Boomer Space

BEHEMOTH - I Loved You At Your Darkest

Čekaly se věci, které snad nebylo možné naplnit ani kapelou opulentnější než IRON MAIDEN, vražednější než SLAYER a umělečtější než OPETH, ovšem pomořanští BEHEMOTH nejsou žádnými ďáblovými vyslanci, byť si na mocichtivé vládce metalového universa velmi rádi hrají, stejně jako jim to jejich posluchači tak rádi baští. Nergal a spol. jsou cílevědomými muzikanty a svým způsobem i obyčejnými lidmi, kteří se, tak nějak souhlasně s hladkým průběhem všech pramínků rozhýbávajících metalový byznys, prostě nebrání navýšené míře pozornosti a pro svou kariéru ochotně odvádějí značnější míru práce než kdokoliv jiný. Už jejich polský původ by se mohl zdát leckomu jako jistý handicap. A to, jak v rámci koloritu oněch cílevědomých metalových uskupení, tak i v očích hudebních médií sledujících dané téma, kde jsou stále přirozeně více domestikované, západoevropské, severoevropské a severoamerické smečky. BEHEMOTH však za jejich životním snem žene touha a ta, jak známo, značí zázrak a proto jim úspěch přeji, ať už novinka dopadne jakkoliv. 


Ačkoliv se o jejich kariéře dalo vždy mluvit jako o dlouhé a po krůčcích se úspěšně rozvíjející, teprve jejich minulá deska „The Satanist“ byla tím skutečným zlomovým bodem, kdy se na kapelu upřela opravdu velká pozornost metalového mainstreamu. Z alba byl nakonec zasloužený úspěch, protože podobná transformace chladně black/death-metalového tělesa v cosi pohybující se nad subžánrovou mapou, se jen tak neviděla. BEHEMOTH rozehráli velkolepé scenérie a vzhlíželi k úhlavnímu nepříteli Boha. To album rozdělilo jejich fans na dvě skupiny, jak už to tak bývá u všeho, co slaví úspěch. Zatímco jedni vychvalují starou tvorbu a aktuální věci považují za projev podbízivosti, ti druzí (početnější, neboť celá řada z nich se k polské kapele dostala až prostřednictvím Satanisty) BEHEMOTH bezmezně oslavují. Osobně to album stále považuji za čerstvou krev temného metalu a kapela se prostřednictvím něho vyprofilovala v cosi dokonalejšího (dokázala svůj styl sice zpomalit, ale zároveň i novými nápady vyšperkovat a zvýraznit celkovou atmosféru skladeb). 



Před novinkou tudíž vězel úkol, jenž nebylo zas až tak snadné naplnit. Album vyšlo 5.října 2018 a dostalo osudový název „I Loved You At Your Darkest“. BEHEMOTH prostřednictvím této desky jednoznačně navazují na předchozí počin, ale na druhou stranu mě přijde, že moc tlačí na pilu a působí až příliš teatrálně. Je to poznat hlavně vzhledem k tomu, že materiál neobsahuje až tak velký počet instinktivní bezskrupulóznosti a přirozené animality. Tak schválně: zkuste dělat, že máte hroznej hlad, když jej ve skutečnosti už nějakou dobu nemáte. Rozumíte mi?


BEHEMOTH letos působí, jako by se chytali každé okázalé zvláštnosti, či detailu, který posléze povyšují na něco ústředního, co by mohlo desku někam posunout. Při tom všem vlastně Poláci trochu ztrácí vlastní zvuk. Jejich nové písně jsou mobilně použitelné v souvislosti s čímkoliv metalovým. Jednou jsem se při poslechu dokonce přistihl u myšlenky, že by takhle klidně mohli znít portugalští MOONSPELL, kdyby chtěli nahrát fakt tvrdou a temnou věc. Přes jistou neoriginalitu a metalovou obecnost novinky, jde v podstatě o mistrovsky zvládnutou a studiově ošetřenou desku. Všechny ty vícehlasé chóry, atmosférické kvílení sólových kytar nebo nebezpečně jadrná akustika mají své kouzlo a kvalitu. Nergal je skvělý lídr, ale zde už je poznat ( a to právě díky jalovějším motivům), že trochu přehrává. Třeba to budete slyšet jinak, osobně mě přijde, že na to, s jakou do toho jde vervou, těch opravdu důležitých a závratných momentů deska moc nemá.


Takže ještě jednou - řemeslně skvěle zhotovené dílo, v druhém plánu však jde o směsku patosu, přehrávaného hněvu a jakoby zanícených anti-religiózních postojů. Songy vlastně nepřináší nic, na co bychom nebyli zvyklí od kohokoliv jiného z předních kapel scény. Ne, „I Loved You At Your Darkest“ určitě není špatnou deskou, ale nároky a očekávání, které na dílo byly od počátku kladeny, nakonec materiál spíše neustál. Výsledek vyznívá jako univerzální vzorek nazlobeného, temného a uhrančivého metalu, jaký by, s přívalem peněz na kvalitní produkci a všechny další složky úspěchu, určitě zvládlo i několik dalších prověřených souborů. Asi bych byl naivní, kdybych čekal, že deska bude otevírat brány poznání do mezopotámských hrobek starověkých vládců, nebo že bude přinášet nové pravdy do metafyzických zákonitostí pohybu světa vyvažovaného nekonečnými silami dobra i zla.

 

Jsou zde věci nápadnější, zdařilé, v mnohých případech i uhrančivé (za všechny mohu jmenovat jedovatý hlen „God=Dog“, který vlastní v refrénových částech chrámově tajemnou mnohohlasou pasáž, nebo atmosférickou „Bartzabel“ s akustickým rozjezdem a znovu náboženským chórem, dost možná komusi připomínající spjatost polského národa s ortodoxní formou křesťanství), ale o ani jedné písni nelze bez přehánění říct, že by byla nezpochybnitelnou lahůdkou a naprostou vypalovačkou. Z toho důvodu mě dílo přijde jako, sice zručně a draze sestrojené, ale postrádající nějaké výraznější klenoty. Ano, dále zde jsou temné momenty vyzdvihující ponurou atmosféru šero-světa BEHEMOTH, což platí už od zlovolné „Wolves Ov Siberia“, což je black metal na dvanáct způsobů použitelnosti, přes monumentální „Ecclesia Diabolica Catholica“, o které by mohli v mnohých povrchnějších metalových časopisech psát konec konců i jako o progresivní skladbě, byť je to věc plně reprezentující album, kde forma dalece přebíjí obsah, až po song z příchutí karpatského mrazu „Havohej Pantocrator“ nebo další z četné řády anti-křesťanských sloganů „Sabbath Mater“. Na hodně z těchto skladeb ostatně jde použít právě již výše uvedenou značku - nasranější obdoba MOONSPELL.

 

Přes všechnu tu uhrančivost a přehrávanou vážnost (zde většinově hozenou do pozvolnějších temp), se zde nacházejí i neurvalé vánice generující zdravou zlobu a pozitivní energii, jako příklad může posloužit skladba „We Are The Next 1000 Years“, kde se Nergal a jeho kumpáni vyznávají z vlastní potřeby ovlivňovat chod věcí příštích. BEHEMOTH však nejsou nejlepší, ani nejsou jednou z pěti nejlepších současných metalových kapel Evropy, jsou prostě jen velmi dobří a dopracovali se vlastní pílí k možnostem, o kterých nemá celá řada stejně zajímavých a stejně ambiciózních a talentovaných bandů zdání, a tak prostě dělají to nejlepší, co mohou… já osobně jim to přeji, ale novinka rozhodně není dílem, které by mělo atakovat Top pětku metalových alb roku 2018.


15.10.2018Diskuse (7)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

Stray
25.03.2019 06:03

zdenos 23.11.2018 12:22
měkké, ale stále Behemoth :) Melodičtější pojetí mi tentokrát nevadí, asi stárnu :) Je jasný, že tradiční fanoušci budou přísahat na Satanica - Demigod - Apostasy

Imothep 23.11.2018 11:50
Po steru v recenzi i vesmes zde v diskuzi jsem k desce pristupoval stylem - co to asi bude za hruzu ..... a hruza se prekvapive nekona, da se rict, ze me to i bavi vic, nez nejake sypani. Behemoth proste tentokrat vsadili na jine atributy(ktere uz meli v muzice obsazene nejpozdeji od Satanist) a za me jim to vychazi a posloucha se to prijemne.

gotta 29.10.2018 08:51
Subeer: Presne...nejslabsi Behemoth.

Subeer 28.10.2018 14:34
Desku jsem už posluchal 5x a myslím, že je to dost na to, abych mohl říci, že jsem tam nic zvláštního neobjevil. Je to nejhorší materiál, co vydali od 1999, kdy mě je baví poslouchat. Jejich alba mám všechny na CD, Thelma 6 a The Apostasy v normálních verzích ostatní v LTD. Ale pro novinku je 70% milostivých.. já bych to ze slušnosti ani neznámkoval. Jediný, co zbylo je non-stop já chci žít non-stop "Bartzabel".. Deska nemá žádnou atmosféru akorát jakoby poslání, který už je přovařený ako polská smetanová polívka s kroupama. Opravdu zklamání roku jak víno.

Stray 27.10.2018 13:46
Ladislav: Nic proti kritice kritiky hudebního díla, ale zaráží mě ta míra arogance, v souvislosti s kterou tvrdíš, že som písal recenziu po dvoch, troch vypočutiach, není to pravda ani náhodou, desku jsem poslouchal celý týden před vydáním a ghned den po vydání si dokonce koupil digibook verzi, nicméně to nepopírá fakt, že oproti The Satanist ta nahrávka zůstala za očekáváním a nikdy bych jí nedal víc než oněch velice povzbudivých 70%.

Ladislav 25.10.2018 23:12
Vynikajúci album! 9/10
PS: tých nápadov je tam OBROVSKÉ množstvo, len to treba Stray napočúvať a nepísať recenziu po 2, 3 počutiach, že?! :)

Stray 16.10.2018 16:52
Prostě tento týden nemám čas koukat po diskusích, přišel jsem z práce, koukl na svůj web, viděl příspěvek, kterému nerozuměl a tak jsem se zeptal. Nesedím u toho přes dopoledne, v noci po napsání se článek zveřejní a já ho vidím až druhý den odpoledne. Zajímá mne, návštěvnost v daný den, věcné reakce u článků, případně pošta související s chodem webu.

 

Stray
25.03.2019 06:02

Pekárek 16.10.2018 16:42
DarthArt: Díky!:)

Stray 16.10.2018 16:25
Aha, tak já asi nečtu shluk příspěvků, které mne mohou iritovat :-) - viz. holky z Plzně Lochness, dobrá partička!!! I vzývám, znáš je Strayi?! - přísahám že sice vůbec nevím o koho jde, ale vždycky si vzpomenu, co to asi tak mohlo být v těch devadesátkách za kapelu, úplně vidím ty odrbaný džísky, roztřepený vlasy a vysmáté opilé obličeje nějakých marun.:-)

DarthArt 16.10.2018 16:10
Můžu odpovědět za Pekárka - komentoval svou vlastní chybu o příspěvek níže.

Stray 16.10.2018 15:47
Pekárek: Tvému příspěvku nerozumím. Pokud víš o chybě, napiš kde konkrétně, já je většinou nedělám z roztržitosti, ale protože správné řešení situace ve skutečnosti neznám (viz.čárky v souvětích), takže je to většinou 50 na 50. :-) Dobrý, co? :-)

Pekárek 16.10.2018 11:50
ach ty opravy “nesraly”...alespoň jse opravil to “i”

Pekárek 16.10.2018 11:49
Lochness, holky se s tím nestáli, bomba.:) Demo by si zasloužilo reedici.

Pekárek 16.10.2018 11:44
Valič: Ti Abnormality mi unikli; solidní práce:)

 

Stray
25.03.2019 06:02

DarthArt 16.10.2018 09:24
Se divím, že Stray tak vzývá tu paní z Arch Enemy. Přitom přímo v Plzni měl památnou kapelu, ve které hrály POUZE METALOVÁ DĚVČATA:

https://www.youtube.com/watch?v=RTzDufySw0Q

https://www.metal-archives.com/bands/Lochness/35606


Valič 15.10.2018 22:02
Stray: Děvčata jsou nejen mezi posluchači, ale občas v podobných kapelách i "zpívají":

https://www.youtube.com/watch?v=ZEtRaoDKQhk&spfreload=10

Předpokládám, že jsou to ve skutečnosti převážně hodné holky, ale je pravda, že i mezi ženami se najde plno psychopatek, které fascinuje násilí, hrůza a nejrůznější zvrácenosti. Mohu to potvrdit z vlastní zkušenosti z jednoho ze svých předchozích zaměstnání. Pokud by sem někdo náhodou chtěl psát nějaké "vtipné" dotazy, tak odpověď zní: "Ne, neživil jsem se jako profesionální otrok v BDSM salónu." :-)

Lima 15.10.2018 21:56
S tou ARCH ENEMY souhlas. Mám tu sběratelskou edici živýho alba AS STAGES BURN, neskutečně našláplá energická věc a na blu-ray ten záznam vypadá a zní fantasticky. A ta holka - Alissa - to je prostě objev. Nejenom že je krásná a tak krásně divoká :o), ale ten hlas je super. Její předchůdkyně Angela měla taky krásně vostrej hlas, ale Alissa je lepší.

Stray 15.10.2018 21:30
To mě je na blinkání spíš z hudby kapel jako Dying Fetus nebo Cannibal Corpse. nechápu co za psychopaty tohle může poslouchat, navíc jsou mezi nimi mnohdy i děvčata! :-)

Grin 15.10.2018 19:07
Ale to mě se taky líbí :-) Ale ta hudba, z té je mi na blinkání.

Stray 15.10.2018 18:42
Když ona se mi líbí ta zpěvačka. :-) Chápu, novinka AE nebyla dobrá, ale koncertně je to mašina (i na prachy) a prostě kvalitnější band než BEHEMOTH.

 

Stray
25.03.2019 06:01

Grin 15.10.2018 18:30
Arch Enemy? Ale fuj. To snad ne. To je úplně stejně instatní hudba jako Behemoth. A Kreator na posledních albech také tak. U těchto kapel je úplně cítit, že je to více stroj na prachy než touha vytvořit něco hudebně vyjímečného a uvěřitelného. Ze zmíněného seznamu mi nejlépe vychází GOJIRA.

Stray 15.10.2018 17:34
TOP 5 metalové kapely v současnosti a v Evropě? Neusnadním si to a zakážu si takový ty letitý legendy jako IRON MAIDEN, JUDAS PRIEST, SAXON, HELLOWEEN a spíš se zaměřím na scénu co reprezentuje Brutal Assault, jo? Zakážu si i EMPEROR, kteří občas fungují, ovšem pouze na koncertní bázi a taktéž si zakážu Ihsahna, kterého beru jako sólového umělce a ne band. Takže za mě GOJIRA, AT THE GATES, KREATOR, SATYRICON, ENSLAVED, SOILWORK, CARCASS, ARCH ENEMY a to je myslím osm lepších kapel než BEHEMOTH, stačí? :-)

Valič 15.10.2018 17:08
Já bych tomu těch 70% taky dal (možná dokonce hodně slabých 80%), ale od kapely jako je Behemoth prostě čekám desky minimálně za 90%.

Smolik 15.10.2018 13:58
Mně se novinka líbí, ale právě tak na těch 70%. Subjektivně - The Satanist by dnes u mně byl na 80%, Evangelion mám na 85% a The Apostasy 90%. Takže vlastně má jejich tvorbou sestupnou tendenci...? :-)
Řečnická otázka k povedené recenzi - Strayi, co jsou ty TOP5 kapely v Evropě dle tvého soudu?

Valič 15.10.2018 12:59
Ta deska úplně špatná není, ale ve srovnání s několika předchozími mi přijde výrazně slabší. Pár věcí se mi na ní líbí, ale celkově z ní mám dost rozpačitý pocit. Co se týče těch Nergalových aktivit, tak by mi až tak nevadily, pokud by Behemoth pokračovali ve vydávání alb na úrovni The Apostasy, The Satanist nebo aspoň Zos Kia Cultus. To by se pak Nergal mohl klidně přihlásit třeba do Výměny manželek (tedy pokud nějakou má) a bylo by mi to ukradené. :-)

DarthArt 15.10.2018 12:48
A do třetice - Behe i Vader ale mají obrovskou zásluhu, jak prošlapali cestu polským kapelám. Dneska výraz "polský death metal" zní jako záruka vysoké kvality a určitého kultovního statutu, podobně jako "norwegian black metal". Norsko je prdel světa a podívejte se, jak název téhle země zabírá na fanoušky metalu. A všechno je to taky zásluha 15-20 lidí, kteří se v těch důležitých kapelách střídali a natočili ty přelomový desky.

 

Stray
25.03.2019 06:01

DarthArt 15.10.2018 12:45
To mi daleko sympatičtější přijdou VADER, kteří taky už jedou dokola to samé, ale na nic si nehrajou a jsou "jen" dobrá undergroundová kapela!

DarthArt 15.10.2018 12:44
Taky jsem album neslyšel, ale obecně se shoduju se Zdenosem i Valičem - Behemoth v tom uměj chodit, ale je to čím dál míň uvěřitelný. Každej to asi vnímá jinak, ale já nemůžu Nergalovi věřit ty jeho čerty a havrany, když šaškuje v televizních estrádách. Je to asi jen můj problém, ale když vidím Negala v kapuci, okamžitě si za ním představím Voice Of Poland, to otáčecí křeslo, ve kterým v český verzi seděla Dara Rolins, neóny, světýlka a reklamní bloky s vložkama (no, v Polsku je možná nedávaj), McBurgerem a zubní pastou. Nebo fotky Nergala s Dodou (jakási polská Dara Rolins), které roky plnily polský bulvár. Jasně, jeho věc, ale když chci dělat největšího satana a chci, aby to bylo uvěřitelný, nejde to dohromady s takovouhle šmírou.

Hodně jsem čuměl už na propagační video k Nergalově knize - pohled do temnoty, filosofický postoj, svaly na nahém těle se vzdouvají a pozadí tvoří hradba mrakodrapů - ach jo!

https://www.youtube.com/watch?v=h6QYPL4BagE (0:52)


zdenos 15.10.2018 11:55
ted už jde vidět, že se s nima Valič vůbec nesere :))

Valič 15.10.2018 10:42
Já s recenzí musím bohužel také souhlasit. Ve srovnání s předchozími deskami se mi nový materiál zdá hrozně nevýrazný. Možná by kapela udělala líp, kdyby ten čas promrhaný psaním scénářů k výpravným videoklipům, ztrapňováním se v televizních estrádách a vymýšlením různých promo pičičáren strávila raději skládáním kvalitní hudby. :-)

 

Stray
25.03.2019 06:00

zdenos 15.10.2018 09:22
vynikající recka, poslech mě teprve čeká. Souhlasím se vším, a to jsem to ani neslyšel :)) ale čekám, že to tak nějak bude. Ještě bych dodal, že právě to, že deska je , slabší než předchozí, jí dává tlačenkovou středněproudovou výhodu, podobně jako tomu bylo u Gods of violence od Kreator. Jinak možná jedna věc, kde trochu myslím jinak - ty přelomové desky, kde se Behe proměnili v mašinu na peníze a zároveň vyzráli, byly pro mě už dřív, někde mezi Demigod a Evangelionem. Nicméně Satanist otevřel dvěře ještě jinak, uznávám



 

Stray
25.03.2019 05:57

Subeer 15.10.2018 05:50
Tam, kde “The Satanist”, nejen díky svému názvu, mohl působit, jak black z čistého nebe, tak novinka o tento moment překvapení,samozřejmě, příšla.
V recenzi je několik tezí, se kterými opravdu musím souhlasit.

1, “až příliš teatrálně”
2, “BEHEMOTH letos působí, jako by se chytali každé okázalé zvláštnosti, či detailu, který posléze povyšují na něco ústředního, co by mohlo desku někam posunout. Při tom všem vlastně Poláci trochu ztrácí vlastní zvuk”
3, “jistou neoriginalitu a metalovou obecnost novinky”
4,“že trochu přehrává”
5, “Třeba to budete slyšet jinak, osobně mě přijde, že na to, s jakou do toho jde vervou, těch opravdu důležitých a závratných momentů deska moc nemá”

Ano, deska je tak na 70% max., a to mi spíše než jako hudba připadá jako hudební doprovod ke všem těm chytrejm promo kecům kolem.
Polákům jejich úspěch přeju, protože vím, jak moc na něj makali, ale další album v podobném duchu už bude dost smutný kabaret