Boomer Space

AMON AMARTH - The Great Heathen Army

Pokud se vaše zvědavost ohledně aktuální nahrávky nějaké kovové partičky zredukuje do otázky Sneap nebo Bogren(?), není něco v pořádku. Losna nebo Mažňák? Ne, takhle to nefunguje, v případě zmíněných studiových inženýrů nemusí jít o otázku zásadní volby. Žádný z nich totiž není schopen s AMON AMARTH někam pohnout. Ostatně, někam s nimi pohnout není schopen asi nikdo, ostatně, nic takového není ani v prvním, ani v druhém plánu. Dotyční mají vše pod kontrolou, choutky svých fanoušků znají a vzorec vedoucí k úspěchu si již dávno osvojili. Rovněž tak mix vybraných black, death, thrash elementů obalený v heavymetalové písňové krustě, štědře napuštěné „másličkovitými“ melodiemi.


Každopádně volba padla na Sneapa. Svou roli mohl sehrát fakt, že má se základní metalovou odnoží nepopiratelnou zkušenost. Vlastně by mě zajímalo, co se tak ve spojitosti s přípravou nového, již dvanáctého studiového alba mohlo od producenta jeho formátu žádat. Hřmotný, přesto však přehledný a vypulírovaný zvuk? Na nic víc to nevypadá. Zakujte ty naše písničky do ocelové zbroje, která spolehlivě odrazí každý kritický šíp a zároveň skryje vše, co má být skryto, eventuelně i prázdnotu. V tomto směru Sneap zaúřadoval spolehlivě. Stejně jako v případě ACCEPT, JUDAS PRIEST, BLAZE, ARCH ENEMY a tuny dalších dodal svůj typický sound. Náležitě tvrdý a plný, ale ve své podstatě i dost syntetický a sterilní. Metal v jeho producentském podání prostě odpovídá představě, kterou má o ideálním metalovém zvuku, jeho tvrdosti a abecední přehlednosti velká část posluchačů. Nic proti, většinou mi v rámci podobných produkcí vadí jen zvuk bicích.



Pakliže byl tedy na úplném začátku, zhruba kolem roku 1996, velmi dobrý, typicky dobový black/death metal melodického střihu, aktuálně mi zní ze sluchátek něco ryze metalového s growlem. Nejde přímo o výtku, „The Great Heathen Army“ není vůbec špatné album. Oproti „Berserkovi“ došlo k decentnímu přitvrzení a sklopení žaluzií. Ubylo euro powermetalové melodiky, nikoli heavymetalové urputnosti, té naopak přibylo. Od IRON MAIDEN a HELLOWEEN, resp. GAMMA RAY v takové Ravens Flight či MANOWAR ve „When Once Again We Can Set Our Sail“ kapela sestoupila až někam k hájenství důrazných GRAVE DIGGER. Dál či jinam ne. K nějakému zásadnímu posunu nebyl totiž důvod, „Berserker“ byla úspěšná nahrávka. „Amoni“ se přesto rozhodli vrátit o něco zpět, zároveň vzít lopatu, plivnout si do dlaní a pomoci německým „skotským vlastencům“, resp. „Hrobníkům“ či „Pirátům“ a dalším zemitým spolkům v jejich nekončícím boji za metalovou ortodoxii.


Kapela šlape jako hodinky, poukazovat na konkrétní hráčské výkony nemá smysl, jednak nejde o nic zásadního, jednak na nich hudba nestojí. Jde o písničky. Minimálně půlka z nich rozhodně obstojí. Texty se podle očekávání soustředí kolem Vikingů, konkrétně jejich invaze do Británie v roce 865. Jednolitou story ovšem nečekejte. Tisková zpráva uvádí, že je album prodchnuto různými inspirativními příběhy. I když kořeny těchto příběhů o statečnosti, brutalitě a zarputilém odhodlání tkví v dobách dávno minulých, zjevně rezonují i uprostřed neklidné doby, ve které dnes žijeme. Zpěvák Johan Hegg k tomu dodává: „O tom je píseň ‚Find A Way Or Make One‘. Můžete čelit překážkám, ať už je to pandemie, nebo něco jiného, a neexistuje možnost, jak se jim vyhnout. Musíte se s nimi tudíž vypořádat. To udělali Vikingové. Nemůžete prostě přestat bojovat jen proto, že vám něco stojí v cestě. Často používám mytologii a historii jako pozadí pro další věci, o kterých chci diskutovat. Dělal jsem to tak vždy.“ Takže po nečekaně aktuálních covidových tématech (např. u nás recenzovaní PERFECITIZEN a HAKEN) tu máme pro změnu téma invazní. Nějak se nám v poslední době vše záhy zhmotňuje. Možná by se teď mělo na chvíli přestat zpívat alespoň o zombiích…


A teď ty písničky, melody thrashové intro, vpád epické kytarové harmonie, hobling, pomalá dvojkopáková palba, tremola a Johanův vynikající vokál. Jo, dobré.:-) Cože, v AMON AMARTH nesóluje někdo jako Amott?:-) Škoda. Každopádně „Get in the Ring“ je otevírák, jak se patří. V titulce se ještě více setmí. Funkčně se nejen zde pracuje s heavy metalem, ve kterém vedle Johana zadoomaně zpívá sólová kytara. Pomalu nastupují nenápadné symfo prvky. Tohle se po produkční stránce povedlo. V „Heidrun“ (nejen) slyším zmiňované GRAVE DIGGER, a to i v dikci zpěvu. Laťka je vysoko a stále drží. Thrashová jízda „Oden Owns You All“ disponuje dobrým refrénem a dalšími atraktivními momenty, koncertní tutovka. Mobilizační „Find A Way Or Make One“ však silnější nápad chybí. Poměrně zajímavé propojení heavy/blackové melodiky představuje „Dawn of Norsemen“. Kytarám se zde daří kompenzovat drsnost a pojmovou monotónnost jinak výborného growlu. V „Saxons and Kings“ stylově hostují SAXON, a tím pádem – jak osudově zazpíval Necrocock v songu „Za starou saunou“ – už je to dané. No, člověk si alespoň uvědomí určité rozdíly a připomene například fakt, že v SAXON hrají opravdu dobří kytaristé. Poté, co dostali na prdel od Anglosasů:-), vstávají Vikingové v příjemné „Skagul Rides with Me“ z popela. Album uzavírá chvílemi až diamondovsky laděný kousek „The Serpents Trail“. Dramatický kus plný epiky na samém závěru opravdu sedí.


AMON AMARTH nikdy nepatřili mezi mé oblíbence, což se nezmění, nicméně po opakovaném poslechu novinky už leccos chápu. Jejich přístup je veskrze poctivý, bojovnický. Dokáží atraktivně spojit dvě tváře tvrdé hudby v jednu, která navíc nevykazuje rysy schizofrenie ani jiného nesouladu. Že tak činí v rámci („bahna“:)) mainstreamu mi absolutně nevadí. Museli si totiž velmi tvrdou prací a s pomocí elementárních nástrojů vytvořit své vlastní hřiště. Přestože o původnosti jako takové nelze hovořit (kde lze?), neřadím je mezi jalové epigony, ale spíš mezi respektované dělníky metalu, kterým scéna za jejich usilovnou práci vyplácí spravedlivou odměnu.


19.08.2022Diskuse (8)Pekárek
hackl@volny.cz

 

Honza
20.08.2022 12:48

Já jsem tedy po cca 6 poselších spokojený. Není to tak chytlavé (prvoplánové) jako někdy bývalo, ale zatím mám chuť se k desce vracet a s poslechy roste. Já ten vliv heavy metalu oceňuji, melodie jsou silné, a mám rád ten severský pochmurný feel :) A AA má svůj ropoznatelný styl, to je v dnešní době genericky znějících kapel (i když profi udělaných) hodně cenné.

 

Smolik
19.08.2022 21:32

2zdenos - s AA to mám stejně. Po Twilight of the Thunder God jsem to bral. S AE to je složitější. Začínal jsem s nima až na Burning Bridges, následující alba poté postupný úpadek. Vyměnila se zpěvačka, War Eternal šla sinusoida opět nahoru a když nějak po vydání myslím nastoupil Loomis, hrozně jsem se těšil, co bude následovat. Jenže přišlo zklamání, Jeff na dalším CD vůbec nekomponoval, také jsem viděl nějaký rozhovor, kde Amott říkal, že je to jeho kapela a Jeff si může skládat sólovky. V tu chvíli jsem nad nimi prakticky zlomil hůl a poslední CD ten směr k tomu syntetickému plastic metalu, který je absolutně nekonfliktní a stravitelný pro čím dál širší masy a líbivý na první poslech potvrzuje. A víš co je vtipné? V době vydání singlu House of Mirrors jsem dostal v práci nový mobil a začátek té skladby si nastavil jako zvonění. Protože na tohle to funguje parádně a zní to dobře. To nemá být dehonestace nebo posměch, kdyby mě to vyloženě iritovalo, tak si to tam nedám. Zvonění super, CD už asi mockrát neposlechnu.

 

zdenos
19.08.2022 20:44

No jasně. V tom případě už je to čistě líbí nelíbí - Dymytry kuchař zvrácenost. Starej Amon Amarth řekněme do roku 2008? Pro mě fajn oddechovka.
Díky za reakce klucí

 

Smolik
19.08.2022 20:25

Myslím, že je hromada kapel, které to tak nemají. Tebou dvě jmenované asi ne. A jasně, ty kapely se tím dost jistě neuživí. Napsal jsem, že "jim to asi věřím víc", znamená to, že jejich novinka mi nepřipadá tolik býti konglomerátem, kdy někdo do umělé inteligence nasypal požadované položky (musí to mít kila, musí to vypadat jako že tvrdě, vlezlé melodie, musí být ve skladbách nějaké přechody aby to vypadalo trochu progresivně, byť je to často slepené děsně, zpěvačka musí být hubená kost s hubeným pasem a alespoň trochu kozama, k tomu musí házet tvrdé pózy, protože to je metal, atd), Enter a tohle vypadlo. Neříkám, že je to průser. Ale podobnou formulí byla vytvořena teď nějaká skladba Dymytry, kde zpívá ten populární kuchař se svou babou, na to jsem si přesně vzpomněl když to píšu. To jsem nedávnou zachytil na youtube a tyhle ingerdience to přesně má. To je samozřejmě ještě o pár levelů horší, leč zadání možná bylo podobné.

 

Stray
19.08.2022 20:05

Přesně tak, metal je styl zasazený do kulis slávy a heroismu, je o dominanci, egu a kokrhání, jeho protagonisté milují svá vítězství. Nějací podvyživení studentští pihnilové co hrají na nástroje se sklopenou hlavou a nehnou se z místa, to přeci není žádnej metal, ne?:-)

 

zdenos
19.08.2022 19:53

a co je potřeba hudebníkům konkrétně věřit? Jasně že metal je o pózách a o penězích, jako jakýkoliv byznys. Zajímalo by mě, kolik se toho dá věřit Marduk nebo Decapitated.

 

Smolik
19.08.2022 15:12

Možná méně vypočítavý přístup než Arch Enemy, těmhle vikingům to věřím asi víc, nicméně nebaví mě to asi stejně :-) . Za The Serpents Trail bych ale 10% nahoru dal, ten flák se povedl.

 

Stray
19.08.2022 10:30

Dal jsem si dva klipy k novince, přijde mě to trochu, jakoby měl za sebou zpěvák od BOLT THROWER o něco kolovratovější band s méně specifickým kytarovým soundem. Asi si konečně pustím nějakou desku celou.