AVANTASIA - The Mystery Of Time

Projekt AVANTASIA, za kterým stojí frontman německé power metalové kapely EDGUY, právě nyní přináší na trh další koncepční album. Jde o první díl dalšího velkolepého příběhu, jenž se svým hudebním provedením dá nazvat bombastickou rockovou operou. Jakkoliv byla ve svých počátcích AVANTASIA spojována zejména s germánskou speed/ power metalovou scénou a její první dvě alba, honosící se názvem „Metal Opera Pt. 1 a 2“, skutečně svým zaměřením patřila do tohoto ranku a v letech 2001 a 2002 jej i vydatně oživila, dnes se situace vyvinula trochu jinak a Tobias Sammet v rámci AVANTASIE zdobí orchestrální a symfonická cimbuří na ryze hardrockových stavbách. Inspiraci tudíž bere u velkých kapel let sedmdesátých, ostatně zdejší zdobenost bude nutně řadě posluchačů připadat až kýčovitá. Nebylo by však vůdči vrchnímu skladateli spravedlivé, odsoudit celý projekt tímto strohým úsudkem, protože „The Mystery Of Time“ se především velmi dobře poslouchá.

Existují tedy dva přístupy k tvorbě AVANTASIE. Za prvé posluchače zaujme téma a příběh, který se v konceptu odehrává – v tomto případě je děj zasazen do časů viktoriánské Anglie a pojednává o snaze jistého vědce spoutat čas a přizpůsobit si jeho tempo, protože jak známo i z dnešní doby, čím více člověk spěchá a chce toho co nejvíce stihnout za co nejkratší dobu, tím spíše nic pořádného neudělá. Mystérium času se prolíná celým příběhem jako abstraktní nit,  provazující jednotlivé skladby do tematického konceptu bez daného začátku i konce. Už teď je díky neuzavřenému závěru jasné, že se tento příběh dočká pokračování. Druhým přístupem k tvorbě AVANTASIE je samozřejmě zájem o výčet účinkujících, který se již tradičně album od alba tak trochu mění. I mne hlavně zajímá sestava jakou si falcký maršálek ke svému novému projektu pozval. Zejména pak, kdo z velikánů rockového hlasu byl do daného konceptu nominován. I letos jsme se dočkali skutečně vynikajících jmen. Kromě již tradičních hostů jako Michael Kiske (ex-HELLOWEEN, UNISONIC) nebo Rick Catley (MAGNUM), zde dojde na Joe Lynn Turnera (ex-RAINBOW), Biffa Byforda (SAXON), Rona Atkinse (PRETTY MAIDS) a v neposlední řadě dokonce na Erica Martina (MR.BIG).

Mezi instrumentalisty naopak nechybí vedle tradičních Sammetových spolupracovníků Sashi Paetha a Mira také Oliver Hartmann (AT VANCE), Bruce Kulick (ex-KISS) nebo dokonce Arjen Lucassen. Na celém projektu se rovněž podílel Babelsberský symfonický orchestr, který jej opatřil skutečně korpulentní a značně nazdobenou krustou. Když jsem tak „The Mystery Of Time“ již po několikáté poslouchal, nenašel jsem vyloženě skladbu, kterou bych považoval za průser, byť třeba pilotní baladický singl „Sleepwalking“ řadím paradoxně mezi nejslabší položky. Je to zejména kvůli faktu, že v této písni dostal největší pěvecký prostor právě Tobias Sammet, jehož afektovaný a značně přepjatý pěvecký projev se mi nikdy příliš nepozdával. Jeho hlas oproti všem hostům postrádá určitou osobitost, nebo lépe řečeno - specifičtější zabarvení. Z tohoto důvodu tvrdím, že AVANTASII by rozhodně prospělo, kdyby na ní Tobias Sammet vůbec nezpíval a působil by pouze coby skladatel a dirigent studiových prací, neboť je mi jasné, že letošní skladby jsou jinak opravdu velmi dobré.

Do alba se dostáváme prostřednictvím tří aranžérsky namakaných/mohutných hardrockových kousků, značně zdobených orchestrací, které ve svých nepříliš svižných tempech pokaždé vygradují do siláckého sborového refrénu. Jde o skladby „Spectres“, „The Watchmaker´s Dream“ a „Black Orchid“, u prvních dvou hlasově úřaduje J.L.Turner, u třetí poté Biff Byford. Následuje svižný power metalový přelet „Where Clocks Hands Freeze“ v doprovodu výtečného hlasu Michaela Kiskeho, což je dle mého názoru naprostý vrchol celého alba. Skladba má všechno, co melodický metalový song musí mít, nástrojovou barvitost a vrstevnatost, nápaditou vokální linku a tah na branku, vygradovaný vzdušným refrénem, ostatně jak za časů Keepera.

Přichází čas na zmíněnou baladu, kde toporný Sammetův hlas tvoří duet se zpěvačkou Cloudy Yang. Jak už jsem se výše zmínil, zjevně nejslabší položka celku. Další z vrcholů přichází hned záhy v šesté „Savior In the Clockwork“, což je opravdu bombastická desetiminutová záležitost, kde se prolínají hlasy všech výše zmíněných pěvců a navíc, kytarové party, které mi v mnohém připomínají slavné období hardrockových WHITESNAKE, tedy v dobách, kdy koncem osmdesátých let dobyli Spojené státy, zde dostal na starost mimo jiné i výtečný Bruce Kulick. Skladba se vykazuje přemírou skvělých momentů a platí za středobod celého konceptu. Je bombastická, úderná a zároveň hodně proměnlivá. Následující písně s lepším či menším úspěchem drží linii nastavenou silnější první polovinou nahrávky, takže ať už poslouchám nářezovku „Invoke The Machine“, nazpívanou znovu Sammetem, tentokráte v doprovodu Ronnie Atkinse, baladu „What´s Left On Me“, za kterou stojí soulově zabarvený hlas Erica Martina, nebo další zdobenost odzpívanou duem Kiske/ Sammet - „Dweller In A Dream“, nikdy se nejedná o položku, která by z konceptu jakkoliv vyčnívala a působila nepatřičně. Je mi sympatické, že si Tobias nekladl žádné bariéry, hlavně co se týče oslovených pěvců a k nim příslušících stylů, protože právě různorodost typů hlasů, vycházejících z odlišného hudebního prostředí, dělá poslech (ve spojení s opravdu namáklými vrstvami aranží) takřka pohádkovým zážitkem. Závěrečné finále v podobě desetiminutové „The Great Mystery“ budiž bráno jako určité spojení všech indícií tohoto konceptu. AVANTASIA zkrátka zvládla další povedené dílo.