ANGEL DUST - Into The Dark Past

Když poslouchám debutovou desku dortmundských ANGEL DUST, v prvé řadě si uvědomím, jak moc se od poloviny osmdesátých let proměnil náhled na speed metal. V současnosti si pod tímto pojmem řada lidí představí nejspíše rychlý a vesměs velice zdobný, případně také na klávesových aranžích posazený metal s vysoko položeným vokálem, který se vykazuje zejména nápadně melodickými party. Dříve byla podstata tohoto žánru jiná, mnohem řevnivější, prostší a šla daleko přirozeněji k jádru věci. Snad ještě divočeji, než tomu bylo v případě velice povedené debutové desky krefeldských BLIND GUARDIAN „Battalions Of Fear“, působili na své prvotině o dva roky dříve také jejich krajané z kapely ANGEL DUST, kteří svůj rychlý a úderný metal hnali do tak nesmlouvavých obrátek, až se mohli směle zařadit vedle thrashových současníků.

Tehdejší vyznění této kapely šlo tak ruku v ruce s nástupem tvrdších a rychlejších metalových žánrů a jeho hrubiánský a přirozeně pouliční ráz určoval rovněž fakt, že se vokálních partů zhostil prakticky nepříliš školený zpěvák. Romme Keymer, který velmi záhy coby doprovodný kytarista sběhl ke kapele RISK, zkrátka na sebe vzal tu zodpovědnost a debutovou desku nazpíval – hrubě, neotesaně, zkrátka chlapsky vyřvával, všechna ta témata, jaká tenkrát pálila nejednu rozohněnou formaci. Stejně jako jeho kytarový sparingpartner Andreas Lohrum však byl součástí ANGEL DUST pouze na této debutové desce. Z mého pohledu tato dvojice odvedla pozoruhodnou práci a přispěla tak nemalým dílem k vyznění desky, prokazující ve své době vysoké kvalitativní parametry. Za jádro kapely však bylo vždy považované rytmické duo Frank Banx – baskytara a Dirk Assmuth – bicí, kteří se jen rok po této nahrávce obklopili zcela novou trojicí spoluhráčů, se kterými posléze nahráli druhou desku „To Dust You Will Decay“ z roku 1988, aby se záhy na dalších sedm let rozešli.

Na debutu „Into The Dark Past“ je skvělé, kterak upřímně a divoce ještě dnes působí. Představuje tak pro mne skvělou ukázku dobového speed metalu, hraného ve vší přirozenosti a bez okázalých manýr. Zběsilá tempa poháněná skvělou rytmikou a rychlými kytarovými rejdy jsou dokumentem doby, kdy šla metalová hudba zpříma na zteč. Skladby jako „Gambler“ nebo „Fighter´s Return“ vlastní kouzlo spontánnosti, byť zároveň odhalí i záměr kapely oslovit také fanoušky epičtěji stavěných sedmiminutových skladeb. Většina písní se opravdu vykazuje minimálně pětiminutovou délkou a je na nich úžasné, že dokáží znít autenticky a zábavně ještě dnes. Na tehdejší době bylo krásné, že každá jen trochu zajímavá kapela zněla originálně a že nevznikal vysoký počet klonů a všeho toho pozdějšího nadprodukovaného balastu. U ANGEL DUST jsme měli ostatně vždy jistotu, že se vykážou povedenou a upřímnou sadou metalu, což se nezměnilo ani v éře po comebacku v druhé polovině devadesátých let, kdy (s opětovně pozměněnou sestavou) dokázali své novější tvorbě vdechnout trochu jiný, melodičtější rozměr.