BLACK STAR RIDERS - Heavy Fire

Když se před lety koncertní all-stars kapela uctívající odkaz Phila Lynnota rozhodla stát nezávislou jednotkou a místo toho, aby se stala navždy revivalem THIN LIZZY, si zvolila název BLACK STAR RIDERS, byla to z dlouhodobého pohledu ta nejlepší věc, co zkušení rockeři mohli udělat. Bez tak v jejich řadách už dávno působí jen jediný muzikant příslušící k irským hardrockovým legendám sedmdesátých a osmdesátých let - kytarista Scott Gorham, který vlastně navíc není ani příliš skladatelsky aktivní (letos jen spolupráce na dvou položkách). Hlavními tahouny jsou bezesporu ti mladší, jmenovitě skotský drsňák Ricky Warwick (kdysi THE ALMIGHTY), zastávající zde roli frontmana, a pak samozřejmě druhý kytarista, Američan Damon Johnson (kdysi také band ALICE COOPERa). Na bedrech těchto dvou muzikantů leží valná většina skladatelské práce, neboť ani rytmická sekce skládající se z dalších amerických světoběžníků - Jimmy DeGrasso (ex-MEGADETH, SUICIDAL TENDENCIES a jiné) a Robbie Crane (ex-Vince Neil, RATT) nepatří k těm skladatelsky aktivním a tvořivějším. Hvězdná sestava se tak v průběhu sedmi let vyprofilovala ve svébytnou kapelu, o jejíž koncerty je zejména na Britských ostrovech velký zájem a v současnosti jim vychází již třetí řadová deska. Rovněž je dobré připomenout, že čím více toho mají BLACK STAR RIDERS za sebou, tím vlastně vůbec není nutné spojovat jejich dráhu s kariérou THIN LIZZY, i když na počátku jejich spojení stál obdiv k Philu Lynnotovi a jeho pojetí rocku bylo z jejich tvorby vcelku znát, dnes již lze o nich mluvit jako o plně svébytném klasicky hardrockovém tělesu.

Třetí deska „Heavy Fire“, co se týče kvality, vlastně drží krok s oběma předchozími a mám z ní navíc pocit, že působí jaksi různoroději, neboť do letošních skladeb prosakuje více skladatelských přístupů, což ve výsledku albu dodává nejen ostrovní příchuť, ale znatelný je i vliv přicházející zpoza Atlantiku. Je to vlastně logické, neboť album vznikalo v Nashvillu za asistence uznávaného producenta Nicka Raskulinecze.

Už od razantní titulní skladby, prostřednictvím které jakoby Ricky Warwick upozorňoval spíše na street-rockovou podstatu svých THE ALMIGHTY a minulost strávenou v sedle Harleye, je posluchač konfrontován s několika typy songů. Právě „Heavy Fire“ sebou přináší velkou porci energičnosti a je tak ideálním otvírákem, stojícím na krátkém chlapáckém chóru, tvrdých riffech a kvílivých kytarových zvucích evokujících divokou jízdu krajinou. Následující „When The Night Comes In“ patří k nejhitovějším skladbám, ale také k těm, jenž asi nejvíce mohou leckomu připomenout právě THIN LIZZY. Stejně je tomu i u následující položky, neboť „Dancing With The Wrong Girl“ sebou nese pozitivní náboj, výpravnější lyriku a všechny další atributy prostupující dříve Lynnotovým dílem. Okouzlující je zde zejména kytarová hra, protože spolupráce tandemu Gorham/ Johnson rozehrává v téměř každé ze skladeb doslova pamlsky hardrockové hry. Není zde tak nouze o různé sólové spletence a vyhrávky, které však znamenitě slouží čtyřminutovým songům a nedělají z nich nudné vychloubačné záležitosti. Potvrzením, že si tvorba BLACK STAR RIDERS udržuje jistou zdravost a tah, je třeba čtvrtá „Who Rides The Tiger“ nebo také hutná „Thinking About You Could Get Me Killed“, skrze kterou do zvuku probleskují americké bluesové prvky. Jistou vesnickou rozjařenost rockového tradicionálu nezapře „Testify Or Say Goodbye“, což je zde snad nejvýraznější hymna. Nevím jak je to možné, ale prostřednictvím poslechu „True Blue Kid“ a „Letting Go Of Me“ mne vždycky napadne Dave Grohl, je pravda, že tyhle písně vlastní prvky dost často využívané právě FOO FIGHTERS, které samosebou před lety produkoval rovněž Nick Raskulinecz. U „Ticket To Rise“ zaujme využití mrouskavých ženských vokálů umocňujících zde atmosféru vykřičených čtvrtí, bluesových podniků a nočního života pádícího překotně neznámo kam. Celkově vzato je tohle po muzikantské stránce velmi slušná, byť nikterak originální hardrocková práce. Pro příznivce stylu určitě podnětná věc.