ART OF ANARCHY - The Madness

Po smrti Scotta Weilanda naskočil na post frontmana u této, stále ještě velmi mladé supergroup ART OF ANARCHY další zpěvák příznačný svou minulostí pro hudbu spojovanou alespoň částečně s vlnou devadesátkového grunge, konkrétně Scott Stapp (dříve CREED). A je třeba hned zkraje předeslat, že svého úkolu se tento zpěvák, který období slávy zažíval nejvíce na přelomu milénia, zhostil opravdu se vší vervou, a jeho sytý a znělý hlas se tedy do hutného i poměrně variabilního kytarového zvuku této kapely velmi hodí a skvěle do něho zapadá. Mám za to, že je to pro mnoho let se bůhví kde potácejícího Stappa návrat, který tak dlouho potřeboval.

Ambiciózně vyhlížející kapela, kterou mimochodem tvoří kytarista Ron „Bumblefoot“ Thal (do jehož bohatého portfolia kytarového všeuměla patří mimo jiné i  účast v jedné z pozdních podob GUNS N´ROSES), baskytarista John Moyer (mnohým znám z řad DISTURBED), ale také bratrská dvojice Vince Votta a John Votta (zatímco první obsluhuje bicí soupravu, druhému patří rytmická kytara), nyní přichází teprve se svou druhou řadovou deskou „The Madness“, která poměrně dobře navazuje na dva roky starý bezejmenný debut. Co ART OF ANARCHY šlechtí především, je výtečná muzikantská výbava, a tak se i desetiskladbové nahrávce dostává té nejlepší možné péče. Zvuk alba patří ke špičce současné zaoceánské metalové produkce a pokud máte v oblibě onen nahuštěný americký metal, který v sobě s nadhledem kříží motivy, jenž se inspirují hardrockovou klasikou, tak do sebe nasává inspirace z pozdní fáze grunge, a ještě ke všemu, díky skladatelské potenci hudebníků, dodá řadu velmi dobře poslouchatelných songů s moderním a hutným kytarovým zvukem po vzoru stylově spřízněných ALTER BRIDGE, pak je hudba této pětice přesně pro vás.

Je třeba říct, že se ART OF ANARCHY nesnaží bořit nějaké zaběhlé šablony, ani přijít s něčím zvlášť osobitým a neoposlouchaným, nicméně možná právě proto si jejich skladby svou cílovou skupinu posluchačů bez problémů najdou. Ať už se vám budou líbit ráznější kusy, jako je tomu v případě hned úvodní „Echo Of A Scream“, dáte přednost rozmáchlé avšak o trochu poklidnější poloze písní typu „No Surrender“ a „Changed Man“, nebo se necháte strhnout melodičtějším výrazem titulní skladby, nikdy vlastně nešlápnete vedle.  Mým absolutním favoritem je však až závěrečná skladba „Afterburn“, která má v sobě tolik pozitivní energie a nadějnosti do budoucna, až to člověka dojme. Schválně si krom výtečné zpěvové linky všimněte i onoho mandolínkovitě vyznívajícího Thalova sóla. Album sice neplatí za nějakou bůhvíjak velkou bombu, ale velmi slušně produkovaná sbírka dravého amerického metalu od výborných muzikantů je to ve všech směrech.