Boomer Space

ANIMÉ - Sen o mrtvých šalinách (rozhovor s Jiřím Kučerovským)

Asi je pravděpodobné, že většina lidí zná Jiřího Kučerovského zejména jako kytaristu z doprovodné skupiny Tomáše Kluse, i když je tento muzikant aktivní mnohem delší dobu. Už v průběhu minulé dékády patřili jeho ANIMÉ k zajímavým zjevům naší klubové, zejména pak alternativně rockové, scény. Na začátku letošního roku vyšla po delší pauze těmto Brňákům nová deska, která byla nazvána poněkud záhadně „Dead Trams“ a to byl tedy hlavní důvod k položení několika otázek. Zde je tedy další z rozhovorů.


Nedávno vám vyšlo nové album „Dead Trams“. Jedná se o první nahrávku po dlouhých letech mlčení. Co o ní tedy můžeš z dnešního pohledu říci a jakým způsobem vznikala? Jsi s deskou spokojen?


Měli jsme poměrně jasno v tom, jak má deska znít, i v tom, jak postupovat při natáčení. Šlo tedy hlavně o to, najít místo, kde se bude dobře nahrávat, což pro nás splnilo studio Svárov a Lukáš Martínek. Spokojený jsem, samozřejmě nějaké výhrady se vždycky najdou, ale to je normální.




Když novou desku srovnáš s vaší starší tvorbou, jak bys charakterizoval její rozdílnost a v čem ti přijde její silná stránka a čeho si na ní nejvíce ceníš? 


To by asi nejlíp posoudil někdo jiný. Je stejná i jiná. Očividně máme jakýsi svůj styl a zároveň se vyvíjíme jako hudebníci i jako lidé. Rozhodně mají „Dead Trams“ zatím nejlepší zvuk. Mám radost, že deska zní tak, jak mi zněla v hlavě, když jsem o ní přemýšlel. To se mi dřív nestávalo a je to povzbudivé. 


Máš na albu „Dead Trams“ nějaké osobní favority? Kterých skladeb si ceníš nejvíc a které pro tebe charakterizují to nejlepší, čeho jsou momentálně ANIMÉ schopni?


Zvláštní je, že skladba „Train“ se těší největšímu úspěchu. Přitom je pro nás netypická, takový úlet stranou, je to vlastně skoro country. Ale jinému pojetí se vzpírala a nikdo s tím, zdá se, nemá problém, naopak. Zajímavé.


A s tím souvisí další otázka. Jde o různorodou rockovou desku, která vlastní skladby ovlivněné rozličnými hudebními proudy, rovněž desku hodně pocitovou, nevyhýbající se určité ponuré atmosféře. Já osobně zde slyším další odklon od metalu směrem k rockové alternativě. Co pro tebe dnes znamená metal? A v čem u tebe tkví kouzlo hudby, kterou se snažíš nejvíc inspirovat?


Ani bych neřekl, že se snažím něčím vědomě inspirovat. Poslouchám všechno možné a to se pak nějakým způsobem promítá do mé vlastní hudby. A to, že naše kapela víceméně zapadá do škatulky indie rock nebo něčeho takového, není žádná vědomá volba.  A metal jsme nehráli nikdy. Ne, že bych metalové kapely neposlouchal. I když moc nových věcí už neznám.


Hlavní motto „Dead Trams“ upozorňuje na chátrající městské nebo velkoměstské exteriéry, místa, která před lety překypovala životem, zažívala období své funkčnosti a řekněme slávy, dnes však chátrající. Jako Brňáka bych se Tě chtěl zeptat, vnímáš tohle město jako místo, kde se nachází podobných, dobrovolně odumírajících, lokalit víc než jinde? Teď nemyslím jen na stadión za Lužánkami.


Ano, Brno mám z tohoto důvodu hodně rád. Chátrající budovy, to je přesně ono. Místa mají svoje nálady, energie a atmosféry, které jsou pro mě mnohdy víc inspirativní než hudba samotná. Vlastně jsem se s touhle svou zálibou na „Dead Trams“ trochu vyrovnal. Deska je venku a mě o kousek míň „straší v hlavě“. Tvoření je očividně ozdravný proces.


 


Nevím do jaké míry budeš v budoucnu dělit čas mezi aktivitami v ANIMÉ a účinkováním 
v doprovodné skupině Tomáše Kluse, ale chtěl bych se zeptat, plánují ANIMÉ navýšení 
koncertních aktivit? Proběhnou někdy v dohledné době nějaké koncerty? Vím, že jste na jaře odjeli několik klubových akcí, ale zajímalo by mne, jestli dnes existuje nějaký určitý výhled?


Dělit to zatím budu pořád stejně. Když můžu a mám čas, rád se věnuji ANIMÉ. Vždycky to nějak jde. Teď na podzim odjedeme pár koncertů a na jaro máme poněkud větší plány, o tom ale zatím nebudu mluvit.


U Tomáše Kluse působíš již mnoho let coby kytarista, mě by zajímalo, zdali nebo nakolik se ty osobně podílíš na jeho skladbách? Co je tvým úkolem řekněme v rámci vzniku a přípravy jeho skladeb?


Tomáš je typ tvůrce, který svoje věci potřebuje hrát a zpívat tak, jak si je vymyslí. Na jeho kapele pak je, „obalit“ jej. Vlastně tedy dovymýšlím k už existujícímu další vrstvy, party, hlasy. U několika písní jsem zasáhl i do jejich stavby, změnil nebo domyslel nějaké harmonie a tak, ale je to spíš zřídka.


Máš v poslední době nějaké soukromé hudební objevy, ať už se jedná o interprety od nás nebo ze zahraničí, metalové, rockové nebo zcela jiného zaměření?


Musím si pořídit ty VIET CONG. Teď jsem si na to vzpomněl. Mluvil jsem o tom v posledním rozhovoru. Docela jsem se zaposlouchal do asi deset let staré desky AUTOLUX. Moc se mi líbili CHELSEA LIGHT MOVING, velký povyk jsem zaznamenal kolem FOALS, zkusil jsem si je pustit, baví. 



17.10.2015Diskuse (0)Stray
janpibal@crazydiamond.cz