Boomer Space

BLUE ÖYSTER CULT - Ghost Stories

Zřejmě úplně poslední studiová deska amerických rockerů BLUE ÖYSTER CULT není zcela typickou kolekcí zbrusu nových písní, ačkoliv má podobný potenciál jako kterákoliv z řadovek. Jde totiž o skladby, které byly nahrány již v letech 1977-1983 a teprve nyní byly zveřejněny. Zajímavé, ani jsem netušil, že by tahle kapela vlastnila nějaký nepropustný trezor. Původní pásky byly tedy oprášeny a s citlivostí lehce poupraveny, respektive byly do nich přidány party aktuálního člena Richieho Castellana. Ve výsledku tyto věci oplývají feelingem starých časů a ctí skvělou tradici výtečného skladatelského řemesla dvou hlavních person - Erica Blooma a Bucka Dharmy Roesera, tedy muzikantů, jež kapelu BLUE ÖYSTER CULT vždy táhli, ať už skladatelsky či hlasově.

 

Jedna z nejpozoruhodnějších amerických hardrockových kapel sedmdesátých let se tak zřejmě rozloučí s více než padesátiletou kariérou songy, které vznikly v časech takřka vrcholných a nebyly po více než čtyři dekády nikomu známy. Je tudíž nesporné, že v nich byl uchován duch dávných dob a zakonzervován onen typicky melodický potenciál, jakým BLUE ÖYSTER CULT kdysi oplývali a měli na něj patent. Jak je však obvyklé u kolekcí tažených ze šuplíků, skladbám trochu schází semknutost a desce taktéž nápadná dramaturgie. Naopak je patrná trochu rozdílná úroveň kvality mezi jednotlivými songy (což vadí více) a i jejich ne zrovna sourodé stylové pojetí (což vadí méně). 


Je zde několik skutečně vynikajících a vrcholně zajímavých kusů, které se mohou měřit s tím pozoruhodným, co kariéra kapely kdysi nabízela. Na druhou stranu jsou zde rovněž položky, které mohu považovat spíše za B strany singlů nebo postradatelné zbytky. Třetí skupinou skladeb jsou poté předělávky jiných kapel, např. jako „Kick Out The Jam“ od MC5 nebo až v roce 2016 nahraná „If I Fell“ z repertoáru THE BEATLES, a tyto jednohubky, po pravdě, příliš věcí neřeší. Tipnul bych si, že nepůvodní skladbou může být i v pořadí druhá „Cherry“, při jejímž poslechu jsem si uvědomil svou nevelkou náklonost k rock´n´rollovým standardům evokujícím padesátá léta. Obdobné songy považuji totiž za halekačky nevalné originality, které v dnešní době působí vážně až moc přežitě a vzájemně si docela podobně.


 

Jednoznačně nejzdařilejším songem celé kolekce je singl „Don´t Come Running To Me“, skrz který se zračí opravdu velký skladatelský potenciál souboru z východního pobřeží USA. Jakkoliv si myslím, že refrén mohl být ještě o kousek rozvinutější, považuji tuhle skladbu za špičkovou ukázku skladatelského mistrovství BLUE ÖYSTER CULT a schopností napsat chytlavé AOR vypalovačky, svou atmosférou inklinující do časů okázalé melodiky a vrstevnatosti. Určitou konkurenci má tento song v dalších třech písních, reprezentujících hardrockovou tradici a poněkud zemitější ráz hudby této kapely, ať už jde o robustní úvod „Late Night Street Fight“, rockersky hutnou „So Supernatural“ s náznaky vesmírné psychedelie a v neposlední řadě také song „We Gotta Get Out Of This Place“, který stojí na tak trochu street-rockových základech velkoměstské kultury, jakou ctili v sedmdesátých letech třeba THE ROLLING STONES


Opakem těchto skladeb jsou zde méně charismatické kusy jako Jazzem/funkem lehce šmrnclá „Shot In The Dark“, která na desce působí hodně uvolněně až ležérně, jakoby byla prezentována v nějakém nočním baru, „Soul Jive“ s exotickým odleskem Motown soundu a nebo rozšafná skandovačka „Gun“. Špatnou skladbou se rozhodně nejeví být snová jemnůstka „The Only Thing“, věc, jaké se mě v repertoáru této kapely obvykle líbí, ani svým naturelem o poznání namotivovanější „Money Machine“.

 

I vzhledem k skutečnosti, že oběma hlavním členům této kapely je již dost před sedmdesát let, považuji jejich aktuální kolekci letitých, avšak poprvé zveřejněných hymen za obdivuhodnou. Člověk by totiž od těchto pánů prakticky nic nečekal. Oni však dokazují svou sounáležitost s děním a odměňují fanoušky sbírkou roky či dokonce celá desetiletí utajovaných písní. Po vynikající regulérní řadovce „The Symbol Remains“ z roku 2020 je tohle další úžasné připomenutí práce jedné neobyčejné hardrockové legendy z USA sedmdesátých let.


19.04.2024Diskuse (16)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

DreDe
22.04.2024 12:42

to objavovanie malo neopakovateľné čaro a bolo tak dávkované, že človek mal čas aj 3 mesiace na 1-2 albumy,teda aspoň ja, spoznal som ich dokonale ... ale začínal som len skladbami, z rádia, a paradoxne z telky, keď nevysielali a zobrazovali len monoskop /pamätá si to niekto?/ ... prvá skladba Video Killed The Radio Star druhá ELO Twilight a tretia Judas Priest Take on the World štvrtá AC-DC T.N.T piata King Crimson Discipline šiesta Rush Tom Sawyer siedme Led Zeppelin Nobodys Fault but Mine ôsme April Wine Future Tense a bolo rozhodnuté ... zaujímavé stretnutie bolo s Iron Maiden, v maďarskom časopise Világ Ifjusága, ktorý mi ukázala spolužiačka na strednej, v čase The Number of the Beast ... po zakúpení 6 metrovej rádiovej VKV antény sa to rozbehlo, Komjáthy György v maďarských rádiách vysielal programy, kde pravidelne púšťal aj celé albumy a ja som ich nahrával, amerika ! až keď som však vymenil kazetový magnetofón Unitra za kotúčový B73 nastala AMERIKA ... a keď ,škoda, že len na určitý čas, pribudol k maďarskému zdroju Váš český a to Vetrník zo stanice Vltava cez náš Devín nastal RÁJ

a stretnutie s BLUE ÖYSTER CULT bolo práve u tohto filmu ... neskoro, ale predsa

 

Stray
22.04.2024 05:31

O existenci BLUE ÖYSTER CULT jsem se poprvé dozvěděl až v roce 1993 skrz Encyklopedii KERRANGU - DIREKT, kde se kapela umístila v TOP 50ti kapeláchj metalové historie, tudíž zde měla komplet příběh a rozbor jednotlivých položek diskografie. V té době jsem je neslyšel. Poprvé přišla posluchačská zkušenost až o rok déle právě skrze tento film, kde je (Don´t Fear) The Reaper. Doplňování diskografií kapel ze sedmdesátých let je u mne záležitost postupujících devadesátek. KISS, BLACK SABBATH a JUDAS PRIEST jsem třeba zkompletoval právě v roce 1993, před tím jsem měl jen tu a tam desku (Revenge, Painkiller, British Steel, Tyr). OZZYHO a Maideny kompletace v roce 1992 (Seventh Son jsem měl od 1989)

 

DreDe
21.04.2024 22:11

Stray: je to predsa naša mladosť, bolo príjemné počuť v 94 vo filme BLUE ÖYSTER CULT Black Sabbath T.Rex a mne to ostalo ... a tá druhá holka sa mi páčila viac už vtedy

 

Pekárek
21.04.2024 18:20

Jejich tvorba má po melodické stránce určitě podobné echo.:-)

 

Stray
21.04.2024 17:53

Pekárek: A nepřipomíná ti tenhle jejich čerstvej singl tu rockovou psycho polohu VOIVOD na albu Angel Rat? Mě docela jo.:-)

https://www.youtube.com/watch?v=Jbf6i23DeLs

DreDe: Film je za mnou, správně vyjetá blbůstka. V době když mi bylo devatenáct, tak jsem to bral, jakože boreckej příběh - týpci v pohodě, chtěj popít, zbalit buchty, zažít srandu..:-) Dneska mě to přišlo vcelku hloupý, trochu mě teď prostě vadila ta mělkost a prvoplánovost, a ta bloncka už se mě taky líbila míň než ta druhá holka, zkrátka srandička na jedno použití. vsadím se, že 99% dnešních mladých by ten film už nebrala ani jako srandu.:-))

 

Pekárek
21.04.2024 17:39

Souhlas, skvělá kapela, svá...

 

Majk
21.04.2024 17:28

Blbej mobil.. vždycky nasekám chyby jako dítě, sorry

 

Majk
21.04.2024 17:27

Zajímavá a pěkná deska. Stejně by ale "kluci" mohli porodit ještě jedno album. Cultosurus, Fire of Unknown origin a Revolution by Night jsou kult. A všechny "comebackovky" Heaven Forbit (božsky tvrdá), Curse i The Symboj jsou prostě perfektní. Skvělá a zasloužilá kapela.

 

DreDe
21.04.2024 12:37

tak to je určite ten, daj vedieť o dojme po rokoch ... myslím, že pobaví aj teraz

 

Stray
21.04.2024 12:24

Mám staženo, uvidíme.

Ono těch rockerských filmů komediálního ražení se v devadesátkách natočilo víc. Pamatuju na jeden obzvlášť vtipnej, kde hrála hudba BLUE OYSTER CULT podstatnou roli, ale třeba ten s tím rádiem je zas nějakej jinej film...