Boomer Space

ANTHRAX - Fistful Of Metal

Pod vlivem hudby britských kapel jako JUDAS PRIEST, IRON MAIDEN, SAXON, DEF LEPPARD nebo MOTÖRHEAD, která se tehdy začala drát do velkých arén, nastal v celých Spojených státech v sezóně 1982/1983 neslýchaný nástup zájmu o heavy metal. Stejně samozřejmě jako se generace mladých amerických floutků narozených v šedesátých letech jen krátce před tím chopila nástrojů a počala ve svých malých garážích vyluzovat onen kovově řezavý kravál, měli ti, ať už šťastnější, šikovnější, snaživější nebo chytřejší z nich, o své cestě podstatně jasnější představy než většina ostatních. Mezi nejviditelnější reprezentanty nastalého metalového hnutí na východním pobřeží Států patřili už tehdy ANTHRAX, kterým velel jakýsi Scott Ian, hrající na rytmickou kytaru, ani ne dvacetiletý obdivovatel a fanoušek Teda Nugenta a KISS. Ian spolu s bubeníkem Charliem Benantem a baskytaristou Danem Lilkerem se brzy, přes poměrně časté personální veletoče uvnitř teprve se formující kapely, vyprofilovali jako základní trio této už tenkrát ambiciózní speedmetalové úderky.

 

Největší vliv na nastartování celého metalového hnutí v oblasti New Yorku měl však jistý Johny Zazula, který platil za podnikavého nadšence, sběratele a prostě velmi aktivního člověka na poli hudebního undergroundu a metalové scény, která byla tou dobou ve Spojených státech teprve v plenkách. Zazula se s ANTHRAX seznámil zhruba někdy na počátku roku 1982, kapelu velmi bedlivě sledoval a nakonec jí nabídl u své právě se rozjíždějící značky Megaforce Records smlouvu na debutovou desku. Tou dobou už v řadách ANTHRAX zakotvil i sólový kytarista Dan Spitz a rovněž zpěvák vlastnící velmi nepříjemný ječák a jistou arogantní manýru v chování - Neil Turbin. V této sestavě došlo na podzim 1983 k nahrávání kultovního debutu, který už pár let po svém vydání (únor 1984) působil velmi archaicky. Nicméně ve své době slušně bodoval.


 

Pětičlenná kapela se logicky inspirovala, jak u svých slavných britských vzorů, tak především u podivuhodně divoké a nekompromisní zběsilosti z Kalifornie zvané METALLICA, jejíž členy provázeli kluci z ANTHRAX v průběhu několikatýdenního pobytu Kalifornských v New Yorku, kde zmíněná partička nahrávala na pozvání právě Zazuly svůj debut „Kill ´Em All“. Debutová deska ANTHRAX „Fistful OF Metal“ byla tedy dalším z řady speedmetalových debutů, které byly inspirovány příklonem k dynamičtějšímu zvuku, rychlým tempům a celkově k posunu britského heavy metalu k větším extrémům. Tahle prastará forma napůl heavy metalu a napůl tou dobou teprve v mateřském lůně bujícího thrashe se hned po pár letech stala doslova vyčichlou a překonanou formou metalové hudby a byla nahrazena riffovitější, drtivější, prostě celkově tvrdší a zapeklitější obdobou metalu. Nicméně nadšenci z ANTHRAX, byť svou debutovou desku s každou svou další řadovkou v podstatě lehce překonali, díky tomuto albu zabrali velmi dobré výchozí pozice jedněch ze zakladatelů  první vlny rychlého metalu za Atlantikem.

 

Časté koncertování po klubech nejen na východním pobřeží, ale i dlouhé koncertní výjezdy do Kalifornie, jim posléze zajistily nemalou fanouškovskou základnu a o jejich hudbě, stejně jako o hudbě generačních spřízněnců – METALLICA, PARADOX, DARK ANGEL,  RIOT, MALICE, EXODUS a SLAYER, se začalo mezi mládeží tak často mluvit, že se již koncem roku 1984 stály před kluby dlouhé fronty na lístky. Co tedy v krátkosti říci k oné debutové desce? Album bylo narváno mnoha metalovými klišé: uječený a vlastně výrazově monotónní vokál Turbina, vysokorychlostní tempa, archaicky divoké kytary s mnoha sóly a rovněž značné množství energie, která z kapely tryskala zejména při koncertech. Je třeba říci, že v polovině osmdesátých let to všechno velmi dobře zabíralo, jenže už po pár letech se nahrávka stala vcelku překonanou a zastaralou. Osobně se dle mého jedná o nejslabší album ANTHRAX, které nejsem v současnosti schopen ani doposlouchat, nicméně deska vlastní několik výrazných vypalovaček, jenž jsou její ozdobou už kvůli tomu tahu na branku - Deathrider“, „Metal Thrashing Mad“ a „Soldiers Of Metal“, stejně tak jsem spokojen v případě vcelku zdařilé předělávky „I´m Eighteen“ od Alice Coopera, jinak se samozřejmě jedná o metalové dovádění zábavné leda tak v době svého vzniku. Dávno překonaná záležitost.


18.04.2015Diskuse (9)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

Kropis
01.05.2015 01:05

Pokud vás dostává Panic, Deathrider s Turbinem, tak si nedokážu představit tu extázi s Bushem na Greater Of Two Evils. Budu se opakovat a budu opakovat názory dalších lidí, ale teprve s Bushem a teprve na této desce, ty songy z debutu pořádně oživly.

 

Meresz
30.04.2015 19:26

Fajn dobový metal. Nie je to ich najlepší album, ale pecky ako Deathrider, Metal Thrashing Mad, Panic či Howling Furies kopú zadky dostatočne. A Neil Turbin? Ja ho znesiem, minimálne v Deathrider je skvelý.

 

stefanos20.04.2015 14:31

Výborná deska, právě ten buransky rozjívenej zpěv, to je vono!!!9/10

 

Valič
20.04.2015 12:57

Tak s Kill ´em All nebo Show No Mercy bych to určitě nesrovnával, to spíš opravdu s těmi Exciter. Já bych to ale nebral jako něco negativního, první tři alba Exciter na svou dobu taky nebyla špatná. V roce 1983 těch desek, které by nějak výrazně ovlivnily vývoj extrémnějších odnoží metalu zase tak moc nebylo, kromě Venom a těch dříve zmíněných kapel vycházel ještě pořád v podstatě jen klasický heavy metal (Iron Maiden, Dio, Ozzy, Mercyful Fate, Manowar, Motorhead, Tank, Accept, Satan, Raven, Manilla Road, Demon, Witchfinder General nebo Anvil). Taky vyšly debuty Suicidal Tendencies a D.R.I., ale ti tenkrát ještě s metalem moc společného neměli.

 

Stray
20.04.2015 09:49

Mě to přijde prostě obyčejné - není to taková třaskavina jako "Kill ´Em All", zní to spíš jako něco od EXCITER.

 

Valič
20.04.2015 08:17

Deska opravdu patří v rámci diskografie kapely k těm slabším a souhlasím i s tím, že Turbin není moc dobrý zpěvák, ale i tak mi to hodnocení připadá dost přísné. Když vezmu v úvahu, v kterém roce to album vyšlo, tak mi rozhodně nepřipadá špatné (dal bych tak 60 nebo 70 procent, musel bych si to znovu poslechnout, slyšel jsem to naposledy tak před 10 lety). S tím, že podobné desky dnes zní zastarale, problém nemám, naopak mám pro "vykopávky" z první poloviny 80. let celkem slabost). :-)

 

Stray
19.04.2015 21:10

My tady půlbody nevedeme. Přijde nám to až moc nimravé a intošské. :-)

 

Demonick19.04.2015 15:56

5,5/10

 

Kropis
18.04.2015 21:49

Ta deska je totálně zprasená Turbinem... Kdyby to zazpíval Joey, tak spousta songů vynikne. Dobrá polovina debutu má skvělé písně. Na Greater of Two Evils zní Deathrider, Metal Thrasing Mad a Panic naprosto famózně.