Boomer Space

ARCHEONIC - Digitální technologie člověku nepomáhá (rozhovor)

Poslední dobou získávají na síle hlasy varující před rychle se šířící digitalizací a vlivem sociálních médií. Velmi důrazně zvedají pomyslný výstražný prst také groove metaloví ARCHEONIC, kteří své temné obavy z dalšího technologického vývoje přetransformovali do agresivní hudební podoby. Touha po osobní i umělecké svobodě čiší nejen z nového alba s příznačným názvem „Digital Pain“, ale také ze slov kytaristy a zakládajícího člena Lerryho, který ochotně odpovídal na naše otázky v následujícím rozhovoru.


Ahoj, jak se mají a co dělají ARCHEONIC v současné době? Užíváte si po vydání „Digital Pain“ zaslouženou tvůrčí pauzu nebo jedou stroje dál a už makáte na něčem novém?


Ahoj, tak v dnešní, stále ještě covidem poznamenané době spíše šetříme síly a sbíráme náměty a materiál na další řadové CD. Pár koncertů jsme sice odehráli, ale nebylo to nic velkého v rámci podpory nového alba. To přijde až s příštím rokem. V každém případě věřím, že budeme mít i nějaké další nové věci, takže by to mohlo nakonec být celkově zajímavější a pestřejší než jen přehrávat skladby z „Digital Pain“.


Dlouhohrající debut „Digital Pain“ vyšel až po více než čtyřech letech po oťukávacím EPku. Byly příčinou delší pauzy personální změny, nedostatek volného času, příp. něco jiného?


Asi jo. Rozhodně do toho zahrála změna zpěváka. Nějaký čas trvalo, než si to všechno tak nějak sedlo. Navíc jsme ještě neměli hotové všechny skladby a celkově jsme to nechtěli nějak uspěchat. Nejsme nikým řízeni, nikomu se nezodpovídáme, a tak je to čistě v naší režii, kdy si co připravíme a kdy co vydáme. Nejsme fabrika na muziku. Ostatně čtyři roky nejsou zase tak velký časový odstup.



Novinka je každopádně už nějaký ten měsíc venku. Jaké sklízíte na desku ohlasy od fanoušků a kritiků? Stihl proběhnout nějaký oficiální křest, když byly koncerty výrazně omezené vládními nařízeními?


Jak jsem psal výše, pár koncertů jsme absolvovali, CD se nám taky podařilo pokřtít, ale celý ten větší humbuk na podporu CD by měl přijít příštím rokem, až se situace zase vrátí více do normálu. Zatím, co máme reakce od fanoušků, tak jsou velice pozitivní, což nás velmi těší, ale i kritiky jsou celkem pozitivní.


CD vyšlo také jako příloha magazínu Pařát. Jak jste se dostali ke spolupráci s Herdronem? A jak se vy sami díváte na tuto specifickou formu prodeje desek společně s tištěným časopisem?


Za tu dobu, co se v branži pohybujeme známe spoustu lidí a Herdrona taktéž. Je to celkem dlouhá doba a myslím, že už to bude více jak 20let. Je to taková stálice a za tu dlouhou dobu ho dosti obdivuji, jak dokázal přes všechny ty změny v hudební branži, a hlavně v rámci digitalizace hudby, vydržet ve své představě a stylu vydávání časopisu a způsobu práce. Vážně klobouk dolů před ním, je to opravdu husarský kousek. Nám se tato forma spolupráce i prezentace maximálně zamlouvá! Už jsme pod ním vydali i dříve nějaké nosiče, tak proč v tom nepokračovat! Jedním vydáním se to dostane k minimálně dvou tisícům fandům tvrdé muziky, a to nikde jinde takto neuděláš.


Skrze textovou náplň alba se vine kritická linie vůči postupující digitalizaci a neosobnímu virtuálnímu prostoru. Opravdu vidíte budoucnost v takto černých barvách, kdy bude jedinec úpět po tíhou technologického světa? Nebo jde o uměleckou nadsázku a výlet do sci-fi oblasti?


Tak teď jsi uhodil hřebík na hlavičku. Já to tak rozhodně vidím a žádná umělecká nadsázka to v žádném případě není! Máš asi smůlu, že tento rozhovor děláš se mnou, ale myslím, že se ženeme do pořádného průseru! Něco, co ovládá svět kolem mě, nebo dokonce i mě samotného a nemám nad tím žádnou kontrolu, to je přeci jasný signál, že je něco špatně! Vždyť se stačí podívat kolem sebe FCB, internet obecně spousta fakenews, neosobní kontakt mezi lidmi, zkreslování světa či reality, no prostě to je opravdu na hodně dlouhé povídání. Stačí se podívat do Číny jak technologie "POMÁHÁ" člověku. A kdo si myslí, že to u nás nemůže nastat, je blázen. Bude to všude, jen to nebude tak okaté! Defacto bych mohl říct, že už to tu skoro je, i když ne v takové formě. Prostě čím víc bude digitálních záznamů o lidech, tím více nás budou mít pod kontrolou. Jak začnou implementovat čipy lidem, tak je to definitivní! Nejhorší na tom je, že ti to vždycky podají tak, že je to pro tvé dobro – pokud mi někdo dává sám od sebe něco, co je pro mé dobro, aniž bych to já sám vyžadoval – tak je to přinejmenším podezřelé! Ale to ať si každý už přebere sám za sebe. Stačí se podívat na aktuální Covid situaci.



Pojďme k muzice. Příjemně mi překvapilo, že i přes zmíněnou tématiku a hi-tech vizuál cédéčka používáte minimum elektroniky a vystačíte si s tradičními metalovými nástroji a pár samply. Přesto – nepřemýšleli jste o větším zapojení kláves a různých počítačových efektů?


Ne, proč taky? My jsme si řekli, že ARCHEONIC bude groove-metalová kapela, postavená na kytarových riffech, tvrdém vokálu a šlapavé rytmice s různými náladami a výrazy. Zatím nám to takto stačí a ty věci okolo jsou jen takové decentní zabarvení výsledného soundu. Myslím, že toho se budeme ještě nějakou dobu držet!


Vaše produkce upoutá na první dojem agresivitou a nasazením, při bližším seznámení se pak derou na povrch technické, možná až progresivní prvky. Měli jste od začátku jasnou představu, jakým směrem se bude vaše hudba ubírat, nebo šlo o přirozený a spontánní proces?


No vidíš – viz předchozí otázka. Ano, přesně o tohle nám v kapele jde! Nasazení, energie, nálada – klasický a standardní přístup k muzice. Chceme si zahrát poctivý starý dobrý nářez, ale po našem. Tak že si tam občas nějaké ty kudrlinky neodpustíme, ale rozhodně ne tak, že by to mělo posunout celou tvorbu nějakým jiným směrem. Progres to není a nebude, prostě energická muzika postavená na základech poctivě řemeslné práce se 100%ním nasazením a muzikantskou zručností. To bude vždy ARCHEONIC.


„Digital Pain“ má sympaticky masivní a přitom čitelný zvuk. Jestli jsem dobře pochopil, tak bylo album nahrávané u tebe ve studiu (LGM studio) a následný master si vzal na starosti Zdeněk Čepa Čepička (jinak bubeník FORGOTTEN SILENCE) v Nothern Lights Music Studio. Dostali jste se ke spojení s Čepou přes kapelu THE SPLIT, ve které s ním hraje váš basák Mik? Naplnil výsledný sound vaše představy?


Defacto je to tak, jak říkáš. Jen to upřesním, že náběry kytar, basy a zpěvu se dělaly v LGM a zbytek bicí, final mix a master se dělal u Čepy. Jsme rádi, že to takto vyšlo a že si to všechno sedlo a zvuk se celkem dost podařil. V podstatě takto nějak to i zapadá do naší koncepce pojetí a vyznění kapely ARCHEONIC. I když s další deskou bychom se samozřejmě zase rádi zvukově posunuli někam výš.



Sehnat dnes kvalitního metalového zpěváka dá hodně zabrat. Kde jste objevili mladou krev v podobě zpěváka P.T.? Jeho vokál má potřebnou hloubku a sílu, přičemž víc než solidně zvládá i melodické party. Je vůbec možné, že jsou ARCHEONIC jeho první větší angažmá?


No, je to jak zjevení. Zajímavé je, že to jako mladý kapelychtivý kluk s námi zkoušel hned na začátku, když jsme ještě hledali bubeníka, a to mu nějak moc nešlo. Takže jsme mu dali pár rad do života a rozloučili se s ním v dobrém. Pak se k nám přidal Martin, natočili jsem „16 Dimension“ a když nás opustil, uvolnilo se místo a my vypsali konkurz na zpěváka. Pár jich u nás bylo, ale nebylo to nějak ono. Pak se ozval zase P.T., že by to ještě jednou zkusil – přišel, odzpíval perfektně naučené celé EP, my se podívali jeden na druhého, jelikož nám přejel mráz po zádech, a měli jsme pocit jakoby P.T z kapely nikdy neodešel! Prostě si to sedlo jak prdel na hrnec a defacto posunul kapelu zase o celý level výš! Je to prostě talent, který si naše rady vzal k srdci, makal na sobě a pak nám přišel vytřít zrak!


„Digital Pain“ zní hodně současně, ale přesto v produkci cítím vliv starších deathových a thrashových velikánů. Jaká hudba vás formovala? Sledujete aktuální metalovou scénu nebo si vystačíte s prověřenými jmény z minulosti? S kým byste si chtěli zahrát? 


Děkujeme za názor a je fajn, že zníme hodně současně. Rozhodně už nejsme nejmladší a ani naše vzory na tom nejsou jinak. Myslím, že se všichni v kapele shodneme na METALLICE (první čtyři alba), pak SLAYER, KREATOR, SEPULTURA, PANTERA a DEATH. Pak už je to více diverzifikované. Náš největší hudební odborník a člověk co má největší přehled je asi Rades. Já to mám tak, že jsem zamrzl na svých vzorech a nic nového mě už nějak moc nezajímá, jelikož mi to přijde pořád stejné. A s kým bychom si rádi zahráli? To je zajímavá otázka, ale je nám to asi jedno, když to bude super akce se spoustou fans dobré muziky.


To mi přivádí k další otázce ohledně živého hraní. Vaše muzika mi přijde pro koncerty jako dělaná, dokážu si živě představit rozparáděný kotel prakticky při kterékoliv skladbě z „Digital Pain“. Baví vás koncertování nebo ho berete se vším tím cestováním a nepohodlím jako nutné zlo a máte radši studiovou práci nebo proces skládání?


Za nás se říkalo, pokud kapela nekoncertuje, jako by nebyla! Myslím, že to pořád platí i přes ty digitální vymoženosti všude kolem. Fakt, že se dnes za kapelu může považovat i klidně jeden člověk sedící u PC. Rozhodně jsme kapela dělaná na koncerty, festivaly a veškeré živé vystupování. Nedříve se musí naše nová deska dostat k lidem a pak si to můžou s námi na koncertech či festivalech pořádně užít! Kam jsme zatím přijeli, tak tam byla super odezva a bylo vidět, že to lidi hodně baví. Věřím, že to vydrží a že těch akcí bude jen přibývat. Takže všichni, co děláte nějaké akce – ARCHEONIC tam rozhodně nesmí chybět!!!



Jak celkově fungují ARCHEONIC jako kapela? Předpokládám, že u nikoho z vás nebude hraní ve skupině hlavním zdrojem příjmů, k tomu rodiny apod.; jak často se sejdete osobně ve zkušebně? Využíváte při skládání i proklínanou počítavou techniku a posíláte si navzájem rozpracovaná torza písní?


Máme pravidelně zkoušku každý týden a všichni to děláme pro radost. Je to náš koníček, relax a útěk od strastí běžného života. Neskutečně nás to nabíjí a utužuje vztahy v kapele. Je to defacto taková druhá rodina. Co se týče počítačové techniky, tak tu samozřejmě používáme, ale na tom není nic divného ani proklínaného. I když občas s novou instalací či update se i kleje. Co se skladeb týče, vždycky máme nějaký motiv nebo částečnou kostru, kterou si pošleme, pak to každý nějak připomínkuje a pokud je to celkově akceptovatelné přejde se na zkoušku a řeší se detaily, nálada a sehráváme motivy. Pak se to celé finálně poskládá a natočí jako promo. Následně poslechneme, uděláme různé úpravy, pokud jsou třeba, a pak pokud je to OK, bereme, že je hotovo a jde se na další skladbu. A tak pořád dokola, než se nasbírá materiál na další CD.


Obligátní závěrečná otázka zní, co vás v nejbližší době čeká a jaké máte plány do budoucna?


Rozhovory, koncerty, festivaly, živé vystupování a obecné propagování nové desky a celkově kapely. Prostě vše pro to, abychom se dostali do většího povědomí a udělali nějaký ten zářez v hudebním světě.


Díky za rozhovor, ať se daří!


Taky děkujeme za prostor ve vašem médiu a hodně spokojených čtenářů.



13.10.2021Diskuse (4)Hivris
riha.kamil@gmail.com

 

septyk
15.10.2021 14:52

The Drowning Shadow of Mankind řadím ve svém žebříčku výš než některá alba Death. Ta deska má úžasnou atmosféru, osobitý zpěv a prostě Lerry - hej... pro některý hudební fanoušky jsi legenda. Jen jsem ti to chtěl říct :-D Díky za porci skvělé muziky a ať Archeonic dělá radost.

 

Pekárek
15.10.2021 12:24

Díky moc! Držte se!

 

Lerry
15.10.2021 11:08

Ahoj mistře :) taky tu desku máme rádi, ale není to na nás. Pokud by Herdron chtěl tak jistě svolíme - jinak to bohužel zůstane tak jak to je. Díky moc za podporu !! Le.

 

Pekárek
13.10.2021 23:12

Fajn rozhovor, díky všem.
Kdyby sem Lerry náhodou zabloudil - neuvažuje se o reedici jedničky Scenery? Mám tu desku rád..., třeba zas v kooperaci s Pařátem...