ACCEPT - The Rise Of Chaos

Nikdo asi nečeká, že by legendární německá metalová úderka ještě čtyřicet let po svém založení chrlila na trh vyloženě zásadní desky. Stejně jako tomu nebylo v případě „Blind Rage“, nejedná se o celosvětově převratnou sadu ani v případě „The Rise Of Chaos“, jakkoliv chlapcům nemůže být zhola nic vyčteno, protože si jedou svůj heavy metal v prvotřídních podmínkách a mají hodně zkušeností. Jejich přístup je ve všech směrech profesionální, ovšem lze jej nazvat rovněž také (a to především) pragmatickým. Znovuobnovení ACCEPT osm let nahrávají alba, která si drží potřebný kvalitativní standard, mají v sobě stále typický brus a vycházejí z jejich již dávno definovaného stylového pojetí. U posledních tří alb mám však pocit, že se kapela spokojuje s rutinou. Na každé z Tornillovských desek je několik pozoruhodných skladeb nebo jen vcelku zdařilých položek, ale jsou na nich i songy tzv. do počtu. Někde je jich méně, jinde naopak vata převažuje. ACCEPT už zkrátka začali spoléhat na vlastní značku a tak zjevně nepotřebují vydávat skladatelsky dechberoucí a bezchybná alba, stačí jim pouze skladby, dle kterých je jejich věrní tak nějak poznají a zajdou po dvou letech znovu na koncert. Šéfovi Wolfu Hoffmannovi je tedy jasné, že verze příběhu, kdy koza zůstane celá a vlk se do sytosti nažere, je zkrátka dostačující, ne-li nejlepší možný. Spolu s rodilým obchodníkem, dalším původním členem a druhým nejdůležitějším mužem sestavy, baskytaristou Peterem Baltesem, řídí svůj kovový stroj skrze několik dekád, a když se v dnešní době, po nástupu bezproblémově působícího Amíka Marka Tornilla k mikrofonu, dostali tihle řízní Němci do nebývalého tempa, nemají důvod svůj rozjetý vlak zastavovat, natož mu vytyčovat komplikovanější dráhu.

Poté co byl v roce 2014 nahrazen kytarista Hermann Frank dalším nestorem germánské scény Uwe Lulisem a za bicími stanul na Schwarzmannově stoličce další, v aktuální sestavě už druhý Američan Christopher Williams, dostala se heavymetalová mašina znovu do pořádných koncertních obrátek, z desky však jde vycítit pouze stabilita, muzikantská kvalita, ale hlavně již zmíněná totální rutina a nepřekvapivost. Definitivně u téhle kapely postrádám moment překvapení, chuť po dodání něčeho navíc, co by přineslo hordám fans jakýsi prvek čerstvosti a umělecké novoty, myslím, že na tohle znovuzrození ACCEPT, už krátce po svém velmi zdařilém comebacku s albem „Blood Of the Nations“ v roce 2010, dokonale rezignovali. Stejně jako tomu bylo u „Blind Rage“, ani „The Rise Of Chaos“ není vůbec špatnou deskou, v konkurenci všech těch heavymetalových kapel vykazujících se klasickými postupy dokonce mírně nadprůměrnou, ale na druhou stranu od podobné kapely by člověk měl čekat vždy úplně to nejlepší a s výjimkou právě prvního alba nazpívaného Tornillem se mu toho nejlepšího opravdu nedostává.

Wolf Hoffmann je bez diskusí skvělý a osobitý kytarista a zvuk jeho nástroje je po dlouhá léta krví a energií songů ACCEPT. Mísí se v nich germánská poctivost a důraz (typické chorály, riffové laufy, bytelná a přímočará rytmika), stejně jak zalíbení v rozšafných melodických vyhrávkách (pověstná rozmáchlá kytarová sóla), jakkoliv budete tedy poslouchat novou desku, i sebeprůměrnější song zde nese stopy skvělé hry Wolfa Hoffmanna a vesměs i jeho nápadité skladatelské práce - ve smyslu zapasování sól do skladeb. Žádný z jeho nynějších riffů však už není geniální nebo překvapující, to je třeba připomenout. ACCEPT zkrátka plní svou pravidelnou normu a nahrávají další dobrou metalovou desku. Trochu mě zaráží umístění těch slabších položek právě na začátek alba, vždyť právě „Die By The Sword“ nebo „Hole In The Head“ zrovna nepatří k nějakým nápaditým věcem, spíše jde o strohé riffovačky s krátkými a údernými slogany. Z mého pohledu to nejlepší začíná až košatou hymnou „Koolaid“, na kterou navazují uprostřed alba další silné věci jako nemilosrdná „No Regrets“ nebo stadiónový rock´n ´roll „Analog Man“ hozený tak trochu do výrazu AC/DC. Záhadou je mi, proč na start alba nebylo využito snad nejlepší vypalovačky na desce „Carry The Weight“, která se zde, se svou rychlostí, Blackmoreovským kytarovým pojetím a nájezdem na výstavní refrén, krčí až někde vzadu jako předposlední v pořadí. Jinak tedy ve zkratce řečeno: tohle je typické album ACCEPT, které má zhruba stejnou kvalitu jako dvě alba předešlá, tedy „Stalingrad“ a „Blind Rage“, ale do klasik z osmdesátých let tomu prostě něco chybí, snad Udův expresivnější výraz, snad i jeho buldočí zanícení, ale dost možná nevratný mladický entuziasmus, co tenkrát generoval poněkud životaschopnější vypalovačky, co přežily dekády a oblažovaly mysl posluchačů. „The Rise Of Chaos“ je dobré album, ovšem otázkou je, zdali je opravdu tak dobré na kapelu formátu ACCEPT? Pravda je, že Němcům všechno šlape jako ty nejpřesnější hodinky. Je na vás, jestli to stačí.