DII - God Fuel EP

Dan Spitz je pozoruhodný člověk. Když už to vypadalo, že se během reunionu ANTHRAX v roce 2005 usadí ve své domovské kapele, tak ji posléze opustil, aby se mohl opět věnovat profesionální dráze hodináře. Ovšem jak dlouho může thrash metalový maniak zůstat u této miniaturní a poklidné práce? Odpověď přišla se založením metalového projektu RED LAMB, který, ale i přes asistenci mnohem věhlasnějšího kolegy z branže Dave Mustainea, nakonec skončil v propadlišti dějin. I přes určité kvality to asi bylo i pro samotného Spitze jen vyřádění na dvorku a po krátké časové odmlce přichází s mnohem ambicióznějším projektem. Rozhodně nečekejte metal, Dan Spitz definitivně odložil elektrickou kytaru a začal se učit na zbrusu nový nástroj, který se nazývá Weissenborn. Nejsem znalec, ale abych trochu popsal tento zvláštní druh kytary, tak je to vlastně akustická kytara, která se položí na nohy a shora se na ni hraje pravou rukou prsty a levá ruka obsluhuje trubičku známou u slide kytarových velikánů. Tím se dostávám k žánru, který se pohybuje někde na hranici folk rocku a čistého rocku. Název DII BAND vznikl jednoduše. Projekt je složen pouze ze dvou členů, jejichž křestní jména začínají na písmeno D. Tím prvním je samozřejmě výše zmíněný Dan Spitz a zpěv obstaral dobře známý Don Chaffin, který nazpíval celou desku RED LAMB. Ale už to není ten stejný zpěv, který byl nápadně podobný Mustainovu frázování, tady už jede na vlastní triko a nutno říct, že to funguje velmi dobře.

K samotnému materiálu. Jedná se o pouhé EP, nahrávka obsahuje pouze šest písní, nicméně i přesto je její obsah více než zajímavý. Kromě čtyř zbrusu nových skladeb si lze poslechnout také dvě klasické předělávky z nesmrtelného alba „Among The Living“ od ANTHRAX, na kterém se Spitz osobně podílel. Zvláštní představa slyšet „I’m The Law“ a „Indians“ v akustickém provedení, které navíc díky Weissenbornu vyzní jinak než s obyčejnou španělkou, ale ono to celé funguje a perfektně, obě položky patří logicky k tomu nejtvrdšímu, pokud to tak jde říct a zní opravdu parádně. Spitz na to celé šel  od lesa, protože kdyby člověk neznal text, tak mu bude trvat hodně dlouho, aby poznal originál. Skoro se mi chce říct, že kdyby zde DII BAND prezentovali pouze předělané hity ANTHRAX, tak to bude mít úspěch, Spitz si na tom totiž dal záležet a rozhodně to není jen suchá předělávka metalové klasiky do jemného hávu.

Každopádně EP obsahuje nový materiál a ten nezůstává pozadu, jen je potřeba se mu otevřít. První poslech totiž může být dosti odstrašující. Text a zpěv hned u první písně „Take It All Away“ působí až moc přeslazeně, přitom refrén je velmi dynamický. Podle mě je velká škoda, že tuto skladbu šoupli hned na začátek, protože druhý song „Little Voices“ je ideální propagační leták celého projektu. Už totiž nezní jako laciné country, navíc Don Chaffin dostává ze svého hlasu maximum, rovněž celou píseň atmosféricky doprovází bubínky. Mimochodem oba zářezy mají vlastní videoklip, což jen dokazuje, jak moc Spitz svému dalšímu pokusu věří. Celkově všechny nově složené kompozice vytahuje především úderný refrén, to je případ zejména „God Fuel“, která by jinak spadla do průměru. Posledním kouskem je svižná hitovka „The Walls Turn When She Walks“. Mám za to, že pokud by songy byly seřazeny v opačném pořadí, tak by celá deska působila pro posluchače daleko reprezentativnějším a přístupnějším dojmem.

Druhý pokus Dana Spitze má určitě větší umělečtější hodnotu než předchozí snaha o vymanění se ze stínu ANTHRAX. Otázkou ale zůstává, jak si DII BAND povede v komerčních bažinách a zda se v budoucnu dočkáme regulérní řadovky, protože když si odpustím první přešlap, který může mít paradoxně poměrně velký úspěch v USA, v zemi country, tak se jedná o povedené hudební dílko.