ALTER BRIDGE - Fortress

Americká kapela ALTER BRIDGE pocházející konkrétně z prosluněné Floridy, již na scéně funguje přesně deset let, ale mám pocit, že až prostřednictvím letošní, své čtvrté řadové desky se jí podařilo vystavět patřičně bytelnou a nezpochybnitelnou pevnost. Pokračovatelé post-grungeových CREED (tři čtvrtiny této kapely, jenž na přelomu tisíciletí sklízela ve Spojených státech velké úspěchy, vlastně tvoří ALTER BRIDGE, konkrétně kytarista Mark Tremonti, baskytarista Brian Marshall a bubeník Scott Philips) spolu s výtečným pěvcem Mylesem Kennedym, který v mezidobí začal spolupracovat rovněž s legendárním bývalým kytaristou z GUNS N´ROSES, Slashem, se právě na „Fortress“ nadechli ke svému prozatím vrcholnému výkonu, protože valné většině skladeb nechybí patřičný tah na branku, důraz, energie, ani tolik potřebné hudební nápady vetknuté do opravdu zdařilého moderního plného soundu.

Letošní skladby vycházejí jak z klasického hard rockového prostředí s kořeny u blues rocku, tak je zde i řada vlivů odkazující až k heavy metalovému hájemství, tedy alespoň k jeho americké modifikaci. Nějaké prvky post-grunge nebo dokonce grunge či alternativy by zde nikdo nevyhledal ani při mimořádně zvýšeném úsilí a použití pomyslného stylového detektoru hudební estetiky.

Ústředními prvky ALTER BRIDGE jsou samozřejmě jako vždy výtečný, rozepjatý hlasový projev Mylese Kennedyho a také nosná kytara Marka Tremontiho. Ovšem ani zkušená rytmika Marshall/ Philips nezaostává a nové songy pohání řádně dunícími spodky. Celé to dohromady působí velmi průrazným a zatěžkaným dojmem, avšak kolekci  navíc neschází ani vzdušnost a melodika. Jde o výborné moderní rockové album, které je vypuštěno v plném nasazení, s potřebnou dávkou entuziasmu a moderního feelingu. Zdá se že novým STONE SOUR tak přibyla velmi nebezpečná konkurence. Přesně takhle bych si totiž představoval aktuální hudbu, dělanou stále pod dlouholetou škatulkou klasický hard rock. Když kapela útočí metalovými kousky, bortí doslova zdi, songy působí vrstevnatě a po instrumentální stránce jsou hodně propracované a zvukově prvotřídní, naopak, pokud ALTER BRIDGE předloží pomalejší baladu, nejedná se o nějaký přihlouplý, líný cajdák, ale řádně rozepjatý dramatický song, který prochází mnoha dějstvími, a který je navíc zahalen závojem určitého tajemna. Je těžké zde vypíchnout nějaké vrcholy, protože nahrávka je velmi semknutá, tvořená vyrovnaným materiálem, který působí organicky a lze říci i celkově tak nějak anti-singlově. ALTER BRIDGE prostě nahráli výtečnou hutnou rockovou desku, která drží prst na tepu doby a takových dnes opravdu moc není.