CADAVER - The Age Of The Offended

Chcete docílit rambajzu, jaký má v hubě pravděpodobně jen týpek z kolážového obalu této poslední řadovky norského projektu CADAVER? Pakliže bude vaše odpověď kladná, velice rád vám poradím. Kromě pouštění příslušného alba „The Age Of The Offended“ si kupte paklík olomouckých syrečků a láhev acidofilního mléka, počkejte na deštivé nedělní dopoledne, kdy si budete moci tento album vychutnat, a během jeho poslechu pozvolna odkrajujte z hmoty smradlavého hanáckého zlata, vkládejte si jej po centimetrových kouscích do úst a pozorujte na sobě, kterak se vám pach nemytých plesnivých nohou, kterým je tento sýr proslulý, na jazyku lahodně proměňuje v jemný gurmánský skvost. To vše ještě občasně dochuťte douškem výše doporučeného nápoje coby nezanedbatelnou nadstavbou procesu. Věřím, že budete nečekaně odměněni.

Projekt CADAVER se pohybuje na scéně již přes třicet let, přesto nikdy nepatřil na čelní místa měsíčních albových žebříčků, spíš jen tak přežíval v katakombách deathového undergroundu a byl ceněn znalci a fajnšmekry mrtvolného kovu. Poslední roky se však situace mění, protože nejen s podepsáním smlouvy u Nuclear Blast je najednou o CADAVER více slyšet, ale i jejich nahrávky doznávají profesionálnější úrovně a zvukové kvality, která si zasluhuje pozornost i mimo prostor bezútěšných kasemat mokvajícího temně metalového groundu. Projekt, jehož hudba připomíná promyšlenou koláž, kde se čerpá z chlívácké špíny i ostrosti, dnes tvoří jen dvojice hudebníků, konkrétně zakladatel, hlavní mozek a skladatel, growler a obhospodařovač všech kytar a baskytary Anders Odden zvaný Neddo a belgický bubeník Dirk Verbeuren, jenž je v současnosti rovněž členem amerických thrashmetalových legend MEGADETH a dříve patřil do sestavy třeba i SOILWORK.

Už s minulým, tři roky starým albem „Edder And Bile“ projekt bodoval, novinka „The Age Of The Offended“ je pouze stvrzením tohoto procesu. Zajímavě se mě na ní jeví, kterak kapela dokázala v rámci velmi profesionální zvukové stránky docílit i životaschopné a autentické energie, mocného špinavého soundu a celkově působit jako velmi uvěřitelné monstrum na poli death metalu staré školy. Deska působí tak akorát technicky, nepůsobí překombinovaně, naopak jede, navíc obsahuje vcelku početnou zásobu zajímavých rytmických motivů, únosné množství proměn temp, kdy jsou střídány ohnivé sypačky s bytelně bublajícím riffujícím magmatem, nad kterým v početném množství kolikrát vřeští znamenitá kytarová sóla, která jakoby vypadla z éry zlatého věku tohoto žánru. Nahrávce tak nechybí psychotická pestrost, ovšem ani živelnost a potřebný tlak. V podstatě splňuje všechny parametry výtečně odvedené práce v deathmetalovém old-schoolu, čemuž razítko dodává i drsný hlasový projev zatvrzelce Nedda.

Skladeb se zde tentokrát objevuje dvanáct (bez povinného intra) a jsou i přes neodbytnou životaschopnost a proměnlivost dostatečně semknuté. Zkrátka máme co dělat s velice kreativně pojatým dílem metalového extrému, na kterém si užijeme tu přehršel ponurých motivů, hrubých riffů, ale i přísně pojatou rytmiku nepřipouštějící zaváhání. Já osobně jsem velmi spokojen a projekt řadím mezi ta jména, kterým se budu od teď věnovat trvanlivě a vracet se k němu. Pokud jsem dal našim neo-blackers NÁV takto vysokou známku, zde prostě nemůžu jít ani o chlup níž.

Věřím, že jste tento text dočetli a že se máte dobře! Příjemné pondělí.