ANCIIENTS - Heart Of Oak

A vida, zdá se že jižanští rubači z MASTODON mají nové muzikantské kámoše. Kanadská kapela ANCIIENTS na své debutové nahrávce „Heart Of Oak“ totiž s naprostou lehkostí předvádí vcelku podobné hudební postupy, s jakými už nějaký ten rok zpátky zachází právě borci z Atlanty. Přesněji řečeno, tahle debutová deska, přes svůj nesporně větší kontakt s klasicky rockovou polohou než je patrné u výše zmíněných „gigantů“, vychází z posledních dvou řadovek právě kapely MASTODON – a sice „Crack the Skye“ a „The Hunter“.

Je však nutné předem říct, že Kanaďané prozatím za svými zkušenějšími americkými kolegy trochu zaostávají. Začněme však kladem. Hudba ANCIIENTS, vykazující se mimo jiné visačkou progresivního metalu, navíc dělaného zhruba na obvyklé bázi psychedelických vsuvek a pasáží mírně korespondujících s muzikou art -rockových velikánů sedmdesátých let, je ovšem o dost méně spletitá a roztěkaná, než kdy v minulosti mohli předvéct právě neurvalci z MASTODON (mám na mysli především všechny technické kejkle, zvraty temp a finesy s jakými vešlo ve známost zejména dílo „Blood Mountain“). Něco podobného u ANCIIENTS prakticky nenaleznete.

Kanaďané se na druhou stranu MASTODON prozatím nevyrovnají ve všech bodech, které se týkají nosných melodických linek, taktéž vystavených na bytelném epickém podloží. Zkrátka a dobře, ANCIIENTS nestaví žádné monumenty, kosmické koráby, ani přízračné paláce v oblacích, drží se zkrátka více přirozenosti, vlastní rockové podstaty a mnohem civilnějšího podání skladeb. V kombinaci s tématy týkajícími se mimo jiné i mytologie původních obyvatel Ameriky je právě přírodnější uchopení celého materiálu velmi k věci.

Přes výše zaznamenané poznatky musím říct, že se ANCIIENTS povedlo vytvořit dobrou a vzhledem k tomu kam se v metalové scéně ubírají hlavní trendy (stoner, sludge, doom, drone... a jiné valivosti, popřípadě plynule vyznívající rockové věci) i moderní desku, která kloubí hutný stoner riffing se zasněnou polohou švédských snílků z OPETH a určitou hravostí sedmdesátkového art-rocku, kterému to vlastně v posledních letech v kombinaci s čímkoliv tvrdým, moderním a progresivně metalovým vcelku sluší. Průměrná délka skladeb okolo sedmi minut je pak naprostou jistotou.

Album „Heart Of Oak“ je rozhodně svěží a zaznamenání hodnou porcí současného zaoceánského metalu a ANCIIENTS se prostřednictvím tohoto debutu rozhodně vyhoupnou do popředí mezi právě ty mladé kapely, od kterých bude druhá řadovka očekávána s mimořádným napětím a pozorností. Určitě velmi povedené debutové album, které však zabírá až na několikátý poslech.