BLACKLIST - Afterworld

Dříve čtveřice a dnes již pětice BLACKLIST z New Yorku rozhodně nepatří mezi nováčky post-punkové scény, ostatně kapela začínala jako vlajková loď stáje Wierd Records a její zvuk vždy směřoval do osmdesátých let a zahrnoval vlivy post-punku, shoegaze, gotiky a rovněž také heavy metalu. BLACKLIST debutovali již před třinácti lety s deskou „Midnight In The Century“, prostřednictvím které obstojně bodovali v klubovém prostředí zaoceánské scény. Jejich tehdejší skladby se vyznačovaly temnou smyslností a hudební koncept kombinoval hymnické momenty s atmosféričtějšími. Lze však zároveň říci, že BLACKLIST nikdy nepatřili k zrovna originálním kapelám, protože v rámci stylu hrají to, co již bylo světu představeno dávno.

Jejich druhá deska „Afterworld“ vyšla až letos v říjnu, dlouho dopředu předznamenána osamoceným singlem „Disorder“ z roku 2020, který se na albu nakonec ani neobjevil. Text písně byl inspirován protesty proti rasové nerovnosti ve Spojených státech. Singl nakonec vyšel spolu s béčkem „No Secret Islands“, který si bral na mušku dystopické fantazie všemocných, konkrétně pak technologických miliardářů dneška, právě v časech pouličních bouří a různých pro a proti-trumpovských demonstrací.

Když se ještě na chvíli vrátíme na úplný začátek, tak musíme zmínit, že hlavní náplní debutové desky „Midnight Of The Century“, kterou produkoval Ed Buller (SUEDE, PULP), bylo odmítnutí toho, co zpěvák Joshua Strachan popsal jako strach z hrozících nových forem fašismu, kterému napomáhá sílící nástup různých politických a náboženských dogmat. Ostatně sami dnes vidíme, že jeho obavy se ukázaly jako oprávněné a svět zdaleka není tak bezstarostným místem jako před půldruhou dekádou.

Do současnosti. V dubnu 2022 byla vypuštěna vcelku chytlavá gothic skladba „The Final Resistance“ a ohlášena jako hlavní singl z připravovaného alba „Afterworld“, které posléze na podzim vyšlo u Profound Lore Records. Album, které je na světě teprve měsíc, nakonec produkoval Strachan a mixoval Sanford Parker, který v minulosti pracoval i s DARKTHRONE, YOB či BLOODYMINDED. Ústřední myšlenkou novinky je v podstatě zkoumání možných významů lásky v době politického a environmentálního kolapsu, alespoň do podobných sfér měli hudebníci svými novými songy posluchače dovést. Takový byl jejich záměr.

V rámci letitého stylového ranku gothic rocku a post-punku máme co do činění s poměrně svěží a dobře poslouchatelnou nahrávkou, kde lze najít nejeden chytlavý motiv, či pasáže s rozechvěle temnou a celkově nejednoznačnou náladou. Ať už dáte přednost hymnickým věcem jako „The Final Resistance“ či „Pathfinder“, jejichž potenciál chytlavosti je zde jednoznačný, nebo půjdete naproti rafinovanějším, ale na druhou stranu ani ne moc komplikovaným věcem typu „Nightbound“ či „No Good Answers“, vždy se vám dostane obstojné žánrové úrody.

Deska pro mne zatím méně funguje v rámci těch pomalejších a na atmosféru cílících skladeb jako „A Stranger In This Century“ nebo „Behind The Veil Of the Living World“, které vyžadují větší soustředěnost a své silné stránky vyjevují zkrátka opatrněji. Nicméně pokud má gothic-rocková kapela v zásobě skladby jako „Scarlet Horizon“, nelze o ní v žádném případě mluvit jako o podprůměrné, či dokonce špatné. Tohle je zkrátka velmi solidní žánrovka od (kuriózně) příliš nespěchajících Američanů a mě rozhodně přišla k duhu.