ANTHRAX - Anthems EP

Před dvěma lety ANTHRAX vydatně zabodovali se svým comebackovým albem „Worship Music“, kde se kapele povedlo více než dobře navázat na dávné období jejich nejúspěšnějších alb z druhé poloviny osmdesátých let. Spolu s navrátilcem Joe Belladonou, který konečně po dvaceti letech stanul u newyorské pětky znovu za mikrofonem a nazpíval s ní skvělé album, se zde pánům Scottu Ianovi, Charliemu Benantemu a Franku Bellovi podařilo nahrát materiál, který snesl přísná měřítka, jak od fanoušků thrashové klasiky pevně usazených v minulosti žánru thrash, tak překvapivě i řady lidí, kteří svým vkusem hledí spíše dopředu. Zkrátka a dobře, deska „Worship Music“ měla co nabízet – skvělé úderné skladby, vedené převážně ve starém a patřičně moshujícím stylu ANTHRAX, prvotřídní instrumentální výkony všech zúčastněných, počínaje riffy Scotta Iana, přes sóla Roba Caggianna, až po rytmickou sekci Frank Bello/ Charlie Benante, a rovněž v neposlední řadě album představilo Joea Belladonnu naprosto výtečně připraveného a dost možná v ještě větší hlasové formě než onehdy za starých časů. Solidní úspěch s nahrávkou pak kvintet podpořil vydatným koncertováním v doprovodu jiných stálic thrashového žánru, ať už TESTAMENT, DEATH ANGEL, OVERKILL nebo dalších.

Současnost patří jejich novému EP, které platí za jakousi poklonu této newyorské kapely jejich vzorům z období svého dospívání. Jedná se tudíž o šestici skladeb/ předělávek od slavných rockových kapel sedmdesátých let, které kdysi dávno utvářely hudební cítění členů ANTHRAX. Tyto jsou navíc doplněny dvěma verzemi epického songu „Crawl“, jenž se nacházel na jejich poslední řadovce. Předně musím říci, že se kapela nikterak nesnažila klasiku předělávat a cokoliv na ní měnit, tedy pokud pomineme jisté detaily, takže jde o opravdovou poctu letitým originálům, kdy byly skladby pouze zdárně implantovány do o něco hlasitějšího a divočejšího pojetí ANTHRAX, ale zároveň je fanoušci hardrockové klasiky sedmdesátých let bez problémů poznají. Belladona zpívá znovu parádně a kapela je rovněž znamenitá, takže z výsledku vychází jako vítěz zřejmě nejprogresivnější song nahrávky, což je hned ten titulní („Anthems“), jehož autory jsou kanadští RUSH.

Dále je zde zřejmé, že Belladonovským ANTHRAX sedí spíše skladby zpěvnějšího, zaoblenějšího (více košatého) a poněkud melodičtějšího ražení, takže je zřejmé, že „Smokin´“ od BOSTON i „Keep On Runnin´“ od JOURNEY stavím výše nad zbylý trojlístek, jenž tvoří „Jailbreak“ od THIN LIZZY (vynikající klasická skladba THIN LIZZY, ale její provedení neumožňuje Belladonovi příliš vyniknout), „T.N.T.“ od AC/DC (u téhle legendy mám velmi rád originál, ale k jakýmkoliv předělávkám se stavím poněkud skepticky) a konečně „Big Eyes“ od CHEAP TRICK. Ve výsledku jde tak o osvěžující mini album, které má všem věrným sloužit ke zkrácení doby čekání. Uvidíme tedy s čím přijdou na další řadové desce. Osobně jsem velmi zvědav, zvlášť teď, když se Rob Caggiano rozhodl překvapivě pro odchod k dánským hvězdám z VOLBEAT.