují na jiných základech než tomu bylo kdykoliv dříve. Nahrávka obsahuje úderný singl „Wine In My Hand“, který doprovodil videoklip pouštěný i v tehdejších metalových pořadech v České televizi, jde o onen klip, kde Martin Eric Ain tříská kytarou o zem. Za pozornost stojí výtečný Fischerův duet s Michelle Amar - „Wings Of Solitude“ a rovněž Bowieho cover - „Heroes“. Do kapely se tedy vrací po dvou letech Martin Eric Ain, Curt Victor Bryant i Steven Priestly zůstávají z dob „Cold Lake“. Při studiových nahrávkách je však znovu přítomný kytarový hrdina Ron Marks, výsledek je tedy velmi dobrý, učesaný a moderní.


Album „Vanitty / Nemesis“ je zkrátka dobře promyšleným mixem všech kladů a poznávacích znamení z různých částí tvorby CELTIC FROST – je stejně hutné a dynamické jako „To Mega Therion“, mnohdy dokonce stejně nepředvídatelné jako „Into The Pandemonium“ a zároveň si uchovává i trochu té všeobecně akceptovatelné melodiky, jako tomu bylo v nejsilnějších položkách alba „Cold Lake“. Jde tedy o to pravé shrnutí staré etapy. V mém žebříčku je vedle klasiky „To Mega Therion“ nejlepším albem Švýcarů.

 

O dva roky později však kompilací „Parched With Thirst Am I And Dying“, která obsahuje několik předělávek staršího materiálu, B strany singlů, rarity a dvě zbrusu nové kompozice, svou existenci CELTIC FROST k překvapení všech (dnes však víme, že dočasně) ukončují. Celých čtrnáct let tak leží keltský válečník nehybně, zakopán v zmrzlé tundře, zatímco nahoře na metalové scéně to vře. Nové kapely a styly přicházejí, rozvíjejí se, vše se rozrůstá, mění, fúzuje, zkrátka metalová hudba extrémního směru zažívá v posledních dekádách obrovskou evoluci a rozmach, i když z komerčního hlediska není metal mainstreamu zas až tak na očích jako v osmdesátých letech. Mezi tím na sklonku milénia Thomas G. Fischer zakládá projekt APOLLYON´S SUN, který si klade za cíl dostat do metalového základu prvky industrialu, ovšem o soubor není valný zájem a tak jeho aktivity po několika letech a jednom albu uvadají. Pravé a dnes již víme, že kratičké vzkříšení staré značky CELTIC FROST začíná až v roce 2006, ale o tom zas až příště. 


08.01.2015Diskuse (16)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

zdenos29.08.2017 21:56

pohled na Toma, vzor konec 80s, se slovníkem AJ v ruce - k nezaplacení :)

 

Valič
29.08.2017 09:03

Zdenos: Možné to je. V angličtině pár podobných slov existuje (expunge, expurgate, expulsion) a ten výraz pravděpodobně tenkrát vznikl zkomolením jednoho z nich. Tom: "To us it´s a word that means how to represent something, how to represent sodomy… but we never find this word in a dictionary. Maybe it´s a mistake in writing… I don´t know really. But there are a couple of words we never find in a dictionary, so…"

Sodom tenkrát nebyli jediná kapela, která měla s psaním anglických textů problémy. Kromě rané tvorby dalších evropských skupin (Kreator, Destruction, Bulldozer) se to týkalo zejména kapel z Brazílie. Dokonce i Sepultura v začátcích texty pracně slepovala dohromady za pomoci slovníku (pořádně anglicky nikdo z nich v té době ještě neuměl) a dokonce ještě před natáčením Beneath The Remains požádala Kellyho Shaefera z Atheist, aby jim s jejich psaním pomohl. Na desku se ale nakonec z jeho textů dostal pouze ten ke skladbě Stronger Than Hate. To ale není nic proti Mercyful Fate, kteří měli (možná záměrně) hrubku i v názvu kapely. Správně by se měli jmenovat Merciful Fate. :-)

 

Tomáš28.08.2017 23:13

Jinak jsem teda kliknul na ten odkaz k Cherry Orchards a ani jsem to nedoposlechl. Prostě to nejde. A pokud by se měl někdo z fans seznámit s tvorbou CELTIC FROST zrovna tímto albem, tak ho potom čeká asi infarkt, až si poslechne třeba To Mega Therion nebo Monotheist. Sám Tom v rozhovorech říká, že Cold Lake je sračka. Nemůžu soudit, protože jsem celé album neslyšel a neuslyším. Zmíněná klipovka je pro mě uvěřitelná asi tak, jako kdyby Mötley Crüe nebo WASP začali hrát thrash, black nebo death metal. O vizáži hudebníků se raději ani bavit nebudu, Tom tam s těma natupírovanýma chrounama a bledým ksichtem vypadá jako po dlouhé a těžké nemoci a ne jako glammetalová hvězda, která rve dívkám srdce zaživa :-D Suhlas s Valičem a názor nezměním.

 

Tomáš28.08.2017 22:57

Sorráč!!!!! Jasně, že je to, hmmmmmm, Cherry Orchards (?), nevím proč, ale to Black Orchid mám nějak zažraný v mozku a nejde to ven. Už mi za to pár lidí vynadalo, ale prostě už jsem starej a blbej, ročník 1970, tak to dědkovi odpusťte, prosím :-D

 

Stray
28.08.2017 22:15

V souvislosti se SODOM mne nedávno napadlo, že ta kapela koncertuje v Čechách, pokud pomineme vystoupení na metalových festech, vlastně HROZNĚ MÁLO, zvlášť ve srovnání s KREATOR a DESTRUCTION a s přihlédnutím k její někdejší opravdu velké popularitě v tuzemských luzích a hájích.

 

zdenos28.08.2017 21:52

mělo jít asi o ,,exposure' ? (vystavení se, odhalení aj.)

 

zdenos28.08.2017 21:37

tak ,,expurse' mě hrozně pobavilo, to jsem netušil, že to je nové slovo :)

 

Valič
28.08.2017 12:25

Pokud by Cold Lake vyšlo jako Tomova sólovka, tak by mi to ani tak nevadilo (vyložený odpad to není), ale takhle si kapela jen zbytečně skazila diskografii a ta deska (o klipu nemluvě) teď může odradit plno potenciálních posluchačů i od poslechu těch lepších desek.

 

Valič
28.08.2017 12:16

Tomáš: Mě se EP Expurse Of Sodomy taky hodně líbí, ale až nedávno jsem zjistil, že slovo "expurse" vlastně vůbec neexistuje. Strýček Tom je na tom s angličtinou dost špatně i dnes (Vaginal born evil? To má být jako co?), ale v tomhle případě to pod heslem "Gramatika není mým pánem!" dotáhl k naprosté dokonalosti a vymyslel si úplně nové slovo. :-)

 

Stray
28.08.2017 12:11

Valič: A věříš, že to co někomu může přijít jako úlisný zpěv, jinému přijde jako zajímavé koření zvuku? :-)Nepochybuji o tom, že to album mnohé děsně zklamalo, už se okolo metalu pohybuji nějaký ten pátek, takže je mi jasný, že klasický CELTIC FROST znějí jak na To Mega Therion, ale oprostíme li se od toho, co jsou klasický CF, musím říct, že mě ten přímej beat Cherry Orchards dost baví, ještě postrádám nadhazování paliček, kytarovou gymnastiku a poněkud zpěvnější vokál. :-)