AS I LAY DYING - Shaped By Fire

Případ zpěváka a lídra metalcoreových AS I LAY DYING Tima Lambesise, který byl v roce 2014 pravomocně odsouzen k šesti letům vězení za plánování vraždy své manželky, nemá v rámci extrémní hudby mezi celosvětově proslulými kapelami obdoby. Údajně napravený frontman byl však zhruba po polovině odpykání svého trestu propuštěn za vzorné chování, aby na svobodě konal pokání a snažil se v posledních letech žít příkladně, jak jen to bylo možné. Výsledkem je znovunabytá důvěra ze strany jeho blízkých, ale i spoluhráčů z kapely, a soudě dle hojné návštěvnosti koncertů na necelý rok starém comebackovém turné těchto zakladatelů metalcoru to rovněž vypadá, že si znovuzrozený Tim získal důvěru i velké části svých někdejších fans. Mám dokonce pocit, že hlad po kapele ještě stoupl a příznivců AS I LAY DYING za těch pár let nečinnosti přibylo. Osvalený, propagující zdravý životní styl a novou duchovní cestu je Tim Lambesis opět připravený najet do velkého hudebního kolotoče. Nezaujatý posluchač se v dnešní době může jen domýšlet, jak moc lze ve skutečnosti naplnit onu proklamovanou napravenost, faktem zůstává, že to celé kapele AS I LAY DYING i Timovi vychází. Po jejich novince byla totiž od začátku velká poptávka a i s předstihem prezentované singly sklidily prostřednictvím kanálu youtube mnohamilionové úspěchy.

Zdálo by se, že metalcore je přežitým žánrem, jehož klišovitě zdobné kytarové postupy už můžou jen otravovat vzduch, ovšem mimořádný úspěch současných  AS I LAY DYING svědčí o opaku. Kalifornští se dnes zdají být na vrcholu tvůrčích sil a jejich nové songy, spadající právě pod novinku nazvanou úderně  „Shaped By Fire“, působí vyzrálým a produkčně velice dobře zvládnutým dojmem. Křesťanstvím ovlivněná kapela, v jejíž textech se právě objevují v hojné míře i religiózní témata, se vrátila skutečně dobře připravena a po předchozí fošně „Awakened“ z roku 2012 působí znovu jako politá živou vodou.

Deska se nahrávala v Nashvillu a AS I LAY DYING na ní zúročili veškeré své zkušenosti. Pokud jste je poslouchali i v minulé dekádě, hned vás napadne, že skladby získaly na větší melodice.  Dochází zde velmi často ke střídání melodického zpěvu s drásavě ukřičeným screamo projevem či deathovým chroptěním, vyvrcholení však přichází až s mocnými refrény.  V tomto ohledu působí skladby velkolepě a poměrně naducaně, takže je třeba připomenout, že se na produkci opravdu nešetřilo. Právě onu hymničnost zde reprezentují singly jako s velkým předstihem zveřejněná „My Own Grave“, nebo aktuální čísla, která desku skvěle rozjedou – „Blinded“ nebo titulní „Shaped by Fire“. Spolu s dalšími hymnami jako „Undertow“ nebo „Torn Between“ patří tyhle songy k nejchytlavějším. Opakem budiž třeba  nářez „Gatekeeper“, kde je na můj vkus těch deathových momentů až příliš.

Deska přes svou chytlavost působí zároveň i velmi tvrdě a natlakovaně. Pokud tedy nemáte vyložený problém s klišovitými metalcoreovými pózami a onou afektovaností, zde jdoucí k cíli skrze veškeré pitvoření a vokální proměny, tak se můžete dopátrat pozitivního výsledku a sice, že „Shaped By Fire“ je vlastně docela skvělá deska moderního metalu. Dočkáme se tak na ní kromě melodiky i vyloženě bouřlivých motivů prezentovaných v rámci natlakovaných partů bicích a zběsile trilkujících kytar. Na otázku: Proč si široké publikum získali spíše Američané AS I LAY DYING na místo švédských SOILWORK? - dokážu odpovědět zkrátka po svém - asi Timovo kouzlo osobnosti, působící především na mladší generaci a oslovující jí v širších kontextech.

Takže jak to celé shrnout závěrem? Nejde v případě alba sice o nic originálního, ale kvalita zde rozhodně je. Pokud vám tedy překáží onen afektovaný projev metalcoreových zpěváků předchozí desetiletky nebo pokud jste se nikdy nedokázali přenést přes bezútěšnou melodiku kytarových linek tohoto stylu, tak vězte, že hudba AS I LAY DYING asi nikdy nebude úplně pro vás. I letos jsou tihle hoši pevně rozhodnutí reprezentovat svůj typický styl, jen mám pocit, že letošní skladby dýchají volněji a působí o něco diferencovaněji než ty staré. Cítím zkrátka větší nadstavbu, za což mohou právě okouzlující refrény a fáze, během kterých se posluchač může nadechnout mainstreamovějšího vzduchu.