BENEDICTION - Scriptures

Mocná old-school deathmetalová jízda od začátku do konce a možná také jedno z nejlepších návratových žánrových alb posledních let, tak nějak by se dalo jednou větou tohle album charakterizovat. Myslím, že se anglickým smrtonošům BENEDICTION podařilo na „Scriptures“ dokonale reinkarnovat vlastní odkaz z první poloviny devadesátých let. Deska totiž ctí všechna žánrová pravidla, jakými si kapela vydobyla své někdejší postavení na scéně, tedy hlavně v časech největšího žánrového boomu. Může se tak směle měřit s doposud nejoslavovanějšími alby jejich portfolia: „The Grand Leveller“ a „Transcend The Rubicon“.

BENEDICTION se svým albovým návratem dlouho otáleli, nakonec se však čekání na realizaci a výtečné načasování tohoto, ve svém vyznění přímočarého materiálu, po všech stránkách vyplatilo, neboť s osobou staronového growlera Davea Ingrama získalo dílo punc skutečné klasiky a to již od okamžiku vydání. Není to však jen návrat vysoce ceněného grave-voicera, co dělá ze současných BENEDICTION aktuální senzaci na poli dlouhověkého extrémního metalu, ale je to hlavně entuziasmus prýštící z každé jedné skladby. Brodění se mrtvolnou hlínou zvané „Scriptures“ je zkrátka hodně nabušenou a jadrně znějící nahrávkou, ze které přímo tryskají hektolitry chuti po death metalu.

Kapela postavená okolo velezkušené a v podstatě původní kytarové dvojice Darren Brookes a Peter Rew totiž oslňuje špičkovou aktuální fazónou. Deska poutá dynamikou skladeb, výtečnými nápady přispívajícími k její vitalitě a rovněž, v neposlední řadě, k velmi kvalitnímu mohutnému vyznění. Spolu se zkušenými borci od šestistrunek za výsledný dynamit  mohou také nováčkové, jmenovitě baskytarista Dan Bate a bubeník Giovanni Durst. Jde skutečně o mistrovskou rytmickou dvojici. Souhra mezi všemi posty se u BENEDICTION ukázala doslova dokonalá a ani nápadnější inklinace určitých částí skladeb k punkové náklepovosti nehatí důstojné vyznění díla, udržovaného v temných parametrech závažnosti slovutným hlasovým projevem Davea Ingrama.

Tesknou kytarovou vyhrávkou začínající „Iterations Of I“ se záhy zlomí v nekompromisní tempo a hlomozící masa se řítí na posluchače udržována v mantinelech extrémní, ale stále tak nějak kultivované metalové hudby a její technické vyspělosti. Vály jako „The Crooked Man“ či „Stormcrow“ mají charisma velkých hymen, stejně jako je tomu u „Rabid Carnality“ reprezentující na novince to přímočařejší a chytlavější. Vlastně ona nekomplikovanost a přímý tah na branku svědčí desce významným způsobem, neboť jsou to právě svižnější náklepovky, díky kterým získává hudba BENEDICTION na pořádně životodárné energii. Fakt, že v „Progenitors Of a New Paradigm“ hlasově zahostuje i Kam Lee (MASSACRE) není z celkového pohledu zas až tolik podstatnou informací, neboť v deathmetalovém terénu by song vyzněl přesvědčivě i bez obdobné hostovačky.

Kvapík „In Our Hands, The Scars“ rozjitří myšlenky na blízkost deathmetalového nalazení těchto Angličanů k hardcore a grindcore scéně. Ona i následná, houpavým riffem startující „Tear Off These Wings“ má vlastně, po zlomu do rychlého tempa, sakra blízko k punkové skočnosti. Tajemné vyhrávky v „Neverwhen“ přidávají skvěle upalujícímu dílu na barvitosti a okouzlujícím vyznění. V závěru mé tvrzení ještě podtrhuje rozmáchlá jízda „We Are Legion“, jakýsi pomník old-schoolovým pravidlům poctivého death metalu. Tahle novinka je totiž velmi upřímným dílem od zkušených borců, kteří cítili velkou chuť do realizace čehosi, co je kdysi dávno dobře reprezentovalo.